Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Înapoi la job. Cum conservi energia câștigată în concediu

Articol de Andreea Bădoiu Editor
La final de vacanță, majoritatea oamenilor începe să se streseze gândindu-se la zecile de emailuri la care vor trebui să răspundă când vor reveni la birou, dar și la volumul mare de muncă. Stresul generat de reîntoarcerea la birou poate fi evitata, iar energia și motivația pot fi menținute și după terminarea vacanței, dacă îți din timp un plan de acțiune potrivit.

Primele zile de muncă după concediu arată la fel pentru toată lumea – o ușoară stare de anxietate, zeci sau sute de mailuri necitite, o mulțime de sarcini care așteaptă să fie rezolvate (acum, dacă se poate), întâlniri și colegi care te bombardează cu întrebări. Nu e de mirare că mulți angajați se tem de aceste zile atunci când se gândesc că trebuie să se întoarcă la birou. Un studiu din The International Journal of Human Resource Management notează, însă, că aceste sentimente sunt normale pentru că întoarcerea la birou presupune, de fapt, un proces de readaptare și ajustare la mediul profesional. 

87% dintre angajați se tem de momentul întoarcerii din concediu

În ceea ce privește dificultățile pe care întâmpină angajații în primele zile de muncă după vacanță, cercetarea arată că acestea pot fi grupate în 4 mari categorii: dificultăți legate de muncă (ex: revenirea la rutina zilnică), dificultăți legate de socializare (ex: întâlnirile care trebuie stabilite), dificultăți generale (ex: mai puțin timp liber decât în vacanță) și dificultatea de a se mai regăsi în activitatea profesională și în organizație.  Pentru a depăși aceste sentimente, cercetătorii arată că majoritatea angajaților analizați a apelat la metode ca resemnarea, menținerea unei atitudini pozitive, concentrarea pe muncă și planificarea sarcinilor. Studiul mai menționează că principalii factori care au generat anxietate pentru angajați cu o zi înainte să înceapă munca au fost programele de lucru, faptul că s-ar putea să fi uitat ceva și teama generală de ce ar putea să-i aștepte odată ce se întorc la birou. Odată reîncepută muncă, factorii cei mai generatori de anxietate au fost sarcinile adunate, organizarea task-urilor, lipsa puterii de concentrare și reacțiile colegilor.

Un sondaj al Zapier arată că 87% dintre angajați declară că se tem de momentul întoarcerii din concediu, iar primele trei elemente care îi îngrijorează cel mai tare sunt reîntoarcerea la o rutină (37%), gestionarea sarcinilor administrative și senzația de copleșire din cauza volumului de muncă (27%). Procente importante au înregistrat și gestionarea mailurilor necitite (26%), sentimentul că „sunt în urmă” cu lucrurile care se întâmplă în companie (23%) sau sentimentul că nu sunt productivi atunci când încearcă să reintre în ritm (20%). Cei de la Zapier au întrebat angajații și ce i-ar ajuta pentru a face trecerea mai ușoară, iar cele mai multe răspunsuri s-au referit la proceduri care țin de automatizarea unor elemente – mesaje out of office, filtrarea mailurilor după importanță, o listă cu sarcini în ordinea priorității, rapoarte automate despre cum au performat proiectele cât ei au fost în concediu și alte asemenea lucruri.

Efectele negative ale întorsului la birou sunt normale și în opinia celor de la  Steering Point, deoarece vacanțele sunt cele care ne întrerup ritmul biologic și ritmul funcțiilor cognitive, chiar dacă aduc beneficii ca „deconectare” și nivelul scăzut de stres. Fie că e vorba despre jet lag, program de somn diferit de cel obișnuit sau schimbarea rutinei zilnice pe perioada concediului, toate aceste elemente sunt disruptive. Astfel, programul diferit de somn sau jet lag-ul pot afecta ritmul circadian și funcțiile cognitive, în timp ce bucuria de a fi în vacanță și de a trăi noi experiențe crește nivelurile de dopamină care vor scădea drastic odată ce angajații se întorc la birou. Reintrarea în ritmul de lucru obișnuit aduce, deci, un mic declin care trebuie gestionat corect astfel încât angajații să-și mențină energia câștigată în concediu.

Cum te poți adapta mai ușor revenirii la job

Dacă și ție momentul revenirii la birou îți dă bătăi de cap, iată ce poți face pentru a-ți ușura „readaptarea”:

  • Pregătește-te mental. Întoarcerea din vacanță aduce o scădere a entuziasmului, deci pregătește-te ca primele zile sau săptămâni să fie ceva mai dificile. E normal, iar această acceptare te va ajuta să pui mai puțină presiune pe modul în care te readaptezi la sarcinile de birou;
  • Începe într-un ritm mai relaxat. În prima zi de muncă poți alege să finalizezi câteva sarcini ușoare. Fă-ți un to-do list și abordează lucrurile gradual, astfel încât să faci trecerea treptat către ritmul tău de muncă obișnuit și să nu te epuizezi rapid. Rezistă tentației să „te iei la trântă” cu cele mai complexe sarcini deoarece crezi că ești odihnit;
  • Deleagă. Dacă există sarcini urgente și complexe care trebuie rezolvate, încearcă să delegi o parte din treabă și colegilor. Asta îți va oferi timp să aflii ce s-a întâmplat cât ai lipsit și vei evita să te simți copleșit de un volum imens de muncă pe care să nu știi cum să-l gestionezi. Ai încredere în colegii tăi, doar s-au descurcat și cât erai tu în vacanță;
  • Regăsește-ți motivația. Deși lipsa de chef probabil va fi la cote înalte în primele zile sau săptămâni, încearcă să-ți reamintești ce îți place la job-ul tău sau de ce l-ai ales. Asta te va ajuta să pui lucrurile în perspectivă și să-ți recapeți motivația. Te poți concentra pe lucrurile care îți plac în mod deosebit, astfel încât trecerea de la vacanță la job să nu te epuizeze mental;
  • Nu sta peste program. Deși taskurile adunate în perioada în care ai lipsit te vor tenta să faci overtime, încearcă să nu stai peste program. Nu trebuie să rezolvi totul din primele zile, iar anxietatea nu va dispărea dacă te epuizezi;
  • Acordă-ți pauze. Nu aștepta să te simți complet epuizat ca să-ți iei o pauză. Deși adesea în mediul profesional angajații își permit să-și ia o pauză doar când se simt foarte obosiți, nu aștepta să atingi acel prag. Pauzele luate regulat te vor ajuta să rămâi în echilibru și să-ți reintri în ritmul de lucru cu un grad mai mic de disconfort;
  • Urmează rutina. Dacă știi deja ce rutină de lucru funcționează pentru tine, încearcă să o restabilești. Chiar dacă primele zile vor fi mai dificile, cu timpul te vei întoarce la programul și obiceiurile care îți permit să fii productiv;
  • Reconectează-te. Întâlnește-te cu colegii sau superiorii, chiar dacă o faci informal. Încearcă să păstrezi aceste întâlniri relaxate și doar informative, abia după ce ai detaliile și imaginea de ansamblu vei putea stabili următorii pași;
  • Ia cu tine ceva din vacanță. Dacă ai suveniruri sau imagini care evocă amintirile memorabile din vacanță, poți alege să aduci o parte la birou, astfel încât să-ți reamintească de senzația de relaxare sau să reprezinte o sursă de entuziasm când te gândești la cum a fost concediul.

Întoarcerea la birou este deja un factor de stres pentru organism, dar poți face lucrurile mai ușoare dacă îți menții un stil de viață sănătos. Încearcă să mănânci echilibrat, să dormi suficient și să integrezi în rutina ta și exercițiile fizice. Toate acestea te vor ajuta să te simți mai motivat și gata să faci față zilelor de lucru, dar și să atenuezi efectele trecerii de la zile libere la zile de muncă.

Surse de informații:

  • https://www.researchgate.net/ 
  • https://www.mindtools.com/ 
  • https://zapier.com/
  • https://steeringpoint.ie/ 
  • https://hbr.org/ 
  • https://www.forbes.com/
  • https://au.indeed.com/