Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Schimbarile de dispozitie in sarcina


Sentimentele si emotiile pe care le traiesti in timpul sarcinii sunt destul de diverse si contradictorii. Poti trece de la bucurie la tristete in numai cateva secunde si te-ai putea regasi in postura de a plange din aproape orice sau fara motiv. Principala cauza a acestor schimbari bruste de dispozitie sau sentimente ambivalente sunt modificarile hormonale care afecteaza nivelul de neurotransmitatori de la nivelul creierului. Fiecare dintre noi raspundem diferit la aceste schimbari. Anumite mame pot experimenta emotii exagerate, atat pozitive cat si negative, in timp ce alte mame se simt in special deprimate si anxioase. Cele mai multe schimbari ale dispozitiei apar in jurul saptamanilor 6-10 de sarcina, se amelioreaza in trimestrul 2 pentru ca apoi sa reapara pe masura ce sarcina se apropie de termen.

Sarcina poate fi o perioada stresanta si coplesitoare. Poti sa fii bucuroasa sau exaltata la gandul ca vei deveni mama, pentru ca apoi sa-ti faci griji daca vei fi o buna mama, daca bebelusul tau va fi sanatos si cum vei face fata la costurile pe care le adauga un nou membru in familie. De asemenea, poti fi ingrijorata cum va fi afectata relatia cu partenerul tau sau ceilalti copii – daca vei putea sa le acorzi aceeasi atentie de care au nevoie.

Pe masura ce sarcina avanseaza si apar modificari la nivelul corpului tau, ai putea sa te simti mai putin atractiva in proprii tai ochi sau in ochii partenerului tau. Iti poti face griji ca ai luat prea mult in greutate si ca arati „grasa”, in timp ce nu mai poti sa faci sport asa cum obisnuiai sau cum ai dori.

In final, anumite simptome care apar frecvent in sarcina, cum ar fi arsurile retrosternale, oboseala sau urinarea frecventa pot, de asemenea, sa te copleseasca. Este normal sa simti ca ai pierdut controlul asupra corpului si vietii tale. Toate aceste preocupari te vor face sa te simti ca intr-un roller-coaster emotional.

Iata ce fel de emotii ai putea trai pe perioada sarcinii si cum sa le faci fata mai usor!

Trimestrul 1  de sarcina: cum te simti

Cresterea nivelului de hormoni din organism, si in special al hormonului de sarcina – gonadotropina corionica umana – sunt benefice fatului si dezvoltarii lui. Pentru tine insa, s-ar putea sa fie o avalansa hormonala nu atat de bine primita:

  • greturile de dimineata provoaca un disconfort emotional
  • ai toane si o dispozitie proasta
  • plangi usor, fara o cauza precisa
  • esti obosita, apatica si letargica ca urmare a simptomelor de sarcina
  • este posibil sa nu te simti cu adevarat fericita la gandul ca vei avea un copil, iar acest lucru sa iti provoace un sentiment de vinovatie
  • te concentrezi cu dificultate la anumite sarcini si activitati (mai ales daca muncesti); acest efect este o consecinta a tuturor celor de mai sus si in principal a hormonilor care te secatuiesc de putere si te fac sa te simti din ce in ce mai obosita

Nu trebuie sa te simti prost sau vinovata din cauza acestor stari deoarece multe femei insarcinate trec prin aceste faze emotionale neplacute in prima parte a sarcinii.

Trimestrul 2  de sarcina: cum te simti

Este trimestrul de sarcina cel mai asteptat de catre gravide, cand te vei simti cu adevarat fericita ca vei avea un copil. In plus, vei simti o bucurie imensa si un sentiment unic atunci cand copilul va lovi prima oara in burtica. De asemenea, apare apropierea de partenerul tau si consolidarea relatiei de cuplu care a fost neglijata in prima parte a sarcinii – libido-ul este mult mai crescut la mijlocul sarcinii, riscurile sunt mai putine, iar dispozitia ta este mai buna.

Desi este o perioada linistita din punct de vedere emotional, asteptarea rezultatelor testelor prenatale pentru depistarea malformatiilor congenitale ar putea sa determine o stare de neliniste sau anxietate.

Trimestrul 3  de sarcina: cum te simti

Desi esti la un pas de a-ti tine bebelusul in brate, trimestrul 3 de sarcina pare sa fie cea mai lunga perioada de asteptare pentru tine. Intampini o multime de efecte psihologice care te coplesesc si nu in cel mai bun sens al cuvantului:

  • imaginea de sine este alterata si te poti simti neatractiva
  • starea de oboseala este din ce in ce mai accentuata
  • ai o proasta dispozitie si o stare de iritabilitate crescuta
  • ai un sentiment de frica,  cu cat te apropii mai mult de momentul nasterii
  • ai din nou schimbari bruste de dispozitie, ca la inceputul sarcinii
  • apare riscul de depresie, care se poate prelungi in perioada postpartum; totusi depresia poate aparea in orice moment al sarcinii, nu doar in trimestrul 3

Ce poti face pentru a ameliora schimbarile de dispozitie?

Incearca sa-ti amintesti ca aceste iesiri emotionale sunt firesti in aceasta perioada. Pe de alta parte, daca vei face un efort constient sa ai grija de tine, vei reusi sa treci peste aceste momente confuze:

  • Relaxeaza-te. Rezista nevoii de a face prea multe activitati inainte de nasterea copilului. A te rasfata din cand in cand este o parte esentiala a starii de bine atat pentru tine, cat si pentru a putea avea grija de copilul tau.
  • Intareste relatia cu partenerul tau. Explica-i ce simti si asigura-l ca inca il iubesti. Asta il va ajuta sa evite sa ia prea personal iesirile tale emotionale. Petreceti suficient timp impreuna si mergeti in vacanta ori de cate ori puteti. Intarirea relatiei voastre acum va ajuta sa va puteti baza unul pe celalat atunci cand copilul se va naste. Daca esti o mama singura, fa ceva care sa intareasca relatia pe care o ai cu prietenii sau familia, ceea ce iti va asigura un suport esential atat in timpul sarcinii, cat si dupa nasterea copilului.
  • Fa ceva care iti place. Fie ca este ceva doar pentru tine, fie ca inseamna sa petreci un timp special cu partenerul tau.
  • Vorbeste. Discuta despre temerile tale cu prietenii, familia sau medicul tau. Simpla verbalizare a preocuparilor tale te poate ajuta ca acestea sa dispara sau te poate ajuta sa gasesti solutii. Discuta liber si cinstit cu partenerul tau si incearca sa obtii un dialog. In plus, permite-i sa-si exprime la randul lui temerile sau nelinistile.
  • Controleaza stresul. In loc sa lasi ca frustrarea sa se acumuleze in tine, gaseste modalitati s-o exprimi. Dormi suficient, mananca sanatos, practica sport si fa ceva placut. Identifica sursele de stres din viata ta si fa schimbarile care se pot face, cum ar fi prioritizarea activitatilor zilnice. Incearca de asemenea yoga prenatala, practica meditatia si alte tehnici de relaxare sau consulta un psiholog.

Daca schimbarile de dispozitie dureaza mai mult de doua saptamani si nu par sa se amelioreze, vorbeste cu medicul tau. Ai putea fi una din cele 10% femei care sufera de depresie in sarcina. In plus, daca esti iritabila sau nervoasa, ai putea suferi de anxietate. Daca suspectezi ca suferi de oricare din aceste conditii, este crucial sa primesti ajutor calificat in sarcina. Cercetarile au demonstrat ca netratate, aceste tulburari de dispozitie pot afecta dezvoltarea copilului si creste riscul de nastere prematura si de depresie postnatala.