Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Filmele, o noua (mai veche) forma de terapie


Cauti o cale prin care sa evadezi din stresul cotidian? Ca vizionarea filmelor iti face bine – asta stii deja, fiindca ai simtit-o de fiecare data dupa ce ai urmarit un film bun. Ceea ce nu stiai probabil este ca exista psihoterapeuti care folosesc filmul ca terapie pentru ameliorarea unor probleme sufletesti.

De ce sunt “prescrise” filmele

Psihoterapeutii recomanda filmele pentru ca ne ajuta sa schimbam felul in care gandim, simtim, influentand totodata modul in care gestionam urcusurile si coborasurile vietii. Numerosi psihoterapeuti incep sa “prescrie” pacientilor filme pentru a-i ajuta sa depaseasca obstacolele emotionale. “Terapia prin cinema este procesul prin care sunt folosite filmele marelui ecran sau cele de televiziune in scopuri terapeutice,” afirma Gary Solomon, profesor de psihologie la Community College of Southern Nevada si medic specialist in Sanatate Publica (diploma UCLA). “Filmele pot avea un efect pozitiv asupra majoritatii oamenilor, cu exceptia celor care sufera de tulburari psihotice,” completeaza medicul.

Cinema-ul, o auto-terapie

“Terapia prin cinema ti-o administrezi singur. Nu spun ca terapia unu-la-unu nu este buna, insa terapia prin cinema este o ocazie sa faci munca interventionala tu insuti,” explica Solomon. Ideea este sa alegi filmele cu teme care oglindesc problema ta din prezent sau o situatie pe care doresti sa o rezolvi. “Cand urmaresti anumite filme sub forma de terapie, cauta contextul terapeutic adecvat – precum dependenta de anumite substante sau de alcool, moartea, abandonul sau abuzul; conteaza capacitatea de a atinge privitorul, insa la fel de mult cantaresc continutul general sau subiectul,” mai spune specialistul. Iata care sunt beneficiile in planul sanatatii pe care le poti avea in urma vizionarii unui film bun:

  1. Amelioreaza stresul. Daca esti tensionat, vizionarea unui film poate atenua tensiunea. De exemplu, scenele filmate intr-un décor exotic pot fi relaxante pentru ca experimentezi senzatia de a trai in acel spatiu fara sa fii de fapt acolo la propriu. Privelistea insorita, palmierii si oceanul pot sa-ti induca o stare de liniste a mintii si sa-ti distraga gandurile de la griji.
  2. Te transpun intr-o lume diferita. Lumea filmului este adesea foarte diferita de lumea reala. Unele pelicule sunt futuriste si includ inovatii tehnologice avansate. Altele au actiunea plasata intr-un trecut care nu a fost atins de era digitala de acum. Aceasta lume diferita, cu oameni si locuri diferite, poate fi o incantare si te face sa uiti de deadline-uri, rapoarte sau clienti.
  3. Te lasa sa traiesti viata altcuiva. Filmele determina spectatorii sa se cufunde cu totul in aventura vietii altor personaje. Fiind preocupat de viata altcuiva, uiti de a ta – filmele iti permit aceasta evadare necesara! In cazul filmelor din genul drama, s-ar putea insa sa nu iti fie la fel de benefice, chiar sa iti creeze stres suplimentar in loc sa il amelioreze, spun psihologii. Solutia este foarte simpla: daca stii ca unele genuri iti fac rau, evita filmele din acea categorie. Exista insa persoane care considera vizionarea acestor filme – de exemplu, drame - o cale de a-si uita propria viata si le este benefic sa fie prinse in dramele altor oameni, la fel cum povestile de viata ale unor prieteni, oricat de triste, se dovedesc in cazul lor utile in ameliorarea anxietatii si a stresului.
  4. Te ajuta sa iti rezolvi problemele. Desi poate ca te uiti la un film sa uiti de probleme, unele filme pot sa prezinte chiar problemele cu care te confrunti. Multe genuri, chiar si comediile te pot ajuta sa gasesti rezolvarea unei situatii din viata ta. Este reconforant sa stii ca tocmai ai vazut un film care ti-a oferit, fara sa vrei, solutii la problema ta.

Forme ale terapiei prin cinema

“Nu exista o singura definitie a terapiei prin cinema,” spune psihoterapeutul Birgit Wolz, autoarea cartii The Cinema Therapy Workbook: A Self-Help Guide to Using Movies for Healing and Growth.

Exista “terapia popcorn prin cinema” (asa a denumit-o Wolz), care include vizionarea unui film pentru eliberarea emotionala tintita. Potrivit lui Wolz, terapia popcorn prin cinema este mai degraba orientata preponderent catre cinema si mai putin consistent catre terapie.

Ceea ce Wolz denumeste “terapie evocatoare prin cinema” inseamna folosirea filmelor ca terapie pentru a-i ajuta pe oameni sa invete despre ei insisi prin cai mai profunde in functie de cum raspund la diferite personaje sau diferite cadre. Functioneaza astfel: “Mai intai, ii intreb in legatura cu situatia lui personala si imi dau seama in ce moment al vietii lor se afla, pe urma recomand filmele care le pot vorbi la anumite niveluri,” explica Wolz. Exista, de asemenea, si “terapia catarctica prin cinema”, care implica rasul sau plansul. “Si aceasta este eficienta daca este facuta corect ca prima etapa in psihoterapie. Sa zicem ca o persoana se afla la apogeul unei depresii – in acest caz, un film care o ajuta sa planga poate deschide diferite niveluri ale sufletului sau,” spune Wolz.

Wolz ne recomanda ca, atunci cand ne uitam la filme, sa stam confortabil si, printre altele, sa observam ce ne place si ce nu ne place in legatura cu acel film si care personaje sau actiuni ne par in mod special atractive sau neinteresante. Psihoterapeutul mai sugereaza sa ne intrebam daca sunt personaje in film care ne inspira un comportament pe care ne-am dori sa il cultivam si noi, pe urma sa notam raspunsurile. Chiar functioneaza!

Surse de informatie:

mental-health-matters.com

www.webmd.com