Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Salata, un preparat multifunctional

In traditia noastra culinara salata are o pozitie bine definita: completeaza felul principal, aduce legumele proaspete sau murate langa carne sau fainoase precum cartofii sau fasolea. In principiu, cand spui salata, te gandesti la ceva usor, dietetic, negatit.

Salate-capcana

Insa mai exista un tip de mancaruri, pe care tot salate le numim, care sunt mai degraba adevarate capcane pentru silueta: salata de boeuf si cea orientala, icrele si salata de vinete. In acest context, ideea de dietetic poate fi uitata din cauza abundentei uleiului, iar acestea sunt de fapt aperitive consistente sau chiar feluri de baza.

De mancat ca atare

Pe alte meleaguri, salata este vazuta ca un element care sa te ajute sa te saturi mai repede, deci sa mananci mai putin, asa ca se consuma ca atare, in deschiderea mesei. Principiul este simplu: legumele proaspete sunt bogate in apa si fibre, necesita un pic de timp pentru a fi mestecate si umplu o parte din stomac, astfel incat sa ramana mai putin loc pentru ce va urma. Daca ne gandim ca este nevoie de 15 minute ca sa simtim ca ne-am saturat, conteaza ca macar 5 minute din ele sa fie "pierdute" rontaind frunze, morcovi, rosii, castraveti sau ardei gras. Orice fel principal care urmeaza dupa o salata va fi consumat cu mai putina lacomie si portia poate fi mai mica, luand in considerare ca burta e partial umpluta cu apa.

Potoleste pofta

Daca francezii incep masa cu o salata, romanii o incep cu o ciorba, insa obiectivul e acelasi: un preparat dietetic pe baza de legume care sa potoleasca apetitul, un element tampon care sa ne apere silueta. Chiar daca sunt diferite, traditiile culinare ne confirma cu varf si indesat ca, desi cu mult timp in urma nu existau nutritionisti, oamenii au stiut dintotdeauna sa gaseasca strategii pentru a se feri de lacomie. Ca sa nu zic ca in ultima vreme am ajuns sa mancam doar o salata sau o ciorba/supa ca fel unic la o masa. Pentru ca, satui sau nu, doar atat ne mai permite silueta.

Articol preluat de pe pagina de socializare a psihonutritionistului Mihaela Bilic, a carei experienta in alimentatia sanatoasa a copilului, femeii insarcinate, adultului sanatos si activ si a pacientilor supraponderali si obezi depaseste 15 ani.