Imaginatie ghidata

Invocarea unor scene calmante prin imaginatia ghidata sau prin vizualizare poate fi o modalitate puternica de a declansa reactia de relaxare. Imaginile pe care le alegi – fie ca e vorba de scene, locuri sau experiente - intaresc senzatia ta de calm interior sau ajuta la intreruperea lantului gandurilor de zi cu zi. In timp ce imaginatia este adesea laudata ca fiind benefica pentru persoanele suferind de cancer sau alte boli, nu suficiente studii sustin unele din pretentiile de intarire a sanatatii. Cu toate acestea, s-a aratat ca reduc durerea si efectele secundare ale diverselor medicamente, inclusiv a chimioterapiei.

Descrieri luxuriante ale unor plaje cu nisip, izvoare cu bulbuci si campuri de flori care ajuta oamenii sa vizualizeze scene calmante pot fi inregistrate sau sunt disponibile gratuit sau contra cost sub forma de descarcare, CD-uri sau clipuri video pe Youtube. Doar asigura-te ca imaginile pe care le alegi sunt calmante pentru tine si au o semnificatie personala, pentru ca in mod contrar exercitiul nu ar fi eficient. De exemplu, un camp de flori ar putea avea asocieri negative daca suferi de febra fanului.

Practicarea imaginatiei ghidate

Inainte sa iti incepi sesiunea de imaginatie ghidata, gaseste un loc linistit ca sa te asezi.

  • Aranjeaza-ti corpul confortabil. Elibereaza-ti mintea de ganduri in timp ce respiri adanc, uniform timp de cateva minute
  • Daca nu folosesti imagini inregistrate, invoca propriul tau rai sigur sau special (poate o cabina pe malul unui lac, o casa pe plaja, bucataria bunicii tale sau o gradina) si imagineaza-te acolo.
  • Permite tuturor simturilor tale sa fie prezente. Ce mirosi – ace de pin, ploaia cazand pe pavajul fierbinte, vanilie in bucatarie? Ce auzi si vezi? Nori sau pasari trec pe cer? Hraneste-te cu culorile din jur. Concentreaza-te pe placerile senzoriale: o briza rece pe obrazul tau, pietrisul scartaind sub picioarele tale sau mirosul copacilor in floare.
  • Accepta gandurile intrusive in mod pasiv observandu-le, dar fara a reactiona la ele. Practica timp de 10-20 de minute.

Puncte albastre

Un memento vizual te poate ajuta sa scurt-circuitezi stresul.  Punctele albastre, pe care le poti cumpara in pachete de la orice magazin de papetarie sau obiecte de birou pot fi folosite foarte bine. Unde ar trebui sa le pui? In orice loc in care contorul tau de stres tinde sa urce in sus: pe bordul unei masini in timp ce te pregatesti pentru blocajele in trafic, langa telefonul sau pe computerul tau de la serviciu si poate pe frigider sau pe un dulap unde sunt ascunse dulciurile.

Lasa punctul albastru sa iti aminteasca sa te opresti si sa respiri, in timp ce pui capat gandurilor negative sau distorsiunilor (a se vedea „Recunoasterea distorsiunilor tale”, pagina 34); rezerva-ti timp pentru reactia de relaxare; apeleaza la un prieten; incearca o mini-relaxare sau pur si simplu inspira de cateva ori ca sa te calmezi pana cand lumina de la semafor se face verde.