EDU.REGINAMARIA.RO

Piramida alimentara pentru copii

Articol de Dr. Mihaela Bilic
Piramida alimentara pentru copii

Nutritia adecvata, echilibrata si diversificata ramane cea mai sigura cale de a avea un copil sanatos si bine dezvoltat.

Alimentatia sufera schimbari dramatice dupa varsta de 1 an, trecandu-se de la hrana specifica bebelusilor (lapte si fainoase) la mancarea consumata de adulti. Laptele isi pastreaza rolul de sursa principala de calciu si proteine, insa cresterea rapida si schimbarea compozitiei corporale a copilului necesita o suplimentare a substantelor nutritive, care nu poate fi acoperita de lapte.

Pana la 6 luni compozitia corporala a sugarilor are mai multe lipide (34%) si mai putine proteine (11%), in timp ce la varsta de 1-2 ani creste masa musculara (19%) si se reduc depozitele de grasime (7%).

Proportia de grasimi din alimentatie scade si ea corespunzator, de la 55% in primele luni de viata la 30-40% pentru copiii de 1-3 ani, respectiv 25-35% la 4-14 ani.

Necesarul zilnic de calorii variaza in functie de greutatea corporala si de nivelul de activitate fizica a copilului, fiind in medie de 800 cal/zi la 1 an, 1200 cal/zi la 6 ani si 1800 cal/zi la 10 ani. Chiar daca ratia calorica zilnica creste global, de fapt, pe kilogram de greutate corporala aportul scade, sugarii avand in continuare nevoile energetice cele mai mari.

Cresterea in greutate la copii se face cu o medie de 2-3 kg/an pana la varsta de 9-10 ani, iar in inaltime castiga 6-8 cm/an. In timpul perioadei de crestere copiii trebuie sa aiba o alimentatie variata, cu o diversitate foarte mare de produse care sa permita acoperirea tuturor nevoilor nutritionale, dar si dezvoltarea gustului pentru arome si consistente diferite. In timpul acestei perioade cruciale de evolutie, alimentatia copiilor trebuie sa contina:

  • Glucide lente (cereale, fainoase, legume, fructe) cu evitarea glucidelor rapide (zahar)
  • Grasimi mono- si polinesaturate (uleiuri, peste gras, fructe oleaginoase) cu evitarea grasimilor saturate (carne grasa, mezeluri)
  • Proteine de calitate superioara (carne slaba, peste, oua); in mod frecvent necesarul de proteine nu e doar acoperit, ci si depasit
  • Lapte si produse lactate slabe, cu evitarea branzeturilor concentrate (cascaval, branza topita).

Portia corecta

la 2-3 ani - 1 portie = 1/2 din portia unui adult
la 4-6 ani - 1 portie = 2/3 din portia unui adult

Piramida alimentara pentru copii (2-6 ani)

Piramida alimentara a copiilor cu varste cuprinse intre 2 si 6 ani cuprinde patru straturi:
- Cereale: paste fainoase, paine, orez, cartofi – 6 portii
- Fructe (2 portii ) si legume (3 portii)
- Produse lactate, carne, peste oua – cate 2 portii
- Dulciuri – ocazional; fructele proaspete sunt desertul ideal pentru un copil.

Pana la 4 ani intestinul unui copil este incomplet dezvoltat, de aceea alimentatia lui nu trebuie sa contina produse bogate in fibre (cereale integrale, orez brun), pentru ca pot provoca diaree.

Copiii normoponderali pot consuma ocazional dulciuri, cu conditia ca acestea sa nu fie concentrate in zahar: inghetata, pudding, orez sau gris cu lapte, biscuiti, prajituri pe baza de pandispan si fructe, creme cu lapte etc. Ciocolata este si ea permisa, dar in cantitate redusa.