Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

De ce lipsa de somn ingrasa?

Cercetarile demonstreaza ca lipsa somnului este asociata cu modificari negative ale metabolismului.

Exista o legatura intre durata somnului si obezitate?

Numeroase studii ample, efectuate pe cateva mii de adulti, au demonstrat ca aceia care au dormit putin (sub 5-6 ore pe noapte, fata de 7-8 ore, cat este necesarul la adult) au o probabilitate cu 45% mai mare de a deveni obezi. Desi nu exista inca date suficiente in legatura cu somnul la copii, potrivit unui studiu, copiii care au dormit sub 7,5 ore pe noapte (fata de 9-10 recomandate) au avut un risc de trei ori mai crescut de a deveni obezi in decurs de 5 ani.

Studiile mai arata ca persoanele care dorm putin nu mananca sanatos. In general, alimentatia lor nu este variata si un procent mare de calorii provine din snack-uri si cantitati mari de zahar, cofeina si alcool. In plus, acestia au tendinta sa sara peste mesele principale (mic dejun, pranz si cina) si, de asemenea, au tendinta sa “rontaie” mai mult intre mese. Atat alimentatia hipercalorica, cat si snack-urile printre mese si saritul meselor principale favorizeaza cresterea in greutate si, in final, obezitatea.

Exista o explicatie stiintifica pentru comportamentul alimentar al celor care dorm putin?

Studiile experimentale evidentiaza ca privarea de somn determina disfunctii in metabolizarea zaharurilor din sange (glucoza) si influenteaza hormonii care controleaza apetitul. Altfel spus, durata somnului afecteaza echilibrul hormonilor care regleaza senzatia de foame – grelina si leptina. De exemplu, hormonul grelina stimuleaza apetitul, in timp ce hormonul leptina il reduce. Cand organismul este privat de somn, nivelurile de grelina cresc si nivelurile de leptina scad, ceea ce duce la o crestere a senzatiei de foame si a apetitului.

Studiile mai arata ca persoanele care sunt private de somn au o pofta mai mare de a consuma alimente bogate in calorii si in carbohidrati. Un alt factor important este oboseala asociata privarii de somn, ceea ce determina reducerea practicarii unei activitati fizice.

Ce ne transmit datele care asociaza somnul inadecvat cu cresterea in greutate?

Trebuie sa retii ca somnul suficient reprezinta o modalitate de a reduce riscul kilogramelor in plus si obezitate.

Exista o tendinta de a acumula kilograme pe masura ce inaintezi in varsta. Somnul inadecvat nu face decat sa agraveze aceasta tendinta. Daca esti deja supraponderal sau obez, pierderea in greutate va fi mai dificila in lipsa somnului suficient. Somnul suficient merita sa fie inclus langa alimentatia echilibrata si miscarea fizica, toate acestea reprezentand aspectele esentiale ale sanatatii optime.

Deci, iata inca un motiv sa profiti de un somn bun!

Surse de informatie:

Afla mai multe: