Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Sarbatori de iarna in siguranta

Multe dintre activitatile obisnuite din vacanta de iarna pot provoca accidentari care pot umbri sezonul festiv.

De pilda, potrivit Comisiei pentru Siguranta Produselor de Consum din SUA, in 2015 au fost inregistrate peste 68.000 de vizite la medic, la camerele de garda si la clinicile de ortopedie, pentru raniri, traumatisme sau accidentari cauzate de activitati precum decoratiunile de sarbatori. Acestea includ tot - de la caderi in timp ce sunt agatate beculete si alte leziuni la extremitati puse pe seama brazilor artificiali, standurilor, luminitelor si altor ornamente.

In plus, peste 84.000 de persoane au fost tratate la camera de urgenta, in cabinetele medicale si in clinici pentru raniri legate de transportul de bagaje. Traumatisemele la coloana vertebrala, gat si umeri pot fi cauzate de efortul depus la ridicarea bagajelor grele sau ambalajelor mari.

Accidentarile produse in timpul practicarii sporturilor de iarna (cum ar fi snowboarding-ul, schiul, snowmobilul si saniusul) au reprezentat peste 224.000 de vizite la medic.

Fie ca stai acasa sau pleci in vacanta in sezonul rece, poti preveni accidentarile, fiind mai precaut si sarbatorind cu moderatie.

Prevenirea caderilor

  • Nu decora si consuma alcool in acelasi timp. Pastreaza bautura pentru momentul final, cand vei aprinde luminile in brad.
  • Alege scara potrivita. Cand lucrezi la inaltimi joase sau medii, alege scari cu trepte sau utilitare. Scarile cu extindere sunt ideale pentru a fi utilizate in exterior, pentru a ajunge la locuri inalte, pentru momente cand, de pilda, vrei sa agati obiecte pe acoperis. Greutatea pe care o sustine scara nu ar trebui sa depaseasca niciodata capacitatea ei maxima de incarcare.
  • Verifica scarile la suruburi, balamale sau trepte care nu s-au reparat de la ultima utilizare. Curata orice noroi sau lichide care s-au acumulat pe scara.
  • Aseaza corespunzator scara pe o suprafata ferma si plana. Nu pune niciodata o scara pe o suprafata neuniforma. Aminteste-ti de regula 1 la 4: partea inferioara a scarii trebuie sa fie la 30 cm distanta de perete pentru fiecare 120 cm inaltime a scarii.
  • Ai grija cand pui decoratiuni de sarbatori, inclusiv luminite si brazi. Muta materialele cu prudenta cand te afli pe o scara si intotdeauna pozitioneaza scara aproape de zona de lucru, astfel incat sa nu iti pierzi echilibrul si sa cazi. Poarta incaltaminte adecvata, cu sireturi bine legate.
  • Stai asezat pe o treapta a scarii in loc de mobilier atunci cand ai nevoie sa te intinzi cativa centimetri pentru a atarna o coroana sau o decoratiune.
  • Fii atent la orice rearanjament de mobilier si la decoratiuni noi si asigura-te ca si ceilalti din casa sunt familiarizati cu aceste schimbari. Pot avea loc cazaturi grave cand oamenii se lovesc de mobilierul care a fost mutat acolo unde anterior era un spatiu gol.
  • Cere ajutor cand muti obiecte grele sau incomode.
  • Redu dezordinea si pastreaza caile de acces libere, fara decoratiuni, cutii de cadouri si alte obiecte care te pot incurca.

Sfaturi pentru transportul bagajelor

  • Foloseste carucioare cu roti cand calatoresti.
  • Ai grija cand depozitezi bagajul intr-un compartiment aflat deasupra capului. In primul rand, ridica-l la nivelul scaunului. Apoi, cu mainile de partea stanga si dreapta a valizei, ridic-o. Daca valiza are roti, asigura-te ca partea cu roti este prima introdusa in compartiment. Odata ce rotile sunt inauntru, pune mana pe bagaj si impinge-l in spatele compartimentului. Pentru a scoate bagajul, se procedeaza invers. Cere intotdeauna ajutor daca nu poti ridica bagajele deasupra capului sau daca nu le poti scoate la sfarsitul zborului.
  • Nu te grabi cand ridici sau transporti o valiza sau un alt bagaj greu. Daca unul dintre bagaje este prea greoi, cere ajutor. La supermarket, redu incarcaturile grele facand mai multe drumuri la masina.
  • Foloseste mereu tehnici adecvate de ridicare. Cand te ridici, indoaie-ti genunchii si ridica-te cu forta muschilor picioarelor, nu cu cea a spatelui. Evita rasucirea sau rotatia coloanei vertebrale.

Siguranta in timpul practicarii sporturilor de iarna

  • Poarta echipament de protectie adecvat, inclusiv ochelari, casti si manusi. Pentru caldura si protectie cand te afli in exterior, poarta haine in straturi si rezistente la precipitatii si vant. Imbracarea in straturi ajuta la acomodarea temperaturii corpului.
  • Incalzeste-ti muschii cu exercitii usoare, timp de 5-10 minute. Incepe exercitiile cu greutati usor de manevrat si nu exagera cu activitatile aerobice. Bea apa pentru a preveni deshidratarea.
  • Fii la curent cu toate regulile sportului pe care le practici. Asigura-te ca echipamentul este in buna stare de functionare si ca este folosit corespunzator. Ia o lectie sau mai multe de la un instructor calificat. Afla cum este corect sa cazi pentru a reduce riscul accidentarilor.
  • Adaposteste-te si cere ajutor medical imediat daca tu sau cineva din grupul tau sufera de hipotermie sau degeraturi.

Sfaturi de siguranta afara pe timp de iarna

  • Vorbeste cu medicul tau inainte de a te apuca sa deszapezesti drumul sau trotuarul daca ai probleme cardiovasculare. Acest lucru este necesar indiferent ca folosesti o lopata sau o suflanta de zapada.
  • Nu-ti lipi niciodata mainile de suflanta de zapada. Daca zapada se intepeneste, opreste motorul si asteapta cel putin 5 secunde. Foloseste un obiect solid pentru a sterge zapada umeda sau resturile de pe jgheab. Fereste-te de ricosarea motorului si a lamelor dupa ce masina a fost oprita.
  • Incalzeste-ti muschii 10 minute cu exercitii usoare sau fa pauze frecvente. Indepartarea zapezii este comparabila cu ridicarea de greutati. Consuma lichide pentru a preveni deshidratarea.
  • Curata zapada imediat ce a nins si des. Incepe cand pe pamant stratul de zapada este minim, pentru a evita imprastierea stratului greu, compact. Nu arunca zapada peste umar sau in lateral. Acest lucru implica rasucirea corpului, ceea ce pune presiune asupra coloanei vertebrale.
  • Poarta incaltaminte adaptata si priveste in fata. Gheata poate provoca caderi bruste si grave. Daca simti ca vei cadea, incearca sa cazi pe o parte sau pe fese. Rasuceste-te cat mai natural, intorcandu-ti capul in directia rasucirii.
  • Condu cu precautie. Ia-ti timpul necesar pentru a opri atunci cand vezi semnele de oprire si culoarea rosie a semaforului si redu viteza in conditii periculoase.

Sursa de informatie:

  • www.orthoinfo.aaos.org