Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Exercitiile de respiratie pentru pregatirea pentru travaliu

Exercitiile respiratorii in travaliu reprezinta o cale foarte buna de relaxare.

Respiratia ritmica are ca rol oxigenarea mamei (daca muschii sunt bine oxigenati se produce o scadere a actiunii stimulilor durerosi) si a copilului, relaxarea si distragerea atentiei gravidei de la durerile nasterii, oferindu-i un alt lucru asupra caruia sa se concentreze in locul contractiilor. In plus, folosirea tehnicilor de relaxare, inclusiv a tehnicilor de respiratie, reduce riscul de nastere prin cezariana.

Cunoscand ce se intampla cand pierzi controlul respiratiei vei putea intelege de ce respiratia ritmica te poate ajuta in timpul travaliului.

Cand esti incordata si speriata, respiratia ta devine superficiala si rapida. Umerii sunt trasi in sus, catre urechi, si muschii de la nivelul gatului si umerilor sunt contractati si rigizi. Daca starea avanseaza catre panica, vei incepe sa hiperventilezi, inspirand si expirand in reprize scurte, ca un gafait. Acest tip de respiratie va reduce nivelul de oxigen de care are nevoie atat corpul tau, cat si copilul tau. Te vei simti ametita si foarte nelinistita, iar la nivelul degetelor va apare senzatia de furnicaturi si intepaturi, iar buzele vor incepe sa amorteasca.

Respiratia de panica este o reactie frecventa a corpului la situatii stresante sau infricosatoare. Este normal ce se intampla, insa corpul nu poate sa continue in aceasta stare pentru o perioada lunga de timp fara sa devina extenuat. In travaliu, scopul tau este sa-ti conservi cat poti de mult energia si sa-i dai copilului cat mai mult oxigen de care are nevoie pentru a face fata la stresul nasterii.

Respiratia ritmica te poate ajuta sa faci asta. Este recomandat sa inveti aceste tehnici de respiratie inainte de travaliu, participand la cursurile prenatale (Lamaze sau alte metode de relaxare prin respiratie). Ia-l la cursuri si pe partenerul tau, pentru ca el sa poata sa te ajute in timpul travaliului. Tine minte ca, cu cat exersezi mai mult, cu atat acest fel de a respira ti se va parea mai natural.

Care este cea mai buna tehnica de respiratie in travaliu?

Inchide ochii pentru un moment si incearca sa te concentrezi pe respiratie. Observa cat de ritmica este. Trage adanc aer in piept si apoi fa o scurta pauza inainte sa expiri. Inspiratia si expiratia ar trebui sa fie asemanatoare ca durata si profunzime. Apoi fa o scurta pauza inainte de a incepe o noua inspiratie si continua in acest fel.

Ce este important este sa mentii respiratia ritmica. Nu lasa ca inspiratia sa devina mai lunga decat expiratia. In cel mai rau caz, expiratia ar trebui sa fie mai lunga decat inspiratia.

Atunci cand ai contractii foarte puternice, respiratia va deveni mai superficiala. Nu este nimic rau in asta, cat timp respiratia nu devine din ce in ce mai rapida si nu se transforma in respiratie in regim de panica.

Exista anumite tehnici specifice pe care as putea sa le invat?

Daca urmezi un curs prenatal vei invata si exersa diferite tehnici de respiratie (cea mai cunoscuta fiind tehnica Lamaze).

Poti incerca si urmatoarele tehnici de respiratie:

  • Gandeste-te la un cuvant simplu, din doua silabe. De exemplu "pace". Este format din doua silabe "pa" si "ce". Apoi incearca urmatorul exercitiu. Atunci cand inspiri, gadeste-te la „pa", iar cand expiri la „ce“. Continua sa repeti cuvantul "pace" la fiecare alta respiratie. Atunci cand expiri incearca sa elimini toata tensiunea din corp si concentreaza-te pe muschii care stii ca devin tensionati atunci cand esti stresata. Deoarece inspirul se produce de la sine, concentreaza-te in special pe expir.
  • Poti incerca sa respiri numarand. Atunci cand inspiri, numara incet pana la trei, iar cand expiri, numara tot pana la trei sau pana la patru. S-ar putea sa descoperi ca este mai confortabil sa inspiri numarand pana la trei si sa expiri numarand pana la patru.
  • Incearca sa inspiri pe nas si sa expiri pe gura. Nu iti tine gura incordata atunci cand expiri. Poate fi folositor sa scoti un sunet atunci cand expiri, cum ar fi "oooooooh" sau "aaaaaah". Intre contractii, bea putina apa pentru a preveni uscarea gurii.

Cum ma poate ajuta partenerul?

Poate fi foarte greu sa iti mentii respiratia ritmica si sa te relaxezi de fiecare data cand ai contractii dureroase, esti obosita si travaliul pare ca nu se mai termina. Aici intervine ajutorul primit de la partenerul tau. El te poate ajuta sa iti mentii ritmul constant respirand odata cu tine.

Va trebui sa mentii contactul vizual cu el, iar daca este de ajutor pentru tine, te poate tine de maini sau isi poate sprijini usor mainile pe umerii tai. Astfel, poti sa urmaresti mai usor modul in care el respira.

Incercati sa exersati sa respirati impreuna pe perioada sarcinii. La inceput poate parea ciudat sa respirati in acest mod si amandoi ati putea sa deveniti constienti de respiratiile pe care le faceti. Totusi, acest exercitiu al respiratiei impreuna se va dovedi de real ajutor in travaliu cand vei crede ca nu mai poti sa continui.

Care este legatura intre respiratie si impingere?

O alta tehnica de respiratie este cea din timpul nasterii, in faza a doua a travaliului, odata cu dilatarea completa a colului uterin, cand vei impinge copilul in afara canalului de nastere.

In apropierea momentului expulziei fatului, contractiile se succed la 1-2 minute si dureaza 50-60 de secunde. Este cel mai solicitant moment din decursul travaliului, atat pentru mama cat si pentru fat, orice prelungire nejustificata a momentului expulziei putand afecta fatul. De aceea, este foarte importanta cooperarea in momentul expulziei cu medicul si moasa. Impulsul de a impinge, de 2-3 ori intr-o contractie, se numeste “reflexul Ferguson” si este declansat atunci cand capul copilului a coborat suficient pentru a stimula receptorii de la nivelul vaginului si colului.

Ritmul respirator joaca, din nou, un rol foarte important. La debutul contractiei, inspira adanc, iar apoi expira lent folosindu-ti muschii abdominali. Cand dorinta de a impinge a devenit imperioasa tine-ti respiratia timp de 5-7 secunde, in timp ce impingi.

Dupa ce se impinge o data, se expira adanc mentinandu-se contractia muschilor abdominali. In continuare se inspira si expira profund o data, dupa care se reia acelasi tip de respiratie. Efortul muscular trebuie sa fie in intregime sustinut de presa abdominala si nu de contractia muschilor fetei. Se vor folosi pauzele intre momentele senzatiei de impingere, pentru a respira adanc, in scopul oxigenarii sangelui pentru a oferi suficient oxigen copilului.

In timpul expulziei este important sa stii ca efortul de impingere trebuie aplicat numai in momentul contractiei si nu in afara ei. Intre contractii, trebuie se te relaxezi si sa eviti orice efort din partea muschilor abdominali. Nu se mai recomanda tehnica prin care se impinge cat de mult si lung se poate intr-o contractie, datorita hipoxiei si aportului scazut de oxigen pentru copil.