EDU.REGINAMARIA.RO

De ce simtim frica?

Articol de Psihoterapeut Razvan Prala Psiholog Psihologie

Ce este frica

Frica este o emoție primitivă pe care o avem noi și are rolul de a ne avertiza despre pericolul care ar putea fi în jurul nostru. În trecut, a fost folosită de strămoși pentru a-i menține în viață. Acest lucru este realizat prin două tipuri diferite de reacții: una biochimică și una emoțională.

Reacțiile biochimice sunt ceva ce se simte fizic, cum ar fi creșterea ritmului cardiac, transpirația și creșterea nivelului de adrenalină. Dacă sunteți familiarizați cu răspunsul de luptă sau de fugă, în esență, asta este ceea ce simțiți, deoarece este vorba de corpul dumneavoastră care se pregătește fie să lupte, fie să fugă. Este un răspuns automat care este crucial pentru supraviețuire și chiar și în situații care nu sunt periculoase din punct de vedere fizic, putem experimenta acest lucru. De exemplu, să transpiri și să simți că bătăile inimii tale devin mai rapide atunci când faci o prezentare la școală.

Apoi, există răspunsul emoțional, care este un răspuns personalizat la frică. Unii oameni vor căuta în mod activ această frică, în timp ce alții o vor evita cu orice preț. Există, de asemenea, răspunsuri mai blânde în tot spectrul, iar frica poate fi resimțită ca o experiență pozitivă sau negativă.

O teorie la fel de interesantă este „teoria emoției construite” a Lisei Feldman Barrett, care propune că creierul uman construiește cazuri de frică ca o consecință a prezicerii și deducerii cauzei inputurilor senzoriale primite de la corp (adică intrările interoceptive și somatosenzoriale) și din lume (adică intrările exteroceptive). Barrett propune ca un creier să se proiecteze continuu în timp, prezicând schimbările scheletomotorii și visceromotorii și deducând schimbările senzoriale care vor rezulta din aceste acțiuni motorii. Probabil cel mai controversat aspect al teoriei lui Barrett este faptul că propune că frica, ca și alte categorii de emoții, nu are un profil neuroanatomic cablat, ci face parte dintr-un sistem dinamic în care semnalele de predicție sunt înțelese ca fiind categorii sau concepte abstracte ad-hoc, care sunt asamblate în mod generativ din experiențele trecute care sunt similare cu condițiile prezente. Din acest punct de vedere, creierul este o mașină de categorisire, creând continuu concepte relevante din punct de vedere contextual care sunt adecvate pentru nișa unui animal.

Simptomele fricii

Frica implică adesea atât simptome fizice, cât și emoționale. Fiecare persoană poate experimenta frica în mod diferit, dar unele dintre semnele și simptomele comune includ:

  • Dureri în piept
  • Frisoane
  • Gura uscată
  • Greață
  • Bătăi rapide ale inimii
  • Dificultăți de respirație
  • Transpirație
  • Tremur
  • Stomac deranjat

În plus față de simptomele fizice ale fricii, oamenii pot avea simptome psihologice de copleșire, supărare, senzație de lipsă de control sau un sentiment de moarte iminentă.

În creier, frica provoacă o reacție în lanț care începe cu stimuli stresanți și se termină cu răspunsul de luptă sau de fugă discutat mai sus. Acest răspuns este în mare parte autonom, ceea ce înseamnă că oamenii nu știu în mod conștient că se întâmplă. Deoarece creierul este foarte complex și transferă informații în mod continuu, în psihologia fricii sunt implicate multe procese cognitive. Pe lângă acestea, la nivel fiziologic câțiva dintre actorii cheie ar fi:

  • Talamusul determină unde trebuie trimise datele senzoriale primite în organism.
  • Cortexul senzorial interpretează aceste date senzoriale.
  • Hipocampul poate stoca și recupera amintiri și procesa stimuli pentru a le oferi un context.
  • Amigdala determină posibilele amenințări și „decodifică emoțiile” în timp ce stochează amintirile legate de frică.
  • Hipotalamusul activează răspunsul de luptă sau de fugă.

Aceste componente biologice lucrează împreună pentru a identifica frica și a răspunde la ea. Dar există și elemente psihologice care îi determină pe oameni să caute divertismentul horror.

Ce cauzează frica

Care este rațiunea din spatele lucrurilor de care vă temeți? De ce se tem oamenii de gândaci sau de lucrurile care se întâmplă în noapte? De ce ideea de a face o prezentare în grup vă aruncă într-un tărâm al anxietății? Ei bine, este ceva ce apare în esență atunci când ne confruntăm cu ceva ce nu putem înțelege, controla sau care credem că ne va face rău.

Avem două tipuri de temeri. Acestea sunt:

  • Temeri naturale
  • Temeri condiționate

Cele naturale sunt cele cu care ne naștem. Dacă ajungi să te confrunți cu un leu uriaș care te-ar putea răni, aceasta este o frică naturală. Apoi, există temerile condiționate, care se formează atunci când ceva negativ se întâmplă în trecut și ne temem să nu se mai întâmple. De ce se întâmplă acest lucru? Ei bine, este un răspuns irațional la ceva, deoarece creierul nostru ne cam facesă credem că circumstanțe similare vor duce la același rezultat.De exemplu, să ne imaginăm că ați fost mușcat de un câine când erați copil. Chiar dacă cel mai vesel și mai pufos câine vine și vă salută fără intenția de a vă mușca, este posibil să reacționați negativ din cauza fricii. Din cauza unei experiențe neplăcute, s-ar putea să ajungeți la punctul în care evitați în totalitate câinii. În acest caz, este posibil să vă confruntați în continuare cu acea frică subiacentă.

În mod obișnuit, suntem condiționați să ne temem de lucrurile despre care ni se spune că sunt negative. Indiferent dacă aceste lucruri sunt oameni, locuri sau obiecte, aceste convingeri și temeri s-au înrădăcinat în noi de-a lungul timpului. Este posibil să nu ne fie frică de convingerile diferite ale altora, dar pentru că poate ați fost crescut să credeți că cineva sau ceva este periculos, vă veți teme de acel lucru chiar dacă nu ați interacționat niciodată cu acele lucruri. De asemenea, declanșează eliberarea hormonilor de stres și a sistemului nervos simpatic. Acest lucru duce la schimbări corporale care ne pregătesc să fim mai eficienți în fața unui pericol: Creierul devine hiperalert, pupilele se dilată, bronhiile se dilată și respirația se accelerează. Ritmul cardiac și tensiunea arterială cresc. Fluxul sanguin și fluxul de glucoză către mușchii scheletici cresc. Organele care nu sunt vitale pentru supraviețuire, cum ar fi sistemul gastrointestinal, încetinesc. O parte a creierului numită hipocampus este strâns legată de amigdala. Hipocampul și cortexul prefrontal ajută creierul să interpreteze amenințarea percepută. Acestea sunt implicate într-o procesare la nivel superior a contextului, care ajută o persoană să știe dacă o amenințare percepută este reală.

De exemplu, când vezi un leu în sălbăticie, poți declanșa o reacție puternică de frică, dar răspunsul la o vedere a aceluiași leu la grădina zoologică este mai degrabă de curiozitate și de a crede că leul este drăguț. Acest lucru se datorează faptului că hipocampul și cortexul frontal procesează informațiile contextuale, iar căile inhibitorii atenuează răspunsul de frică al amigdalei și rezultatele sale din aval. Practic, circuitele „gândirii” din creierul nostru liniștesc zonele „emoționale” că suntem, de fapt, în regulă.

La fel ca și alte animale, foarte des învățăm frica prin experiențe cotidiene, cum ar fi faptul că am fost atacați de un câine agresiv sau că am observat alți oameni atacați de un câine agresiv. Cu toate acestea, un mod evolutiv unic și fascinant de învățare la oameni este prin instruire – învățăm din cuvinte rostite sau note scrise! Dacă un semn spune că un câine este periculos, apropierea de câine va declanșa un răspuns de frică. Învățăm siguranța într-un mod similar: având o interacțiune cu un câine blând, observând alți oameni care interacționează în siguranță cu acel câine indică faptul că acel câine este prietenos.

Frica creează distragerea atenției, ceea ce poate fi o experiență pozitivă. Când se întâmplă ceva înfricoșător, în acel moment suntem în alertă și nu suntem preocupați de alte lucruri care ne-ar putea preocupa (să avem probleme la serviciu, să ne facem griji pentru un test important a doua zi), ceea ce ne aduce aici și acum.

Mai mult, atunci când experimentăm aceste lucruri înspăimântătoare împreună cu persoanele din viața noastră, constatăm adesea că emoțiile pot fi contagioase într-un mod pozitiv. Suntem ființe sociale, capabile să învățăm unii de la alții. În timp ce fiecare dintre acești factori – contextul, distragerea atenției, învățarea socială – au potențialul de a influența modul în care experiențăm frica, o temă comună care îi leagă pe toți este sentimentul nostru de control. Atunci când suntem capabili să recunoaștem ce este și ce nu este o amenințare reală, să reetichetăm o experiență și să ne bucurăm de emoția acelui moment, ne aflăm, în cele din urmă, într-un loc în care ne simțim în control. Această percepție a controlului este vitală pentru modul în care experimentăm și răspundem la frică. Atunci când depășim graba inițială de „luptă sau fugă”, rămânem adesea satisfăcuți, reasigurați de siguranța noastră și mai încrezători în capacitatea noastră de a ne confrunta cu lucrurile care ne-au speriat inițial.

De-a lungul timpului evolutiv, oamenii și strămoșii lor s-au confruntat cu pericole potențial letale în domeniul prădătorilor, al violenței intraspecifice, al contaminării-contagiunii, al pierderii statutului și în domeniul caracteristicilor periculoase ale mediului înconjurător. Cu alte cuvinte, ei s-au confruntat cu pericolul reprezentat de animalele de pradă (de la carnivorele până la animalele veninoase, cum ar fi păianjenii și șerpii); de membrii ostili ai propriei specii; de agenți patogeni invizibili, bacterii și viruși; de pierderea statutului, ostracizarea și, în cele din urmă, excluderea socială, care, în mediile ancestrale, ar putea însemna moartea; și s-au confruntat cu riscul de rănire letală în urma unor fenomene meteorologice periculoase, cum ar fi furtuni violente, căderi de pe stânci și alte caracteristici topografice potențial periculoase. Presiunile de selecție exercitate de aceste tipuri de pericole au dus la o predispoziție în reactivitatea sistemului de frică, ceea ce înseamnă că sistemul s-a calibrat cu o sensibilitate specială față de astfel de pericole. Uneori, o astfel de sensibilitate permite sistemului fricii să extindă în mod nerezonabil o categorie și să vizeze un obiect inofensiv, cum ar fi extinderea categoriei „animale periculoase” pentru a include fluturii. Când vine vorba de supraviețuire, regula de aur este „mai bine să fii în siguranță decât să-ți pară rău”.

Atunci când experimentăm frica, putem simți, de asemenea, un val brusc de suferință mentală sau emoțională, cum ar fi un sentiment de șoc și copleșire, precum și diferite reacții comportamentale, inclusiv agresivitate sau violență. Frica este un mecanism de protecție care ne permite să gestionăm circumstanțe adverse sau imprevizibile pe moment. Cu toate acestea, odată ce amenințarea nu mai este prezentă, frica noastră se va disipa de obicei.

Frica este un răspuns neurofiziologic automat care își are rădăcinile în prezent. Este un sentiment de alarmă care este indus de un pericol perceput sau iminent – fie el real sau perceput. Anxietatea este legată de frică și este o stare de spirit orientată spre viitor, care pregătește organismul pentru amenințări anticipate și percepute. Ea cuprinde răspunsuri biopsihosociale complexe. Este important de menționat că anxietatea poate fi prezentă chiar și atunci când factorul de stres nu mai este prezent.

Un alt mod în care anxietatea diferă de frică este că perioadele severe și prelungite de anxietate pot avea implicații fizice, mentale și emoționale de lungă durată. Aceste implicații includ oboseală, migrene, probleme digestive, tulburări de somn, neliniște, iritabilitate, dificultăți de concentrare, incapacitatea de a controla grijile și gândirea exagerată.

Anxietatea și frica pot avea aceeași “senzație” și pot fi ușor de confundat, deoarece atât frica, cât și anxietatea produc un răspuns similar de stres la o amenințare reală sau percepută.1 Cu toate acestea, frica este un răspuns imediat la o amenințare, în timp ce anxietatea apare în anticiparea unei amenințări așteptate (sau chiar necunoscute). Examinarea acestor emoții diferite vă poate ajuta să determinați ce simțiți cu adevărat. 

Anxietate vs. frică

Răspunsul la frică:

  • Stare emoțională intensă care este activată ca răspuns la un pericol real, iminent și obiectiv, care amenință viața și supraviețuirea.
  • Este activat răspunsul „luptă sau fugi”, care este o stare fiziologică ce are rolul de a ajuta la supraviețuirea în situații care pun viața în pericol, prin creșterea stării de excitație fiziologică, fie pentru a rămâne și a lupta împotriva amenințării, fie pentru a fugi rapid de situație.
  • Persoana poate experimenta un sentiment de condamnare, de neliniște și de teamă ca răspuns la amenințarea din mediul înconjurător imediat.
  • Exemple: a fi amenințat cu arma, a fi implicat într-un accident de mașină grav, a cădea în fața unui vehicul care circula din sens opus etc.

Anxietate:

  • O stare emoțională ca răspuns la stresul perceput în mediul înconjurător, este de natură subiectivă.
  • Sursa amenințării poate fi nedefinită / necunoscută.
  • Nu reprezintă o amenințare imediată la adresa supraviețuirii.
  • Este anticiparea unei potențiale amenințări viitoare, „ce-ar fi dacă”, căutarea unui potențial pericol.
  • Experimentarea unor cantități mici de anxietate în perioade scurte de timp poate servi ca un avantaj de supraviețuire în anumite situații, pentru a vă menține concentrați și pe drumul cel bun pentru a obține un rezultat dorit; cu toate acestea, o stare constantă și intensă de anxietate poate constitui o tulburare și o disfuncție.
  • Îngrijorarea și anxietatea merg, de obicei, mână în mână. Îngrijorarea are adesea rolul de a pregăti oamenii pentru o amenințare viitoare percepută și de a găsi soluții potențiale la probleme, însă îngrijorarea în sine poate deveni compulsivă și oamenii pot dezvolta un sentiment de lipsă de control asupra îngrijorării, ceea ce poate constitui o tulburare.

Depășirea prin desensibilizare a fricii

Știați totuși că, dacă doriți să inversați o teamă, trebuie doar să o înfruntați? Probabil că ați auzit de zicala conform căreia dacă vă înfruntați temerile vă va ajuta să le depășiți și poate că vi se pare un nonsens, dar iată care este problema: este adevărat.

Gândiți-vă la tot ceea ce vă temeți în viață. Poate că este vorba de gândaci, șerpi sau chiar ceva la fel de banal ca vorbitul la telefon. Să presupunem că ești aruncat într-o situație în care trebuie să te confrunți cu una dintre aceste temeri. Să zicem că primești un nou loc de muncă, dar acesta presupune să vorbești la telefon. Este posibil să simțiți inițial teamă pentru că trebuie să faceți acest lucru, dar apoi, în timp, veți începe să vă dați seama că situația nu prezintă niciun risc. În schimb, întâlniți de fiecare dată experiențe pozitive. Acest lucru poate reduce răspunsul de frică, care este modul în care depășiți temerile și tratați fobiile. Este, de asemenea, motivul pentru care unii dependenți de adrenalină fac toate acele lucruri nebunești. Este pentru că sunt atât de obișnuiți cu un tip de pericol după ce l-au făcut o dată, încât trebuie să facă ceva mai mare și mai înfricoșător pentru a se asigura că pot face ca adrenalina să funcționeze.