Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

10 probleme de adaptare a copilului la gradinita si la scoala - ce poti face din perspectiva psihologica

Cand vine vorba despre dezvoltarea psihologica a unui copil, una dintre etapele importante este legata de adaptarea lui la colectivitate, adica felul in care reuseste sa faca fata provocarilor ce apar odata cu inscrierea la cresa, gradinita sau la scoala. Nu exista o reteta universal valabila prin care, ca parinte, sa acorzi ajutorul ideal copilului in aceasta perioada a vietii lui. Sunt, insa, o multime de aspecte carora le poti acorda atentie si, daca este nevoie, sa ceri ajutor specializat de la un psiholog.

  • Importanta pregatirii psihologice a parintelui
  • Fricile normale la copii si la adolescenti
  • 10 probleme de adaptare a copilului la gradinita si la scoala
  • Cum stii ca i-a fost bine copilului in colectivitate

Importanta pregatirii psihologice a parintelui

importanta-pregatirii-psihologice-pentru-parinti

Inainte de a te gandi cum poti sa-l ajuti mai bine pe cel mic sa se adapteze la colectivitate, este bine sa iei in calcul cateva aspecte importante:

  • copiii sunt mimetici - iti vor imita comportamentul si te vor lua ca model;
  • intrarea in colectivitate este un test emotional - este o perioada de testare, in care copilul se adapteaza la alt program, alt ritm si intra in contact cu oameni noi;
  • copiii vor prelua emotiile tale - chiar daca vei incerca sa-ti ascunzi anxietatile, copilul le va simti si va fi, la randul lui, nelinistit.

Intrarea celui mic in colectivitate vine la pachet cu anxietatile tale, pentru ca iti lasi copilul intr-un mediu nou, printre straini, si nu poti controla nimic din ce i se poate intampla acolo. Primul pas pentru a-l putea ajuta este ca tu sa fii pregatit. Un parinte linistit transmite incredere copilului, care se va simti in siguranta la gradinita sau la scoala si va sti ca educatorul sau invatatorul ii vrea binele.

Fricile normale la copii si la adolescenti

adaptarea-psihologica-copilului-la-colectivitate

Al doilea pas important pentru a-ti ajuta copilul sa se adapteze cat mai bine si mai repede la colectivitate este sa intelegi care sunt fricile normale ce apar in diverse perioade ale dezvoltarii sale psihologice. Iata cateva exemple:

  • intre 0 si 3 ani - frica de zgomote, de pierdere a suportului, de straini, animale, creaturi imaginare; anxietatea de separare;
  • intre 3 si 6 ani - frica de pierdere a persoanei de ingrijire (ii e teama ca dispar mama, tata sau bunicii), frica de intuneric, de fenomene meteo;
  • intre 6 si 18 ani - frica de scoala, de relationare cu ceilalti, frica de esec.

Toate aceste frici sunt absolut normale, dar daca ele tin mai mult de doua saptamani si apar si simptome fizice, precum durerea, insomnia, lipsa poftei de mancare, atunci este indicat sa discuti cu un psiholog.

Vezi AICI oferta noastra de INVESTIGATII.

10 probleme de adaptare a copilului la gradinita si la scoala

10-probleme-de-adaptare-la-colectivitate

Un al treilea pas important ca sa-ti ajuti copilul sa treaca mai usor peste perioada de adaptare la gradinita si la scoala il reprezinta identificarea problemelor pe care le poate avea si gasirea unor solutii eficiente pentru ele. Iata 10 situatii relevante:

Problema 1. Copilul plange la gradinita
Verifica-te mai intai pe tine, ca adult. Daca tie ti-e greu sa-ti lasi copilul la gradinita, atunci si lui ii va fi dificil sa stea acolo. Ajuta-l sa nu perceapa timpul petrecut la gradinita ca pe o despartire.

Problema 2. Lipsa unei perioade de adaptare
Validarea educatorului/invatatorului, a locului, a spatiului ar trebui sa aiba loc intr-o perioada de pregatire a copilului. Inainte de a incepe gradinta sau scoala, du-ti copilul acolo, povesteste-i ce inseamna si ajuta-l sa inteleaga ca nu e niciun pericol acolo, dimpotriva.

Problema 3. Lipsa unei pregatiri acasa
Un copil care a avut un program acasa a inteles ca exista reguli pe care trebuie sa le respecte. Daca i s-a explicat, cu rabdare, ca exista anumite limite, se va integra mai usor in colectivitate.

Problema 4. Gradinita sau scoala este perceputa ca o amenintare
Daca il ameninti ca, odata ce incepe gradinita sau scoala, s-a terminat cu joaca, cel mic va percepe gradinita sau scoala ca pe o amenintare. Pot fi cazuri cand se autoizoleaza, pentru ca acolo este un fel de „bau-bau” care il asteapta, nu un loc dragut unde va invata lucruri.

Problema 5. Alegerea unui program prea lung
Pentru un copil, este greu sa stea la gradinita 8 ore pe zi. Daca este posibil, alege un program scurt.

Problema 6. Copilul a luat o nota mica la scoala
Nu e important ca a luat nota mica. Nici comparatia cu alti copii nu este cea mai buna varianta, pentru ca unii copii devin competitivi, altii se inhiba. Important e sa intelegi emotia din spatele acelei note si ce urme a lasat.

Problema 7. Copilul e trist, pentru ca altii au ceva ce el nu are
Verifica-te mai intai pe tine: cum te simti tu cand nu ai ce iti doresti? Copilul tau va simti la fel. Asculta-l, lasa-l sa aiba dorinte, dar nu ii lua imediat tot ce doreste. Daca vrea un telefon, pune la punct un plan impreuna cu el si responsabilizeaza-l.

Problema 8. Copilul nu intelege importanta scolii
Copiii vor imita comportamentul parintilor. Daca te vad ca citesti, ca studiezi, daca ii explici simplu de ce are nevoie de scoala, el va intelege rolul acesteia. Important este sa ii arati o lume mai mare, sa ii extinzi nivelul de constiinta.

Problema 9. Copilul este agresat la scoala sau are el insusi un comportament agresiv
Ca sa ajungem agresori, intotdeauna am fost victima, mai intai. Si aceasta nu neaparat in familie, ci in societate, in general. Este esential sa gasesti cauza comportamentului respectiv sau sa intelegi ce simte copilul atunci cand e agresat.

Problema 10. Copilului nu ii place de educatoare/invatatoare
E important sa intelegi de ce nu ii place de persoana respectiva, de ce se opune. Vorbeste deschis cu cel mic, pentru ca inca ii este greu sa se obisnuiasca sa aiba un nou program de viata, trezire, stat pe scaunel, ascultat lucruri, executat comenzi.
Cum stii ca i-a fost bine copilului in colectivitate

Desi primul gand care iti vine in minte, atunci cand se intoarce copilul de la gradinita sau de la scoala, este sa-l intrebi ce a facut toata ziua acolo, afla ca nu aceasta este cea mai buna abordare. La fel de neinspirat este si sa-i pui intrebari de tipul „Ti-a placut?”, pentru ca el poate raspunde cu „da” sau „nu”.

In schimb, povesteste-i cum ti-a fost tie ziua, cu ce coleg te-ai inteles mai bine sau mai putin bine, cum ai gestionat anumite sarcini. Explica-i totul pe intelesul lui si invita-l la dialog. Copiii invata relationarea mimand. Daca ii povestesti despre emotiile tale si cum te-ai descurcat in diverse situatii, si el va face acelasi lucru.

Retine ca este esential sa-i explici celui mic ca gradinita sau scoala este un mediu sigur si ca educatoarea ori invatatoarea este de incredere. Ori de cate ori apare o problema de adaptare, incearca sa intelegi emotia din spatele ei si nu ezita sa apelezi la recomandarile specialistilor, oricand este nevoie.