Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Cum se pot proteja vârstnicii când vremea aspră de iarnă atacă

Vremea rece din timpul iernii poate afecta pe oricare dintre noi, însă persoanele în vârstă trebuie să fie foarte atente să nu sufere ca urmare a efectelor negative ale iernii.

Pe măsura ce temperatura scade și vântul rece se întețește, acele persoane care nu pot să-și regleze cu ușurință temperatura corpului, cum sunt vârstnicii, pot avea un risc crescut de accidente sau de îmbolnăvire.

În timpul iernii, persoanele în vârstă sunt mult mai vulnerabile la boli, din mai multe motive. Pe de o parte, țesutul lor adipos este redus și metabolismul bazal este încetinit, ceea ce face ca organismul să producă mai puțină căldură și să se adapteze mai greu la temperaturi joase. În plus, masa lor musculară, cu rol în producerea de căldură, poate fi diminuată. Multe dintre persoanele în vârstă trăiesc având un buget fix și sunt îngrijorate de o factură electrică mare, astfel încât nu-și asigură o încălzire adecvată în casă. De asemenea, unii bătrâni pot să nu fie conștienți de schimbările de temperatură, deoarece suferă de demență sau sunt sub efectul anumitor medicamente; pot să nu-și amintească cum se regleaza termostatul sau pot să nu fie capabili fizic să-l ajusteze, datorită unor condiții medicale.

Este bine ca persoanele în vârstă să recunoască manifestarile anumitor afecțiuni și să acționeze imediat.

Să revizuim câteva informații și sfaturi despre cum să vă mențineți în siguranță în timpul iernii.

Ce este hipotermia?

Hipotermia este o condiție în care temperatura corpului scade sub normal (35.5ºC), de obicei ca urmare a expunerii la frig, timp îndelungat. Atunci când este umezeală și vânt, expunerea chiar la temperaturi de 0-10ºC poate fi la fel de periculoasă ca și expunerea la temperaturi sub 0ºC. Hainele sau încălțămintea umedă favorizează pierderea rapidă de căldură.

Hipotermia se manifestă prin confuzie, pierderea memoriei, somnolență, lipsa de energie, vorbire neclară, piele rece, cu aspect cenușiu sau palid, puls slab și respirație superficială și încetinită. Dacă temperatura corpului scade sub 30 ºC, poate apare coma. Hipotermia poate fi fatală, cauza cea mai frecventă de deces fiind insuficiența cardiacă.

Atunci când constatați aceste simptome la o persoană, măsurați-i temperatura; dacă este sub 35 ºC, chemați ambulanța. Nu încercați să tratați hipotermia acasă; această condiție trebuie supravegheată în spital. Pentru a preveni pierderea în continuare de caldură, inveliți persoana într-o pătură călduroasă; dacă este conștientă, puteți să-i dați să bea cantități mici de lichide calde. Nu-i dați băuturi alcoolice și nu o puneți sub duș sau în cadă cu apă fiebinte deoarece aceasta poate cauza șoc.

Ce sunt degeraturile?

Degarăturile resprezintă un alt risc pentru vârstnici, deoarece, frecvent, se produc fără avertisment. Riscul de degeratură este mai crescut la persoanele cu probleme circulatorii sau care consumă alcool.

Părțile corpului cele mai afectate sunt ariile expuse ale feței (obrajii, vârful nasului, bărbia, fruntea), urechile, degetele de la mâini și picioare. Pielea care a suferit o degeratură are culoare albă, este rigidă și amorțită, mai degrabă decât dureroasă. Degeratura poate provoca afectarea permanentă a zonei respective și cazurile severe pot duce la amputare.

Pentru a trata o degerătură încălziți gradual zona afectată; puteți s-o înfășurați într-o pătură, însă nu trebuie s-o frecați, deoarece pielea poate fi distrusă. Nu aplicați zăpadă pe zona respectivă, aceasta putând să agraveze afecțiunea.

Sfaturi pentru a preveni hipotermia sau degerăturile:

  • Îmbrăcați-vă cu haine călduroase, în mai multe straturi, inclusiv în casă
  • Nu uitați să purtați mănuși și o căciulă care să acopere urechile
  • Evitați activitățile obositoare sau epuizante practicate în aer rece
  • Consumați alimente bogate în calorii, incluzând alimente și băuturi calde
  • Evitați consumul de alcool care favorizează pierderea mai rapidă de căldură; persoanele care au risc de hipotermie, ar trebui să consume moderat alcool sau să nu consume deloc
  • Hipotermia poate să apară și în interior. Mențineți temperatura în apartamente, inclusiv în baie, peste 21ºC

Care este riscul de alunecare sau cădere?

De multe ori, persoanele în vârstă își mențin cu dificultate echilibrul și căzăturile reprezintă mereu un risc. Dacă trebuie să ieșiți, mai ales când trotuarele sunt înghețate, fiți foarte atenți și țineți cont de următoarele sfaturi:

  • Purtați încălțăminte cu talpă antiderapantă astfel încât să aveți o bună retenție pe sol; evitați tălpile din piele sau plastic
  • Dacă totuși trebuie să mergeți peste o zonă cu gheață, țineți genunchii ușor îndoiți și faceți pași mici
  • Verificați care este ruta cea mai sigură și alocați un timp suplimentar, dacă este posibil; întrebați care este direcția corectă, dacă sunteți nesiguri
  • Dacă folosiți un baston sau un mergător, asigurați-vă că partea cauciucată este nouă și nu tocită sau montați un sistem metalic de ancorare
  • Asigurați-vă că aveți medicamente de rezervă, astfel încât să nu fiți nevoiți să ieșiți atunci când ninge
  • Similar, asigurați-vă că aveți suficiente alimente

Siguranța începe de acasă. Dacă ați mers prin zăpadă, scoateți-vă încălțămintea imediat ce ați intrat în casă; când zăpada se topește, ea poate forma bălți de apă în zone diferite, pe care puteți aluneca; ar putea fi folositor să aveți un scaun în apropierea ușii, astfel încât să puteți sta jos când vă scoateți încălțămintea.

Ce înseamnă gripa?

Gripa este o infecție respiratorie contagioasă, care la vârstnici, în special dacă suferă de alte afecțiuni cronice, poate duce la complicații serioase, cum ar fi pneumonia.

Simptomele de gripă apar, de obicei, brusc, în aproximativ 3 zile după expunerea la virus. Gripa se manifestă prin febră, frisoane, tuse, dureri musculare la nivelul spatelui, mâinilor și picioarelor, durere de cap și astenie. Deși aceste manifestări sunt similare cu cele ale răcelii comune, gripa se manifestă mai sever și durează mai mult.

Este o afecțiune foarte contagioasă, iar dacă a aparut în familie sau comunitate, practic nu există vreo modalitate de a preveni expunerea la virus. Repausul la pat, antialgicele și consumul de lichide în cantitate mare (2-2 ½ litri) reprezintă cel mai bun tratament. Este important să păstrați o bună stare de igienă, incluzând spălatul pe mâini de fiecare dată după ce ați tușit sau strănutat, să mențineți o bună aerisire în cameră și să evitați zonele aglomerate cu ventilație deficitară și, cel mai important, să vă vaccinați.

Vaccinul antigripal reduce severitatea simptomelor și protejează împotriva complicațiilor care pot apare. OMS (Organizația Mondială a Sănătății) recomandă vehement vaccinarea persoanelor peste 65 ani sau acelora care suferă de boli cronice, cum ar fi afecțiuni ale inimii, respiratorii, boli renale, diabet, anemie sau orice alte condiții care scad imunitatea organismului. Deoarece vaccinul antigripal este protectiv doar în anul respectiv, iar virusurile gripale pot varia de la un an la altul, este necesar să vă vaccinați anual. Rețineți că este nevoie de 2 săptămâni pentru a se dezvolta complet imunitatea; campania de vaccinare începe la mijlocul lunii octombrie.

Care este riscul de evenimente cardiace (infarctul acut de miocard)?

Asociațiile medicale de cardiologie atrag atenția asupra riscului la care sunt expuse persoanele neantrenate atunci când fac o activitate intensă în timpul iernii.

Persoanele care au avut un infarct de miocard, au un istoric familial de boală de inimă, colesterol crescut, fumează sau au o viață sedentară sunt sfătuite să se gândească de două ori inainte de a da zăpada la o parte din fața casei. Efortul brusc, cum ar fi ridicarea unei lopeți pline cu zăpadă, reprezintă un risc semnificativ.

Ideal ar fi să rugați pe altcineva să îndepărteze zăpada din fața casei; dacă totuși alegeți să faceți dvs asta, este bine să țineți cont de sfaturile următoare:

  • Nu fumați niciodată când faceți această activitate; fumatul contractă vasele de sânge, în același mod ca și frigul. Combinația lor poate fi devastatoare.
  • Împingeți zăpada, nu o aruncați; dacă totuși trebuie să faceți asta, luați pe lopată cantități mici. O lopată încărcată cu zapadă poate cântări 2 kg, însă o lopată cu zăpadă umedă poate cântări semnificativ mai mult.
  • Încălziți-vă înainte de a începe această activitate, mergând sau făcând mișcări de întindere la nivelul brațelor sau picioarelor pentru câteva minute. Mușchii încălziți sunt mai puțin expuși la traumatisme și lucrează mai eficient.
  • Dacă apare senzația de respirație cu dificultate, durere în piept, amețeală sau dacă transpirați excesiv, opriți-vă imediat și chemați pe cineva în ajutor

    Rețineti că esential pentru dvs. este să mențineti o temperatură adecvată a corpului, o bună igienă personală și să aveți un prieten sau vecin mai t ânăr care să vă ajute și să se asigure în mod constant că sunteți într-o bună stare de sănătate.

A proteja sănătatea persoanelor în vârstă este întotdeauna un aspect important, indiferent de momentul din an, însă cu atât mai special, în timpul lunilor dificile de iarnă, când aceștia sunt foarte vulnerabili.

Putem să-i ajutăm:

- Verificând periodic că vecinul nostru mai în vârstă este în ordine
- Dacă a nins, ajutându-l să curețe zăpada de pe trotoarul din fața casei
- Dacă mergeți la piață sau supermarket, oferiți-vă să-i cumparați anumite alimente
- Dacă acesta are programată o consultație la un medic, întrebați-l dacă are nevoie de transport

Dr. Ileana Andreescu, medic specialist pneumologie