Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Prediabetul: cum il diagnosticam si cum il prevenim

Prediabetul este o conditie metabolica premergatoare diabetului daca nu este diagnosticata si tratata la timp.

Ce inseamna prediabetul

Termenul de prediabet include disglicemii precum alterarea glicemiei a jeun (glicemia dimineata, pe nemancate intre 110-125mg/dl) si/sau scaderea tolerantei la glucoza (glicemia la 2 ore postprandial intre 140-199mg/dl), sau valoarea hemoglobinei glicate HbA1c intre 5,7-6,4%.

Prediabetul este asimptomatic, este descoperit la analizele uzuale de sange si se insoteste de un risc crescut de a dezvolta diabet si boala cardiovasculara.

Pacientul tipic

Pacientul tipic cu prediabet este supraponderal sau obez, cu obezitate abdominala, in general cu o varsta medie peste 40 de ani, hipertensiv si cu un profil lipidic modificat (valori crescute ale colesterolului, trigliceridelor si valori scazute ale colesterolului HDL).

Cand se recomanda screeningul

Screeningul diabetului sau prediabetului se recomanda la adultii asimptomatici care prezinta un indice de masa corporala peste 25kg/m2 care au cel putin un factor de risc dintre urmatoarele:

  • Rude de gradul I cu diabet zaharat
  • Istoric de boala cardiovasculara
  • Hipertensiune (sau tratament antihipertensiv)
  • HDL cholesterol <35mg/dl
  • Trigliceride >250mg/dl
  • Femei cu ovare polichistice
  • Persoane sedentare
  • Acanthosis nigricans (hiperpigmentarea pielii mai ales la nivelul pliurilor)
  • Varsta peste 45 de ani

Analize necesare

Pacientii diagnosticati cu prediabet trebuie reevaluati metabolic anual. Pentru diagnosticul prediabetului sau diabetului se efectueaza glicemia a jeun, HbA1c sau test de toleranta la glucoza.

Potrivit unui studiu PREDATORR desfasurat de Societatea Romana de Diabet, Nutritie si Boli metabolice, prevalenta prediabetului se ridica la 3 milioane in Romania. Potrivit statisticilor, 15% din persoanele cu varsta peste 40 de ani au prediabet, dintre care, pana la 50% dezvolta diabet in decurs de 5 ani.

Metode de preventie

Puteti preveni sau intarzia aparitia diabetului zaharat prin adoptarea unui stil de viata sanatos, o dieta bogata in legume, saraca in grasimi saturate, lactate si branzeturi cu continut scazut in grasimi, aport adecvat de proteine, glucide si lipide; scadere in greutate apoi mentinerea greutatii ideale, efort fizic minim 150 minute pe saptamana (mers alert, urcatul scarilor, mers pe bicicleta, inot, alergat, fitness, aerobic, dans etc.), renuntare la fumat, consum moderat de alcool sau chiar abstinenta. Se recomanda monitorizarea analizelor cel putin o data pe an.