Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Saptamana 27 de sarcina

Copilul tau: se incheie al doilea trimestru de sarcina

Aceasta saptamana marcheaza sfarsitul celui de-al doilea trimestru de sarcina. La 27 de saptamani de sarcina sau la 25 dupa conceptie, plamanii si creierul copilului continua sa se maturizeze. Ochii i se deschid si inchid, isi poate suge degetul si doarme si sta treaz la intervale regulate.

Ritmul lui de somn/veghe poate fi diferit fata de ritmul tau. Vise placute, micutule! Unii specialisti cred ca bebelusii incep sa viseze inca din saptamana 27 de sarcina. Insa oare despre ce-or visa? Nimeni nu stie cu adevarat, insa creierul lor este cu certitudine activ acum. Circumvolutiunile caracteristice creierului incep sa se formeze si tesutul nervos va continua sa se dezvolte in saptamanile ce urmeaza. Plamanii sunt inca imaturi, insa capabili sa functioneze si cu ajutor medical, un copil care se naste la aceasta varsta va fi capabil sa supravietuiasca.

De asemenea vei incepe sa simti anumite miscari ritmice la nivelul uterului si poate ca te intrebi ce se intampla. Atunci cand copilul are un acces de sughit, vei simti niste miscari regulate care, desi sunt ciudate, sunt reconfortante pentru tine. Sughitul este normal si frecvent acum si se va mentine si de-a lungul restului sarcinii, pe masura ce plamanii copilului continua sa se maturizeze. Fiecare episod dureaza cateva momente si nu-l deranjeaza pe copil.

Copilul masoara de la cap la calcai 36.6 cm si cantareste 875 grame, fiind de marimea unei conopide.

Corpul tau

Pana in acest moment al sarcinii, ar trebui sa simti deja ca micutul se misca destul de mult. Fie ca este vorba de exercitiile de “aerobic” pe care le face sau sunt miscarile datorate sughitului, multe femei resimt aceste miscari ca pe ceva foarte confortabil care le ajuta sa se ataseze de copilul lor.

Majoritatea femeilor se intreaba cat de frecvent ar trebui sa simta ca bebelusul lor se misca. Mai tarziu in sarcina, medicul iti va cere sa numeri exact miscarile fetale, insa acum este de ajuns doar sa faci comparari generale. Daca micutul pare mai putin activ decat este in mod normal, va trebui sa discuti cu medicul tau obstetrician.

Ce ar trebui sa faci in aceasta saptamana

Daca esti mama pentru prima data si iti doresti sa-ti alaptezi copilul la san, probabil ca acum este timpul sa mergi la un curs de alaptare. In plus cauta si un curs de ingrijire a copilului mic si de prim ajutor pentru nou-nascut. Roaga-l pe medicul tau sa-ti faca o recomandare in acest sens.

Discuta cu medicul obstetrician, prietenii, colegii de serviciu sau vecinii tai pentru a afla nume de medici pediatri sau medici de familie. Asigura-te ca programul medicului este convenabil pentru tine si locatia cabinetului este adecvata. Daca poti, programeaza o vizita pentru a avea oportunitatea sa le pui intrebari medicilor pediatri care ti se par o buna optiune. Daca ti se pare ca este prea devreme sa faci asta, tine cont ca prima consultatie a copilului se va face la scurt timp dupa ce acesta s-a nascut.

Sfaturi pentru o sarcina mai usoara

Probabil ca ai auzit ca pestele este o sursa majora de acizi grasi omega-3 care sunt importanti pentru dezvoltarea creierului si ochilor copilului. De asemenea, pestele este bogat in grasimi saturate si proteine, vitamina D si alte substante nutritive care sunt esentiale pentru dezvoltarea copilului si o sarcina sanatoasa.

Pe de alta parte, probabil ca ai aflat ca anumite tipuri de peste contin anumite substante nocive, cum ar fi mercurul. In doze mari acest metal este periculos pentru creierul si sistemul nervos al copilului. Majoritatea specialistilor sunt de acord ca o femeie gravida trebuie sa manance o anumita cantitate de peste. Ghidurile si unele societati medicale recomanda ca o femeie insarcinata sa manance o cantitate de pana la 340 grame de peste pe saptamana, aproximativ doua portii medii.

Poti manca o varietate de peste care contine o cantitate redusa de mercur si care este bogat in omega-3, cum ar fi:

  • Somon
  • Hering
  • Sardine
  • Peste ansoa
  • Pastrav
  • Macrou de ocean

Alte alegeri sigure pot fi crevetii, somnul si conservele de ton. Este bine totusi sa limitezi consumul de ton alb la 170 grame pe saptamana.

Ce peste trebuie evitat in sarcina?

  • Rechinul
  • Pestele-sabie
  • Macroul rege

Ce este bine sa retii:

  • Evita pestii mari pradatori. Pentru a reduce expunerea la mercur, nu manca rechin, peste-sabie si macrou
  • Evita sa consumi peste negatit si scoici. Pentru a preveni ingestia de bacterii sau virusuri periculoase, nu consuma peste negatit sau scoici, inclusiv sushi, sashimi, peste afumat sau fructe de mare congelate negatite

Gateste adecvat pestele sau fructele de mare. Gateste pestele pana la o temperatura interna de 63oC. Se considera ca pestele este facut daca se separa in bucati si are un aspect opac pe toata suprafata lui. Gateste crevetii, homarul si scoicile pana devin alb-laptoase. Prepara scoicile, midiile si stridiile pana cand li se deschide cochilia si nu le manca pe cele care nu s-au deschis.

Este sigur sa iau ulei de peste in sarcina?

Depinde ce folosesti. Exista doua tipuri de suplimente de ulei de peste, unul fiind sigur, iar celalat nu:

  • Suplimentele din peste, adesea denumite suplimente de omega-3, sunt sigure in sarcina
  • Suplimentele din ficat de peste, cum ar fi uleiul din ficat de cod, nu sunt sigure in sarcina

Ambele tipuri de suplimente de ulei de peste contin acizii grasi cu lant lung omega-3, care au un rol esential in dezvoltarea creierului si vazului copilului. De asemenea, pe termen lung te protejeaza impotriva bolilor de inima.

Totusi, ficatul de cod contine cantitati mari de vitamina A sub forma de retinol, ceea ce poate avea un efect daunator asupra copilului.

Nu exista o recomandare oficiala ca, in sarcina, ar trebui sa iei suplimente de ulei de peste. Practic, daca mananci peste gras de doua ori pe saptamana, nu vei avea nevoie de suplimente. Pestele gras va furniza nu numai acizii grasi omega-3, dar si vitamine, minerale si proteine pe care nu le gasesti in suplimentele de ulei de peste.

Pestii bogati in omega-3 sunt: somonul, macroul, pastravul, heringul afumat, ansoa si sardinele. Tonul proaspat este, de asemenea, considerat un peste gras, insa nu si conserva de ton.

Crabul si crevetii contin cantitati rezonabile de omega-3. Pestele alb, cum ar fi codul, contine cantitati mai mici de acizi grasi omega-3. Unele mancaruri preparate din peste alb sunt fortificate cu omega-3.

Sfaturi pentru tata

Pe masura ce partenera ta traieste aceste ultime saptamani de sarcina, cu siguranta ca sunt anumite treburi in casa care devin mai dificil sau chiar sunt periculoase pentru ea. Ofera-te s-o ajuti atunci cand trebuie sa aseze anumite lucruri pe rafturile de sus sau cand trebuie sa curate cada sau toaleta. Aceste mici gesturi vor fi foarte importante pentru partenera ta si le va aprecia foarte mult.

Sarcina pe săptămâni