Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Sistemul „Voice recognition”, tehnologia care permite eliberarea rapida a rezultatelor imagistice

Centrele de imagistica Regina Maria sunt dotate cu sistemul Voice Recognition, un soft care ajuta la elaborarea rapida si corecta a raportului medical pe care il face medicul imagist in urma investigatiilor RMN, CT, MAMO, DXA sau RX.

Ce face, mai exact, sistemul Voice Recognition

Dupa efectuarea investigatiei, medicul trage o serie de concluzii pe care, in mod traditional, ar trebui sa le scrie de mana sau electronic, la calculator. Datorita sistemului Voice Recognition, medicul nu mai este nevoit sa faca aceste lucruri. El trebuie doar sa dicteze, iar softul va transforma fisierul voce in fisier text, in mod automat si rapid.

In cadrul retelei, acest soft este legat de sistemul PACS (Sistemul de Arhivare si de Comunicare a Imaginilor), care este folosit pentru a prelua, arhiva si procesa imagini medicale din una sau mai multe surse pentru a facilita gestionarea imaginilor necesare evaluarii si monitorizarii pacientilor.

Ce ii mai ramane medicului de facut dupa ce sistemul Voice Recognition „scrie dupa dictare” este sa verifice raportul, sa faca, daca este necesar, corecturi gramaticale sau de punctuatie, sa il valideze si sa autorizeze eliberarea acestuia.

Ce avantaje aduce utilizarea acestui sistem, explica prof. dr. Florin Birsasteanu, medic primar Radiologie si Imagistica medicala, lider medical al Diviziei de imagistica din Reteaua de Sanatate Regina Maria:

„Sistemul Voice Recognition permite o crestere considerabila a vitezei de redactare si elimina asa numitii tapisti, cei care bateau pana acum rezultatul dupa dictarea pe care o facea medicul sau dupa redactarea rezultatului scris, pe ciorna. Ulterior, medicul trimitea acest rezultat catre serviciul de secretariat sau catre operatori, care, la randul lor, il introduceau in calculator.”

Nu este singurul avantaj. Faptul ca medicul este cel care dicteaza, corecteaza si valideaza rezultatul elimina posibilele erori umane pe care le puteau face persoanele cu o mai slaba pregatire medicala sau chiar fara nicio pregatire medicala, cum sunt, de exemplu, operatorii de introducere a datelor.

In prezent, sistemul Voice Recognition permite o crestere a vitezei de redactare si de eliberare a rezultatului, ceea ce este in beneficiul pacientului.
„Stiti ca exista intotdeauna o presiune din partea pacientilor pentru eliberarea rezultatului. Pacientul este intotdeauna nerabdator si pe buna dreptate. Doreste un rezultat cat mai rapid ca sa il poata trimite medicului pentru a fi integrat in rezultatul screeningului efectuat in vederea stabilirii diagnosticului sau”  mai adauga prof. dr. Florin Birsasteanu.

Sistemul Voice Recongnition implementat in retea si conectat cu sistemul de arhivare (PACS) este primul din Romania, ceea ce face ca Regina Maria sa detina prima retea imagistica din tara dotata cu doua sisteme de tehnologie moderna. Aplicabilitatea lui este extraordinar de larga, aducand beneficii insemnate nu numai in domeniul radiologiei.

Evolutie si revolutie tehnologica

A existat o crestere exponentiala a tehnologiei de recunoastere a vocii in ultimele cinci decenii. Daca in 1976 computerele puteau intelege doar putin mai mult de 1.000 de cuvinte, numarul acestora a ajuns la aproximativ 20.000 in anii 1980, datorita dezvoltarii acestei tehnologii.

In prezent, programele de recunoastere a vocii si de decodare a acesteia sunt utilizate in diverse alte domenii in afara de sanatate, cum ar fi in cel militar sau al telecomunicatiilor. Sistemele de recunoastere vocala permit utilizatorilor sa interactioneze cu tehnologia pur si simplu „vorbind” cu aceasta. Modul in care utilizatorii folosesc tehnologia de recunoastere a vocii variaza in functie de produs, dar poate include transcrierea vocii in text, configurarea mementourilor, cautarea pe internet si raspuns la intrebari si solicitari simple, cum ar fi redarea muzicii sau partajarea informatiilor despre vreme sau trafic.

 

Surse de informatie:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10115771/
https://www.healthcareitnews.com/news/emea/talking-it-through-speech-recognition-takes-strain-digital-transformation

Text: Monica Radulescu, Senior Medical Editor