Cum te adaptezi la lucrul de acasa: sfaturi pentru parinti si copii

In perioada pandemiei COVID-19, invatamantul la distanta a devenit aproape o regula. Daca, din toamna, o mare parte dintre copii vor fi nevoiti sa invete de acasa, parintii isi fac griji – cum vor functiona lucrurile, mai ales in conditiile in care au responsabilitati pentru serviciu, dar si in gospodarie, iar implicarea in educatia online a copilului va reprezenta o sarcina in plus?

In acest context, schimbarile sunt dramatice atat pentru parinti, cat si pentru copii. “Nu este situatia ideala, insa este important sa retii ca nu trebuie sa faci totul perfect,” afirma Emily Mudd, psiholog pediatru in cadrul Cleveland Clinic. Iata cateva sfaturi pe care le poti urma pentru a gestiona problemele din aceasta perioada in care invatamantul si jobul virtual au preluat controlul.

Scoala de acasa

Pentru a-i facilita copilului adaptarea la invatarea acasa trebuie sa ii creezi un anumit spatiu unde sa isi faca temele. Potrivit psihologului, acest spatiu special il va ajuta pe cel mic sa faca diferenta cand este momentul pentru joaca si cand este momentul sa se ocupe de invatat. Il poti lasa chiar pe el sa il personalizeze dupa cum ii place. Totodata, asigura-te ca mentii legatura cu invatatorul sau cu profesorii pentru a ramane informat, pentru a adresa intrebari si a primi indrumari. Grupurile de parinti pot fi, de asemenea, o buna modalitate de suport.

Fa-i un program, dar sa fie flexibil

“Copiii performeaza eficient cand au un program structurat, o rutina. Aceasta predictibilitate ii determina sa se simta in siguranta si sa inteleaga pasii urmatori,” explica psihologul. Nu este necesar sa planifici ziua ora cu ora, insa anumite intervale trebuie sa fie pentru scoala, altele, pentru activitatea fizica si pentru mese. De exemplu, daca cel mic invata o ora, lasa-l dupa aceea sa se joace sau sa aiba alte activitati care sa nu implice ecranele (tableta, tv-ul). Permite copilului sa aleaga cand anume sa efectueze aceste indatoriri zilnice, astfel incat sa reuseasca sa le duca pe toate la indeplinire. Nu ar fi rau ca in rutina zilnica sa incluzi programe educative care pot fi urmarite online, dar si cititul unor carti potrivite varstei lui.

Tine-l motivat

In cazul in care copilul are probleme de concentrare pe ce are de facut pentru scoala, poti incerca anumite trucuri. De exemplu, cand copilul este mic, stabileste un sistem de recompense prin care sa il motivezi (dupa ce bifeaza un set de activitati), iar el sa nu se plictiseasca. Recompensa poate fi sa aleaga meniul serii, filmul de vizionat cu familia sau altele.

Vorbeste cu el

Incurajeaza-ti copilul sa puna intrebari si sa iti impartaseasca felul in care se simte. Copilul poate avea diferite reactii la stres, prin urmare, fii rabdator si intelegator. Totodata, profita de orice discutie sa ii reamintesti cat de importanta este igiena si spalatul corect pe maini. Desenatul, povestile si alte activitati pot fi o cale buna de a incepe o conversatie. 
“Acorda copilului intreaga ta atentie si incearca sa nu minimalizezi sau sa eviti grijile pe care le are. Asigura-l ca este firesc sa se simta speriat, dar ca poate vorbi cu tine oricand si despre orice,” ne sfatuieste Robert Jenkins, Coordonator global al programelor de educatie din cadrul UNICEF.

Cand si tu lucrezi de acasa

Daca trebuie sa iti supraveghezi si sa iti sustii copilul care invata de acasa in timp ce tu insuti lucrezi de acasa, recomandarile psihologilor se axeaza pe echilibrarea timpului si a stresului:
•    Stabileste limite. Daca inainte de pandemie nu ai lucrat de acasa, copilul este probabil obisnuit cu ideea ca esti disponibil de vreme ce te vede tot timpul acasa. Implica-l pe copil in stabilirea acestor limite: roaga-l sa scrie pe o foaie “Nu deranjati” si sa o lipeasca pe usa biroului tau. Va fi mult mai dispus sa il respecte daca el insusi a creat semnul respectiv.
•    Descopera mici momente de fericire. Numeroase studii afirma ca angajatii fericiti sunt mai productivi la munca. Deci, daca te simti coplesit de stres, acorda-ti permisiunea sa te joci 15 minute cu copilul sau sa iesiti putin afara. La intoarcere, te vei simti mai bine si vei lucra cu mai mult spor.

Surse:
health.clevelandclinic.org
www.unicef.org