Calitatea actului medical și siguranța pacientului

Îmbunătățirea continuă a calității serviciilor medicale și a siguranței pacientului reprezintă un angajament pe care Rețeaua de sănătate Regina Maria îl asumă permanent, reflectând misiunea și valorile noastre fundamentale. Ne concentrăm pe ridicarea constantă a standardelor de asistență oferite pacienților, prin eforturi coordonate și monitorizate cu atenție.

Eforturile constante și conjugate ale organizației au ca scop permanent ridicarea standardelor de asistență oferite pacienților. Demersurile coordonate și monitorizate, pe care le facem, urmăresc îmbunătățirea calității și siguranței pacienților și sunt un element primordial al tuturor activităților noastre. În plus, sunt atent urmărite de structurile de conducere, de factorii responsabili și de decizie.

Siguranță și calitate la standarde internaționale

Prin adoptarea unui program de calitate, ne angajăm să furnizăm pacienților nu doar îngrijiri medicale, ci și o experiență bazată pe disciplină, stabilitate și rezultate previzibile. Departamentul nostru se concentrează pe gestionarea cu grijă și profesionalism a procesului de vindecare, asigurând că fiecare interacțiune cu pacientul este tratată cu atenție și dedicare

Urmărim cu rigurozitate indicatorii de calitate și siguranță

Rețeaua de sănătate Regina Maria a fost întotdeauna un puternic susținător al informării populatiei despre parametrii care definesc îngrijirea medicală de calitate. Credem că pacienții informați pot participa mai bine la propria lor îngrijire. Pe de altă parte, rezultatele noastre oferă informații detaliate și date care pot ajuta pacienții, dar și pe medicii lor să ia decizii informate cu privire la siguranța tratamentului pentru o gamă extinsă de afecțiuni. 

Evaluare constantă a calității serviciilor medicale

Calitatea serviciilor medicale poate fi măsurată și evaluată în mai multe moduri. Deși nu există o cuantificare universal valabilă, urmatoarele aspecte sunt considerate a fi cei mai pertinenți parametri de evaluare, pentru a determina dacă pacientul primește sau nu o îngrijire de calitate pentru condiția sa medicală. 

Acreditări internaționale recunoscute și de prestigiu

Acreditarea oferită de aceste institutii internationale (JCI si SRC) pentru Spitalele din Rețeaua Regina Maria reprezinta rezultatul unor evaluări riguroase a performanțelor și a standardelor de siguranță ale instituțiilor medicale, precum și ale tehnicilor chirurgicale practicate de medicii specialiști. Acreditarile se obțin în urma inspecțiilor periodice la fața locului și prin asumarea obligatiei de a îndeplini permanent criterii stricte de performanță. 

Acreditare națională pentru calitate și siguranță

Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate (ANMCS) este o instituţie publică, organ de specialitate national  în domeniul managementului calităţii în sănătate.  Scopul ANMCS constă în asigurarea şi îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciilor de sănătate şi a siguranţei pacientului. Standardele ANMCS sunt în conformitate cu International Society for Quality in Health Care (ISQua), organizație globală, în domeniul calității în sănătate, aflată în parteneriat cu Organizația Mondială a Sănătății.

Feedback-ul pacientului 

Prin intermediul platformei noastre, pacienții pot evalua experiența lor cu medicii și serviciile noastre, oferindu-ne o perspectivă importantă asupra modului în care putem îmbunătăți continuu îngrijirea și serviciile noastre.

În Rețeaua de sănătate Regina Maria feedback-ul oferit de pacient este cuantificat în evaluarea fiecărui medic, se actualizează zilnic și este public. Orice pacient care a fost la consultație (fizic sau online - în Clinica Virtuală), poate evalua medicul respectiv cu un calificativ de la 1 la 10. Această recenzie poate fi acordată în aplicația Regina Maria sau prin chestionarul de satisfacție primit pe e-mail la finalul consultației. În medie, se înregistrează peste 450 de recenzii zilnic, fiind evaluați direct de către pacienți toți cei 2000 de medicii cu recenzii. Media obținută de medicii din Rețeaua de sănătate Regina Maria este 9.55. 

Evaluarea prin Net Promoter Score (punctajul promotorilor)

Folosim NPS pentru a măsura satisfacția și loialitatea pacienților, asigurându-ne că oferim o experiență pozitivă și că răspundem nevoilor și așteptărilor lor.

Programul pentru siguranța pacienților

Programul pentru Siguranța Pacienților din Rețeaua Regina Maria se concentrează pe îmbunătățirea continuă a securității pentru toți pacienții, vizitatorii și angajații.

Asumarea obiectivelor internaționale de siguranță ale pacientului

Aceasta componenta se bazeaza pe implementarea și îndeplinirea obiectivelor internaționale de siguranță ale pacientului, definite la nivel international.

a) Programul de siguranță a medicamentelor

În lume, peste 20% dintre incidentele severe din spital sunt cauzate de erori de medicație. Pentru a reduce aceste riscuri, ne concentrăm pe:

  • Depozitarea și identificarea corectă a medicamentelor cu risc ridicat.
  • Educația și formarea personalului.
  • Asigurarea administrării corecte a medicamentelor: pacientul corect, tratamentul corect, momentul corect, doza corectă.


b) Implementarea și respectarea listei de siguranță chirurgicală (Surgery safety checklist) și a momentului de time-out

Implementăm lista de siguranță chirurgicală a OMS pentru a preveni evenimentele grave și erorile în timpul intervențiilor chirurgicale. Aceasta este un set de verificari standardizate effectuate in trei etape ale interventiei chirurgicale: inainte de anestezie, inainte de incizie (TimeOut), inainte de de iesirea pacientului din sala de operatie. 

Momentul de TimeOutpreoperator este o verificare finala inainte de interventie, in care echipa confirma identitatea pacientului, tipul si locul interventiei chirurgicale. 

Spitalele Retelei Regina Maria sunt printre putinele din Romania in care se efectueaza sesiunea de TimeOut preoperator, ceea ce creste semnificativ nivelul de siguranta a interventiei. Siguranta sporeste prin prevenirea erorilor medicale, asigurarea unei comunicari clare intre membrii echipei si confirmarea ca toate pregatirile necesare au fost effectuate correct

 

c) Program de reducere a căderilor

Pentru a preveni vătămările cauzate de căderi, implementăm regulile Joint Commission International. Inca de la internare, evaluam riscul de cadere pentru fiecare pacient. Pentru cei cu risc inalt de cadere, folosim bratari colorate pentru a fi usor observati si protejati de tot personalul. 

d) Igiena mâinilor

Respectarea strictă a igienei mâinilor este crucială pentru prevenirea infecțiilor. Promovăm principiul "mâinile curate salvează vieți" prin:

  • Spălarea mâinilor cu apă și săpun sau utilizarea soluțiilor antiseptice.
  • Respectarea regulilor stricte de igienă pentru tot personalul medical.

Principiul mâinile curate salveaza vieti (WHO guidelines on hand hygiene in health care), promovat de Organizatia Mondiata a Sanatatii, implementat și monitorizat în instituțiile acreditate national si international, este considerat cea mai bună protecție împotriva infecțiilor.

Performanță pentru siguranța pacienților

Analiza detaliată a datelor din 2023 relevă un angajament profund al rețelei pentru monitorizarea și îmbunătățirea continuă a ratelor reintervențiilor și reinternărilor, menținând incidențe comparabile cu benchmark-urile internaționale, ceea ce subliniază excelența în îngrijirea și siguranța pacienților.

Rapoartele includ:

  • informații despre programul de siguranță a pacientului
  • complicații chirurgicale
  • anumite tipuri de infecții
  • modul în care pacienții se raportează la experiența actului medical (cum o percep)

      Spitalele din Rețeaua de sănătate Regina Maria:

      Acreditare și recunoaștere internațională

      Rețeaua Regina Maria este în permanență pregătită pentru orice evaluare a calității, în conformitate cu cele mai ridicate standarde de îngrijire și siguranță ale pacientului, așa cum au fost stabilite de Joint Commission International.

      JCI menține și impune standarde de ultimă generație pentru unitățile medicale acreditate, care se concentrează pe îmbunătățirea calității și siguranței îngrijirii furnizate de organizațiile din domeniul sănătății. Procesul de acreditare evaluează conformitatea organizației cu aceste standarde și cu alte cerințe de acreditare. Acreditarea JCI este recunoscută la nivel internațional ca simbol al calității, reflectând angajamentul organizației de a îndeplini standarde înalte de performanță.

      Nivelul de conformitate cu standardele SRC este reevaluat în fiecare an, atât în privința medicului care primește acreditarea, cât și a centrului de excelență acreditat pe o anumită specialitate. Regina Maria este singura rețea din România cu 11 centre declarate în mod oficial ”de excelență”, în 4 spitale, datorită acreditărilor internaționale pe care le dețin.

      Acreditarea internațională oferită de JCI unităților din cadrul Rețelei de sănătate Regina Maria adaugă un nivel de prestigiu instituției medicale, asigură un beneficiu profesional pentru medici, prin recunoașterea globală a excelenței în îngrijirea sănătății. 

      Astfel, punem țara pe harta lumii medicale, ne consolidăm renumele și reputația în domeniul medical performant, atragem resurse și încurajăm și dezvoltăm colaborări internaționale. Toate acestea aduc beneficii semnificative din punct de vedere profesional medicilor, oferindu-le recunoaștere internațională și plasând România pe harta lumii în domeniul medical de excelență. 

      Acreditări internaționale

      Excelența în tratamentul endometriozei, acreditată de European Endometriosis League

      European Endometriosis League (EEL) este o institutțe internațională care a acreditat aproximativ 120 de astfel de centre din întreaga lume. Endo Institute este primul și singurul centru de excelență în diagnosticul și tratamentul endometriozei din România acreditat de EEL, dar și cel mai mare astfel de centru din sud-estul Europei și al treilea centru de excelență de nivel 3 (cel mai înalt nivel) în endometrioză din Europa, din afara țărilor vorbitoare de limbă germană.