Alimentatia care scade riscul de cancer de colon

Articol de Dr. Simona Dumitrescu Nutritionist Diabet zaharat, nutritie si boli metabolice
Alimentatia care scade riscul de cancer de colon

Cercetarile au aratat ca alimentatia joaca un rol important in riscul de a face cancer de colon. Un studiu recent a aratat ca o alimentatie bogata in fructe, legume si peste ofera protectie contra cancerului de colon.

Cercetarea publicata in „JAMA Internal Medicine” a aratat ca dieta pesco-vegetariana – in care predomina fructele, legumele si o cantitate moderata de peste – este asociata cu un risc cu 45% mai mic de a face cancer colorectal in comparatie cu dieta formata preponderent din carne.

Oamenii de stiinta de la Universitatea Loma Linda au monitorizat dietele a aproximativ 78.000 de persoane, pe care le-a comparat cu incidenta cancerului colorectal.

S-a observat un risc cu 16% mai mic de aparitie a cancerului colorectal in cazul veganilor comparativ cu cel al non-vegetarienilor. Din dieta veganilor sunt excluse alimentele derivate de la animale, inclusiv lactatele.

Cercetatorii au descoperit ca vegetarienii au un risc cu 22% mai mic de a face cancer colorectal in comparatie cu cei care consuma carne. In general, vegetarienii evita carnea, dar consuma derivate precum ouale.

Insa studiile au descoperit ca dieta pesco-vegetariana ofera cea mai mare protectie fata de cancerul colorectal.

Ce sunt fibrele alimentare

Fibrele alimentare sunt compusi care provin din produsele de origine vegetala (cereale, legume, fructe) si nu pot fi digerate de enzimele tractului digestiv, prin urmare trec neabsorbabile in totalitate prin mucoasa intestinala.

Fibrele pot fi:

  • Insolubile - implicate in buna functionare a colonului. Un tip de fibra insolubila raspandita este celuloza (prezenta in taratele de cereale, precum si in varza, morcovi, broccoli)
  • Solubile (pectina, mucilagii) – incetinesc evacuarea gastrica, scad absorbtia glucidelor, a grasimilor alimentare si induc satietatea.

Fibrele alimentare sunt necesare pentru buna functionare a tranzitului intestinal (cresc volumul bolului fecal si combat constipatia), ajuta la detoxifierea organismului, prin eliminarea unor reziduuri si mentin flora bacteriana intestinala normala. Fibrele pot functiona ca un burete, prin absorbtia unor substante toxice sau cu potential cancerigen. Unele studii au aratat ca lipsa fibrelor din alimentatie este asociata cu un risc mai mare de aparitie a cancerului de colon. 

Intr-o dieta echilibrata, aportul de fibre alimentare trebuie sa fie de 30-40 grame pe zi.

Importanta fibrelor

Studiile au aratat ca exista o legatura intre carnea rosie, in special carnea procesata, si riscul mai mare de aparitie a cancerului colorectal. Riscurile cele mai mari sunt in cazul consumului de carne procesata afumata, sarata sau la care se folosesc conservanti. Sunca, carnatii, mezelurile si hot-dog-ul sunt exemple de carne procesata.

In acelasi timp, s-a observat ca alimentele cu un continut mare de fibre sunt asociate cu un risc mai mic de aparitie a cancerului de colon. Cercetatorii sunt de parere ca fibrele au efect protector, intrucat imbunatatesc tranzitul intestinal.

Cand se consuma fibre, substantele carcinogene din hrana au timp mai scurt de a afecta celulele intestinale, afirma medicul chirurg colorectal Scott Steele.

„Toate sursele de fibre sunt benefice, mai ales cele din fructe si legume”, afirma dr. Steele.

„Acestea au multiple beneficii, inclusiv scaderea glicemiei si a colesterolului. La nivelul tractului gastrointestinal, fibrele scurteaza durata tranzitului materiilor fecale, imbunatatind simptomele hemoroizilor”, afirma specialistul.

Alegerile alimentare

Studiul a aratat ca alimentatia in stil mediteraneean, care include consumul de fructe, legume si peste, este un bun exemplu de dieta pesco-vegetariana. Cercetarea a subliniat ca dieta mediteraneeana a redus cu 45% riscul de cancer colorectal in comparatie cu dieta non-vegetariana.

Cum poti consuma mai multe fibre

Potrivit studiilor, persoanele care consuma zilnic intre 25 si 29 g de fibre au un risc mai mic cu 15-30% de a face boli cardiovasculare, diabet si cancer colorectal. De asemenea, persoanele care includ zilnic fibrele in alimentatie au tensiunea si colesterolul normale, precum si o greutate adecvata.

Gustarile formate din fructe, inclusiv nuci, sunt o buna modalitate de a consuma mai multe fibre.

Surse de informatie:

https://health.clevelandclinic.org/the-best-diet-to-lower-your-colon-cancer-risk-2/

https://health.clevelandclinic.org/want-to-lower-your-risk-of-heart-disease-diabetes-and-colon-cancer-you-may-want-to-double-your-fiber-intake/