Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

5 modalitati prin care sa-ti domolesti pofta de mancare


Poate ca ai intentii bune in a-ti limita portiile, dar ce se intampla atunci cand apetitul sau poftele iti dau tarcoale? Pofta de mancare nu este influentata doar de foame, ci si de aspectul mancarii, de atmosfera din incapere, dar si de alimentele consumate de cei din jurul tau. De aceea, este important sa acorzi atentie “indiciilor” exterioare care tind sa iti declanseze o pofta de mancare exagerata – de exemplu, dimensiunea portiilor. Este, de asemenea, util, sa acorzi atentie si “indiciilor” pe care ti le furnizeaza organismul din interior. Mananci doar atunci cand esti cu adevarat infometat sau cand esti plictisit? Te opresti din mancat imediat ce ai resimtit senzatia de satietate sau continui sa mananci pana golesti farfuria? Propriul organism si starea emotionala vor servi ca ghid mai bun decat numararea caloriilor. Observa daca ai tendinta sa mananci mai mult ca raspuns la stres, anxietate sau nervozitate si ia in considerare anumite strategii pentru a evita supraalimentarea atunci cand te cuprind aceste stari.

Iata cateva modalitati prin care sa contracarezi poftele alimentare:

Ascunde snack-urile – sau, si mai bine, nu le cumpara. Vei avea tendinda de a manca mai multe daca le vezi prin preajma. Iar daca totusi le cumperi, pune-le in capatul sertarului, de unde nu te vor tenta, pentru ca nu le vezi.

Rezuma-te la ceea ce ai in farfurie. Pentru a descuraja obiceiul de a-ti umple din nou farfuria, asaza mancarea in portii prestabilite si pune restul in frigider – in felul acesta, nu vei mai fi tentat sa iti mai incalzesti o portie.

Nu te angaja in alta activitate in timp ce mananci. Evita sa mananci in timp ce conduci, te uiti la TV, citesti, iti verifici emailul. Alte activitati pot determina mancatul dezordonat. Alege sa iei masa intr-un loc linistit, asezat si departe de orice alta activitate. Astfel, nu vei manca mai mult decat trebuie si vei avea numai de castigat – fiind atent la ce mananci, te vei bucura de arome si texturi. Daca mananci stand in picioare, nu vei fi atent la ce consumi.

Invata sa faci diferenta intre foame si pofte. Cu urmatoarea ocazie cand corpul iti va “cere” ciocolata sau chipsuri, intreaba-te daca iti este cu adevarat foame. Foamea fizica are o serie de indicatori, intre care oboseala, ameteala, senzatia de gol in stomac. Poftele sunt mai degraba o senzatie de disconfort sau agitatie in gura sau la nivel mental. Foamea dispare cu fiecare aliment pe care il consumi, in vreme ce poftele sunt satisfacute doar de un anumit aliment dupa care tanjesti. Daca ai mancat recent – iar dorinta este sa consumi un anume aliment, cum ar fi inghetata – aceasta este mai degraba o pofta, nu foame. Incearca sa iti distragi atentia: plimba-te, suna un prieten, pune niste muzica si danseaza prin casa. Majoritatea poftelor trec in 15-20 de minute. Foamea nu trece, ci doar devine mai puternica.

Tempereaza-te. Sfatul standard este sa mesteci incet, astfel incat sa te simti satul dupa ce consumi mai putina mancare decat ai fi consumat daca mancai rapid. Mancatul incet nu functioneaza intotdeauna, dar, atunci cand functioneaza, are legatura mai degraba cu creierul decat cu stomacul. Cercetatorii sustin ca senzatia de satietate din stomac este doar o parte din senzatia de satisfactie de dupa o masa: creierul mai trebuie sa primeasca o serie de semnale de la hormonii digestivi secretati de tractul gastrointestinal. Semnalele complexe care controleaza apetitul sunt doar partial intelese, insa, mancand prea repede, nu oferi acestui sistem de comunicare hormonala suficient timp sa functioneze.

Surse de informatie:

www.health.harvard.edu