EDU.REGINAMARIA.RO

Stresul si adolescentii

Dupa cum iti poate spune orice parinte, adolescentii - si chiar adolescentii Twitter – resimt efectele stresului in numar record. Ceea ce multi parinti poate nu realizeaza este cat de puternic propriul lor stres ii afecteaza pe copiii lor: parintii care spun ca parintii lor par intotdeauna stresati au o probabilitate de opt ori mai mare de a fi supusi stresului ei insusi decat copii care spun ca parintii lor nu par niciodata stresati, conform unui chestionar national realizat de catre Asociatia Psihologica Americana. O crestere a anumitor comportamente ale parintilor - precum tipatul, cearta si plangerile reprezinta un indiciu pentru copii ca parintii se simt ingrijorati sau stresati.

Deci, in afara parintilor, ce altceva specific ii streseaza pe copii? In varful listei se afla presiunea academica, in special printre elevii care spera sa mearga la colegiu; presiunile sociale (gandul la prieteni, idile si intimidare) si grijile legate de viitor. Adolescentii care declara ca se simt supusi stresului resimt adesea simptome fizice precum dureri de cap, tulburari stomacale si tulburari de somn. Depresia, anxietatea, o crestere a comportamentului violent (precum atacarea fizica a altora) si chiar si sinuciderea sunt, de asemenea, posibile consecinte.

Intocmai precum adultii, adolescentii isi pot gestiona stresul intr-o varietate de moduri. In acest stadiu al vietii, aptitudinile lor de a face fata nu sunt in mod necesar pozitive. Primele trei strategii raportate de catre APA sunt ascultarea muzicii (66%), privitul la televizor (34%) si jocurile video (30%). Desi acest lucru pare destul de benign, acestea sunt activitati sedentare cu implicatii slabe pentru sanatatea generala. Abuzul de substante, hiperfagia sau lipsa alimentarii si taierea cu lame de ras sau cu alte obiecte ascutite sunt unele alegeri mai ingrijoratoare facute de unii adolescenti ce cauta sa scape de stres.

Marilyn Wilcher, autoarea cartii Grab a Tiger by the Toe: Stress-Proof Your Child, conduce Initiativa pentru Educatie din cadrul Institutului de Medicina Minte Corp Benson-Henry, care lucreaza cu scoli in cadrul unor programe de gestiune a stresului pentru copii de toate varstele. „Sa ii inveti pe copii tehnici pentru reactia de relaxare si alte instrumente de gestionare a stresului le consolideaza rezistenta si simtul controlului”, spune ea. „Invatarea acestor aptitudini acum le ofera strategii pozitive de a face fata lucrurilor din viata”.

Un studiu de la Institutul Benson-Henry a testat fezabilitatea unui curriculum de patru saptamani, opt sesiuni pentru elevii de licei care sa combine relaxarea, exercitiile, principii de psihologie pozitiva si abilitati pentru a recunoaste si a reincadra gandurile negative. Prezentand raportul in Journal of Adolescence din 2011, cercetatorii au notat ca acest curriculum a declansat modificari pozitive in stresul perceput, anxietate si comportamentele de promovare a sanatatii, in special printre adolescente.

Sfaturi pentru reducerea stresului adolescentilor

Daca esti adolescent:

  • Poti invata cu usurinta tehnici pentru reactia de relaxare. Cei doi pasi simpli indicati in acea sectiune functioneaza bine atunci cand ramai asezat in liniste si confortabil sau in timp ce alergi, inoti sau mergi, din moment ce activitatile repetitive te ajuta sa intri intr-o stare relaxata.

Daca esti parinte:

  • Aminteste-ti ca modul in care te comporti cand esti stresat il afecteaza pe copilul tau adolescent. Gestionarea propriului tau stres poate chiar scadea stresul pe care adolescentul tau il resimte si oferi un model excelent de urmat.
  • Mini-relaxarile dureaza intre 15 si 60 de secunde
  • Lucreaza impreuna cu copilul tau pentru a invata instrumentele necesare pentru a te opri, a respira, a reflecta si a alege (a se vedea pagina 34) atunci cand gandurile negative fac ca stresul sa atinga niveluri maxime („Sunt ingrozitor la mate, sigur o sa pic testul asta”; „Cea mai bun prietena a mea nu imi raspunde la mesaje; trebuie sa fie furioasa pe mine"). Practicarea lor impreuna poate fi utila pentru amandoi,
  • De indata ce incepi sa te simti stresat, incearca sa respiri profund, din abdomen de cateva ori
  • La cina, mergeti in jurul mesei cerandu-le tuturor sa impartaseasca un lucru bun care s-a intamplat in timpul zilei. Placerile simple, faptele bune si victoriile personale sunt toate eligibile: „Am trei noi urmaritori pe Instagram,” „Am uitat sa imi iau pranzul si prietenul meu l-a impartit pe al lui cu mine” sau „Am luat un 10 la proiectul bio”. Acest lucru intareste sentimentele pozitive.