Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

5 lucruri despre sindromul de tunel carpian pe care trebuie sa le cunosti

Ni se intampla adesea sa stam foarte mult in fata calculatorului. Fie ca lucram, navigam pe internet sau ne jucam diferite jocuri in retea, petrecem foarte mult timp tastand. 

Tastatul timp indelungat poate duce la amorteala si furnicaturi la nivelul degetelor si antebratului. Aceste simptome incep adesea la nivelul degetului mare si primelor doua degete si urca in antebrat. Uneori, este posibil ca amorteala si furnicaturile sa fie atat de puternice incat sa te trezeasca din somn. Acestea pot semnala o afectiune neurologica, numita sindromul de tunel carpian.

Ce este sindromul de tunel carpian?

Sindromul de tunel carpian este o afectiune cauzata de compresia nervului median la nivelul incheieturii mainii sau a canalului carpian. Umflarea, inflamatia sau fractura pot ingusta acest canal. Afectiunea este asociata cu miscarea repetitiva sau utilizarea in exces a mainii, retentia de lichide in sarcina, traumatism al nervului la nivelul canalul carpian sau artrita reumatoida.

"Arcul carpian, compus din opt oase mici, poate comprima ligamentul care acopera nervul median. Practic, nervul median este strivit intre oase si ligament. Functionalitatea nervului este afectata, provocand simptome la nivelul palmei si antebratului”, explica Andrew Bang, chiropractician la Cleveland Clinic.

Printre simptomele resimtite de o persoana diagnosticata cu sindrom de tunel carpian se numara durere, o senzatie de furnicaturi si amorteala la nivelul degetelor si slabiciune musculara. 

Iata 5 lucruri despre sindromul de tunel carpian pe care orice persoana trebuie sa le cunoasca:

1. Ceea ce pare a fi sindromul de tunel carpian este posibil sa fie altceva.
Un procent mare dintre persoanele care cred ca au sindrom de tunel carpian au de fapt tendinita de incheietura mainii. Si asta pentru ca simptomele resimtite la nivelul antebratului si degetelor sunt similare.

"Aceasta este o veste buna. Desi tratamentul pentru ambele afectiuni este aproape identic, tendinita de incheietura mainii este mai usor de vindecat. In plus, in cazul tendinitei, tratamentul chirurgical nu este necesar atat de frecvent ca in cazul sindromului de tunel carpian”, explica chiropracticianul Andrew Bang.

2. Calculatorul nu este singurul vinovat pentru presiunea exercitata asupra mainilor si degetelor.
Atat sindromul de tunel carpian, cat si tendinita la nivelul incheieturii mainii sunt afectiuni tot mai frecvente in tarile dezvoltate. Cauza o reprezinta stresul repetitiv si lipsa de diversitate in sarcinile primite la munca, dar si in materie de hobby-uri. Indiferent ca lucrezi la un computer sau pe o linie de asamblare, ca dulgher sau coafeza, repetand aceleasi miscari ale mainii si incheieturii, iar si iar, conduce la aparitia celor doua afectiuni.

In plus, o serie de alte afectiuni, cum ar fi artrita reumatoida si diabetul zaharat, sunt asociate cu sindromul de tunel carpian. Sarcina, de asemenea, este asociata cu aceasta afectiune.

3. Organismul are nevoie de diversitate.
Atunci cand tastezi sau tricotezi incontinuu, ore in sir, incearca sa mai schimbi pozitia corpului. Schimbarea posturii pe parcursul zilei aduce beneficii importante asupra incheieturii mainii. Nu uita ca statul pe scaun timp de 12 ore cauzeaza dureri de spate.

"Schimba perspectiva si fii creativ. In loc sa tastezi ore si ore, incearca sa folosesti un dispozitiv de dictare sau o aplicatie telefonica care iti inregistreaza vocea. Iar in loc sa rescrii o fraza, foloseste-te de optiunea copy-paste”, recomanda chiropracticianul Andrew Bang.

4. Opteaza pentru dispozitivele ergonomice.
Daca obisnuiesti sa tastezi mult la locul de munca, folosirea urmatoarelor dispozitive te-ar putea ajuta sa previi consecintele negative asupra incheieturii si degetelor:

  • O tastatura ergonomica care urmeaza pozitia naturala a bratelor pe masura ce tastezi
  • Un dispozitiv pe care sa-ti poti sprijini incheietura mainii – acesta va mentine incheietura mainii in pozitie neutra
  • Un birou si un scaun suficient de inalte pentru a iti mentine coatele indoite la 90 de grade si umerii relaxati. Daca este necesar, poti apela si la un suport pentru picioare, care sa te ajute sa ajungi la 90 de grade
  • Un mouse vertical ergonomic, care sa iti mentina incheietura mainii in pozitie neutra

5. Fa pauze pentru a efectua mici exercitii de intindere sau masaj
Atunci cand simti o presiune la nivelul incheieturilor, incerca sa le masezi usor sau sa faci mici exercitii de intindere a muschilor si ligamentelor. "Foloseste mingii de masaj pentru a relaxa muschii de la nivelul palmei si incheieturii. De asemenea, atunci cand faci exercitii de intindere, mentine miscarea timp de 20 pana la 30 de secunde pentru a obtine maximum de beneficii", explica chiropracticianul Andrew Bang.

Atunci cand exercitiile de intindere si masajul nu reusesc sa relaxeze muschii, pot fi de folos ortezele, medicamentele antiinflamatoare nesteroidiene si injectiile cu steroizi. Discuta cu medicul reumatolog sau ortoped despre avantajele si dezavantajele acestora inainte de a le folosi! Daca simptomele devin severe, medicul iti poate recomanda o interventie chirurgicala, pentru a deschide tunelul carpian si pentru a elibera presiunea exercitata asupra nervului.

Surse:
www.health.clevelandclinic.org