Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Carti sau tablete – cum e mai bine pentru copil?


Parintii care isi doresc sa petreaca timp de calitate citind impreuna cu odraslele lor ar face bine sa aleaga clasicele carti tiparite in locul celor de pe tableta, arata un studiu recent.

Cine preia controlul

Parintii si copiii par sa aiba o experienta comuna mai benefica atunci cand citesc impreuna o carte decat daca ar citi acea carte de pe tableta, se arata in cercetare. Parintele si copilul au tendinta sa se “bata” asupra tabletei, sustine coordonatorul cercetarii, Dr. Tiffany Munzer, medic pediatru in cadrul University of Michigan's C.S. Mott Children's Hospital. “In cadrul acestui studiu, cartile tiparite s-au dovedit mai bune pentru promovarea unui mediu de reciprocitate, iar tableta pare sa fi creat unele conflicte intre parinti si copii, ambii dorind sa preia controlul asupra acesteia,” explica Munzer.

Tableta si lipsa de atentie la poveste

Acesta nu este primul studiu coordonat de dr. Munzer prin care a ridicat intrebari cu privire la valoarea e-book-urilor citite copiilor mici. Un alt studiu, publicat in Pediatrics, anul trecut in luna martie, a avut in vedere interactiunile verbale dintre parintii si copiii care au impartit un e-book. In cadrul acestui studiu, parintii si copiii au vorbit mai mult cand au citit carti tiparite si au fost mai dispusi sa tina cartea impreuna sau sa intoarca paginile impreuna. Copiilor carora le-a fost prezentat un e-book s-au concentrat pe tastat sau pe atingerea ecranului si nu au acordat la fel de multa atentie nici povestii care le-a fost citita, nici parintelui care le-o citea.

Baza dezvoltarii copilului

Cel mai recent studiu derulat de dr. Munzer s-a concentrat pe semnele nonverbale ale “reciprocitatii sociale” – schimburile care se intampla intre parinti si copii atunci cand impart o activitate. Actiunea de a imparti/impartasi “creeaza momente de bucurie si reprezinta baza pentru dezvoltarea copilului. Este modul in care copiii invata lucruri noi, castiga competenta emotionala si isi construiesc abilitatile de rezolvare a problemelor,” afirma specialistul. “Reciprocitatea sociala este despre cum sunt hranite relatiile si este importanta pentru dezvoltarea generatiei viitoare”.

Comunicare ingreunata

In ultimul studiu, dr. Munzer si colegii sau de la Universitatea din Michigan, au observat 37 de perechi parinte-copil citind impreuna in laborator folosind trei formate diferite de carti: print, tableta simpla si tableta complicata. Cea din urma continea extra-elemente precum efecte sonore si animatie. Tableta simpla permitea glisarea pentru intoarcerea paginilor si tastarea pe anumite ilustratii prin care erau explicate anumite cuvinte, insa nu existau narator sau efecte sonore. Toate cele trei carti aveau dimensiuni similare si acelasi nivel de dificultate.

Cercetatorii au descoperit diferente in comunicarea nonverbala atat din partea parintilor, cat si din partea copiilor, atunci cand au avut de-a face cu tableta. “Copiii au folosit tableta intr-o maniera mai solitara sau independenta, fapt ce a impiedicat parintii din a vedea cu usurinta sau din a accesa cartea, ceea ce a ingreunat comunicarea acestora cu copiii,” afirma Munzer.

Atat copiii, cat si parintii au incercat, de asemenea, sa isi exercite controlul atunci cand au folosit impreuna tableta. In loc sa lucreze impreuna, isi dadeau mana la o parte sau mutau tableta mai departe de celalalt. Copiii chiar au incercat sa insface tableta. “Aceste comportamente pot interfera cu relatia dintre parinti si copii,” afirma Munzer.

Avantajele cititului impreuna

Medicii pediatri insista frecvent asupra aspectelor benefice pe care le are cititul unei carti de catre copil impreuna cu parintele – acestea sunt, intre altele, dezvoltarea limbajului si o mai buna interactiune sociala a copilului. Se pare ca tableta este perceputa de catre copil drept un instrument solitar pe care il controleaza, iar impartirea acestuia poate promova interactiunile negative, mai spun specialistii. Prin urmare, mesajul catre parinti in legatura cu cititul este acela ca trebuie sa insiste pe folosirea cartilor traditionale, iar, daca aleg sa citeasca de pe tableta impreuna cu cel mic, trebuie sa fie la curent cu tipurile de comportament descrise in studiu.

Surse de informatie:

https://www.webmd.com/parenting/news/20190930/paper-books-beat-tablets-for-parent-child-interactions-study-finds#1 (Tiffany Munzer, M.D., fellow, developmental behavior pediatrics, University of Michigan's C.S. Mott Children's Hospital; David Fagan, M.D., vice chair, pediatrics, Cohen Children's Medical Center, New Hyde Park, N.Y.; Michael Grosso, M.D., chief medical officer and chair, pediatrics, Northwell Health's Huntington Hospital, Huntington, N.Y.; Sept. 30, 2019,JAMA Pediatrics)