Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Ce rol are și cum construiești reziliența la birou

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Viețile profesionale din prezent înseamnă performanță continuă, respectarea de deadline-uri strânse și, de cele mai multe ori, presiune de a fi mereu înaintea provocărilor care apar la birou. În acest ritm care pare uneori haotic, reziliența este cea care ne permite să rămânem în controlul situațiilor

Reziliența e un scut în fața stresului de la job

Asociația Americană de Psihiatrie spune despre reziliență că este acel atribuit care permite indivizilor să-și revină și să meargă mai departe după ce întâlnesc obstacole majore. Desigur, acest lucru nu se referă doar la accidente sau incidente tragice, ci și la obstacolele pe care cu toții le întâlnim zi de zi și care ne fac să ne simțim stresați. Deși stresul nu este singurul indicator al nivelului de reziliență a unei persoane, specialiștii spun că este un indiciu bun a abilității individului de a merge mai departe după ce se lovește de un obstacol. 

Dacă translatăm definiția în mediul profesional, atunci angajații care gestionează bine stresul de la birou sunt, probabil, și cei mai rezilienți. BetterUp spune că angajații sunt cel mai adesea considerați rezilienți de ceilalți atunci când reușesc să-și păstreze abordarea pozitivă în orice situație, reușesc să gestioneze situațiile cu care se confruntă chiar și când ele sunt dificile, iar atunci când sunt supuși factorilor de stres nu devin excesiv de negativi. Reziliența este un instrument care ajută nu doar la gestionarea ritmului de lucru, ci și la dezvoltarea profesională pentru că, de obicei, angajații care se confruntă cu situații diverse și complicate sunt și cei care evoluează.

Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) spune despre reziliență că îi ajută pe angajați să capete și să păstreze resursele (folosit ca termen generic) pe care le au la serviciu, ceea ce îi ferește de disconfort psihologic, epuizare emoțională și burnout. De altfel, o cercetare CIPD din 2021 arată că angajații rezilienți nu doar că reușesc să gestioneze mai bine stresul și să rămână echilibrați, ci sunt și mai creativi și proactivi pe sarcinile pe care le au de îndeplinit în organizație.

Și Harvard Business Review (HBR) a studiat reziliența la birou, iar cercetătorii au ajuns la concluzia că aceasta nu este un atribuit neapărat determinat doar de individ, ci și de relațiile și rețelele profesionale din care acesta face parte. O mentalitate orientată către creștere profesională este esențială pentru a fi rezilient la birou, spun specialiștii, iar dacă ne înconjurăm de colegi și manageri care să ne susțină putem să ajungem să fim rezilienți, chiar dacă mediul de lucru este plin de provocări care la prima vedere par de netrecut. Pe scurt, perspectiva altora ne va ajuta să punem mai realist în context magnitudinea problemei cu care ne confruntăm și să o putem rezolva mai ușor.

Importanța rezilienței la birou

Asociația Americană de Psihiatrie susține că o multitudine de factori cum sunt orele suplimentare, volumul de muncă, lipsa controlului asupra procesului de lucru, relațiile coflictuale cu colegii și alte elemente contribuie la stresul de la locul de muncă. De altfel, 65% dintre angajații americani au declarat că văd mediu profesional ca principalul factor de stres din viețile lor. Conform specialiștilor, angajații care lucrează în medii stresante au o incidență mai mare a depresiei și anxietății, dar și alte probleme de sănătate. În plus, cei care sunt stresați la birou au șanse mai mari să moară prematur. 

În acest context, reziliența la birou devine o necesitate. Iată care sunt câteva dintre beneficiile pe care le aduce:

Îmbunătățește satisfacția profesională. Reziliența ajută angajații să se simtă mai satisfăcuți de locul de muncă pentru că reprezintă un mod prin care ei fac față stresului și anxietății pe care o simt față de sarcinile pe care le au de îndeplinit.

Îmbunătățește stima de sine. Angajații rezilienți au de obicei și o stimă de sine ridicată pentru că știu că se pot descurca în situațiile stresante cu care se întâlnesc la birou. Asta îi face să fie nu doar încrezători, ci și optimiști.

Implicare mai mare. De obicei, angajații rezilienți știu că dacă vor să reușească la locul de muncă trebuie să colaboreze cu ceilalți. Asta înseamnă că nu doar că vor fi mai implicați, dar vor construi și relații mai profunde cu ceilalți.

Aduce oportunități de învățare. Angajații rezilienți sunt cei care trec prin provocări diverse, iar fiecare situație rezolvată la birou înseamnă șansa de a învăța ceva care să-i ajute în dezvoltarea profesională. Reziliența care aduce oportunități de învățare combinată cu dorința de creștere profesională sunt combinația care duce aproape sigur către o carieră de succes.

Îmbunătățirea comunicării. De obicei, reziliența încurajează formarea unui mediu de lucru bazat pe comunicare și rezolvarea conflictelor pentru că angajații rezilienți știu că trebuie să depășească disensiunile și să rezolve situația.

Inovare. Pentru că angajații rezilienți știu că pot face față situațiilor dificile, pot să riște mai mult pentru că se simt confortabil cu ideea de a greși. Acest lucru duce, de multe ori, la un grad mai mare de experimentare și inovare la birou.

Încurajarea adaptabilității.  Reziliența încurajează angajații să accepte situațiile prin care trec și să se adapteze pentru a le putea rezolva. De obicei, angajații rezilienți își pot adapta comportamentul și stilul de lucru pentru a-și atinge obiectivele.

Cum devii rezilient la birou

Reziliența nu este neapărat o capacitate înnăscută și se poate antrena, mai ales când e vorba de mediul profesional. Iată ce poți face ca să devii mai rezilient la birou sau să-i ajuți pe ceilalți să fie așa:

Înțelege angajații. Angajații rezilienți se dezvoltă, de obicei, în medii de lucru care au printre valori reziliența. Organizațiile care pun accent pe oameni, pe suportul oferit angajaților și pe bunăstarea lor au șanse mai mari să aibă angajați rezilienți pentru că ei se vor simți susținuți și vor face față mai ușor provocărilor de la birou.

Training. Dacă ești in ipostaza liderului, oferă angajaților traininguri specializate pe reziliență. Astfel îi vei ajuta să își îmbunătățească performanța și să fie mai implicați la birou. În cadrul acestor traininguri se pot oferi sfaturi utile despre cum se gestionează și cum se depășesc situațiile dificile, dar și despre cum se poate atinge un echilibru între viața personală și job.

Analizează-ți munca. Dacă ai trecut deja prin provocări profesionale, fie că le-ai rezolvat sau nu, analizează-le. Vezi ce a funcționat și ce nu, ce ai face diferit. Poți să iei chiar notițe ca să ții o evidență și să-ți fie mai clar cum vei acționa data viitoare. Cu timpul, acest obicei te va face să fii mai rezilient pentru că vei fi mai pregătit în fața situațiilor pe care trebuie să le rezolvi.

Construiește-ți o rețea de relații profesionale de încredere. Cel mai probabil vei trece prin situații dificile la birou atât singur cât și cu echipa ta. Încearcă să construiești relații apropiate cu cei cu care lucrezi direct, ca să știi că ai pe cine să te bazezi dacă apar probleme sau că ai cu cine să te consulți ca să găsești cea mai bună soluție.

Concentrează-te pe ce ține de tine. Când treci printr-o situație complexă la birou e ușor să vrei să rezolvi tot ce ține de ea. Cheia aici este să-ți dai seama care părți țin de activitatea ta și să încerci să le rezolvi cât mai bine pe acelea, altfel te vei simți foarte ușor copleșit.

Implică-te și promovează reziliența. Dacă ești lider, promovează reziliența și programele de pregătire prin participare directă. Angajații vor fi mult mai deschiși să ia și ei parte atunci când văd că și liderul lor este prezent sau crede în aceleași idei.

Așteptări realiste. Dacă ești lider, analizează pragurile de performanță și obiectivele pe care le-ai setat în organizație și asigură-te că acestea sunt realiste. Dacă te afli în ipostaza angajatului, discută cu managerul tău și setați împreună obiective pe care să le poți îndeplini, astfel încât activitatea de la birou să nu devină mai mult decât poți gestiona.

Flexibilizare mentală. Analizează modul în care gândești și încearcă să-ți dai seama că lucrurile nu trebuie să fie făcute doar într-un singur fel, iar dacă nu îți iese acea abordare înseamnă că e un eșec. Învață să privești problemele profesionale din mai multe unghiuri ca să poți găsi soluțiile potrivite, chiar dacă nu le-ai mai încercat până acum. Cu alte cuvinte, când situația o cere, încearcă să gândești „în afara cutiei”.

Surse de informații:

  • https://workplacementalhealth.org/ 
  • https://positivepsychology.com/ 
  • https://www.cipd.org/ 
  • https://www.indeed.com/ 
  • https://www.betterup.com/ 
  • https://hbr.org/