Somnul copiilor este foarte important pentru sanatatea lor

Somnul este la fel de important pentru sanatatea lor, precum respiratia sau alimentatia. Copiii au nevoie de somn pentru a creste mari, puternici si sanatosi.

Copiii au parte de o viata foarte activa. Merg la scoala, au grija de animalele de companie, merg cu parintii sau cu bunicii in parc, alearga impreuna cu prietenii, joaca fotbal, basket sau volei, isi fac temele, se joaca in fata casei sau a blocului etc. Si fac asta in fiecare zi. Evident, seara, corpul lor are nevoie de odihna. Iar somnul ii ajuta sa se odihneasca si sa se pregateasca pentru activitatile din ziua urmatoare. Somnul ii ajuta sa creasca mari si puternici.

Intelege ciclurile de somn
In timp ce dormim, trecem de obicei prin trei faze de somn: stadiile 1, 2, 3 la care se adauga si somnul REM, caracterizat prin miscarea rapida a ochilor. Primele trei etape se mai numesc si somnul de tip non-REM (NREM). Trecerea
progresiva prin aceste etape de somn, de la stadiul 1 si pana la somnul REM formeaza un ciclu de somn, dupa care ciclul se reia. Un ciclu complet de somn la adulti dureaza intre 90 si 110 minute.
Stadiul 1 de somn
Trecere de la starea de veghe
Stadiul 2 de somn
Organismul se pregateste pentru somnul profund
Stadiul 3 de somn
Somn profund. Este dificil sa ne trezim
Stadiul REM de somn
Creierul este foartea activ. Visam.

 

Fiecare copil este unic si de multe ori putem gasi modele de somn diferite la copii. Este necesar ca somnul sa aiba atat o durata corespunzatoare varstei, cat si o calitate buna pentru ca, in timpul somnului se secreta hormonii de crestere si are loc productia de proteine necesara pentru cresterea si dezvoltarea armonioasa. Oscilatiile intre depolarizare si hiperpolarizare aparute in timpul somnului consolideaza memoria si ajuta la eliminarea sinapselor excesive sau redundante, explica dr. Mihaela Oros, coordonatorul Centrului de Somnologie Pediatrica din PONDERAS ACADEMIC HOSPITAL.

Ce inseamna un somn suficient?

0-3 luni

Pentru nou-nascuti, somn ocupa cea mai mare parte a timpului. Ei dorm, per total, intre 10 si 18 ore pe zi. Si dorm neintrerupt, fara sa se trezeasca fie timp de 30 de minute, fie timp de cateva ore. Perioadele scurte de somn nu trebuie sa te ingrijoreze, deoarece acestea sunt perfect normale la bebelusi. In timpul somnului, bebelusii sunt adesea activi, zvarcolindu-si bratele si picioarele, zambesc mult si par destul de agitati.

1-2 ani

Dupa ce implinesc un an de zile, copiii au nevoie de aproximativ 11-14 ore de somn. Treptat, ei incep sa doarma mai putin dupa-amiaza si se pot trezi de mai multe ori pe noapte din cauza imaginatiei lor tot mai bogate.

4-11 luni

In jurul varstei de 6 luni, majoritatea copiilor nu se mai trezesc pe timp de noapte pentru a manca si, prin urmare, dorm toata noaptea. De obicei, ei dorm intre 9 si 12 ore pe noapte. Dorm fara sa se trezeasca intre 30 de minute si 2 ore incontinuu. Ca si la nou-nascuti, este normal ca sugarii sa aiba cicluri scurte de somn.

3-5 ani

Prescolarii dorm, de obicei, intre 11-13 ore in fiecare noapte, iar dupa ce implinesc varsta de 5 ani, majoritatea refuza sa mai doarma dupa-amiaza. Ca si in cazul copii mici, prescolarii se trezesc in timpul noptii. Dezvoltarea continua a imaginatiei ii face pe acestia sa simta frica pe timp de noapte si sa dezvolte cosmaruri – o serie de vise urate, care nu sunt reale si in timpul carora nu poti fi ranit.

De ce dorm adolescentii mai putin decat ar trebui?

Fiecare persoana are un “ceas” intern care influenteaza temperatura corpului, ciclurile de somn, pofta de mancare si schimbarile hormonale. Odata cu debutul pubertatii, “ceasul” intern al adolescentilor incepe sa se modifice, perturband programul de somn si orele la care adolescentii se simt somnorosi. In plus, hormonul asociat somnului, numit melatonina, este secretat tot mai tarziu in timpul serii. 

Consecintele tulburarilor de somn la adolescenti

Desi la prima vedere privarea de somn nu pare o problema serioasa, ea poate avea consecinte grave asupra adolescentilor. Un adolescent obosit se concentreaza mai greu la scoala si chiar nu reuseste sa stea treaz in timpul orelor. Prea putin somn poate contribui inclusiv la modificari de dispozitie si probleme de comportament.

Vreau mai multe informatii

Image CAPTCHA

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii

Prin completarea formularului de mai sus sunt de acord sa fiu contactat/a de catre Reteaua de sanatate REGINA MARIA in legatura cu serviciile medicale solicitate

Somnul ajuta corpul si creierul copilului sa creasca si sa se dezvolte!

Atunci cand doarme suficient copilul:

  • Tine minte ce a invatat in timpul zilei
  • Este atent
  • Se concentreaza mai bine
  • Rezolva cu succes probleme
  • Este creativ
  • Este bine-dispus

Corpul are si el nevoie de somn, pentru ca:

  • Muschii si oasele sa poata creste
  • Ochii, fata si pielea sa arate mai sanatoase
  • Pielea si alte parti ale corpului sa se poata vindeca mai repede
  • Organismul sa lupte impotriva bacteriilor si bolilor

Ajuta-ti copilul sa doarma linistit!

Exista o multime de lucruri pe care le poti face pentru a-i asigura copilului un somn linistit si odihnitor:
Invata-l sa mearga la culcare la aceeasi ora, in fiecare noapte
Obisnuieste-l sa practice o activitate relaxanta inainte de culcare
Explica-i ca jucariile care produc zgomot nu trebuie sa stea cu el in dormitor peste noapte
Indeamna copilul sa nu bea sucuri si sa nu manance ciocolata seara
Nu lasa copilul sa se uite la televizor sau sa se joace jocuri video inainte de culcare
Faceti impreuna cateva exercitii fizice, in timpul zilei