Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Postul intermitent

Postul intermitent

Poti sa postesti doar cateva zile in fiecare luna si, astfel, sa slabesti? Reducerea caloriilor sporeste longevitatea si te ajuta in lupta impotriva bolilor?

Intocmai ca alte multe tendinte in nutritie, postul intermitent poate sa para prea bun ca sa fie adevarat. Insa acest concept, chiar daca nu este de data recenta, are la baza informatii care sustin ca potentialele beneficii merg dincolo de pierderea in greutate. Rezultatele unui studiu publicat in revista medicala americana Cell Metabolism arata ca postul intermitent poate reduce factorii de risc pentru boli precum diabetul, afectiunile cardiovasculare si cancerul.

Poti urma postul intermitent? Ar trebui sa il urmezi? Iti propunem sa incepi cu bazele.

Este adevarat ca nu mananc nimic?

Veste buna: raspunsul este NU. Postul te poate duce cu gandul la “infometare”, insa postul intermitent inseamna mai mult decat sa reduci caloriile pe perioade scurte. Se pare ca acest lucru iti va influenta in timp senzatia de foame si poftele.

Ideea: Pe masura ce organismul se adapteaza, iti va fi mai usor sa te simti satul cu portii mai mici. Si daca mananci alimente mai sanatoase in timpul acestui proces, se va reduce pofta pentru alimente nesanatoase, cum sunt cele pline de zaharuri rafinate.

Ce presupune postul intermitent?

Postul intermitent vine sub mai multe forme. Doua dintre acestea sunt cele mai frecvente si mai intens studiate. De exemplu, pentru studiul mentionat mai sus abordarea a presupus 5 zile pe luna de post. Fiecare perioada de 5 zile se imparte dupa cum urmeaza:

Ziua 1: Consuma 1090 de calorii. Asociaza 56% grasimi (din cele bune, adica ulei de masline, avocado, ulei de cocos), 34% carbohidrati (evita-i pe cei rafinati si opteaza pentru fructe, legume si cereal integrale) si 10% proteine (carne, peste, leguminoase, oua, nuci).

Zilele 2-5: Consuma 725 de calorii, care sa insemne 44% grasimi, 47% carbohidrati si 9% proteine.

Probabil ca ai auzit si de planul de dieta “5,2” – acesta presupune reducerea aportului caloric timp de doua zile in fiecare saptamana. In zilele de post, consumi doua mese, prima care sa cuprinda 200 de calorii, iar cea de-a doua, aproximativ 300 de calorii (in total, 500 de calorii intreaga zi – afla ce inseamna 500 de calorii de aici). In zilele in care nu tii post, ai o alimentatie sanatoasa (nu consuma junk food), insa nu trebuie sa limitezi numarul de calorii. Vei crede ca oamenii mananca pana la refuz in aceste zile, insa, cu timpul, ei se adapteaza si ajung sa manance rezonabil. Chiar si in zilele de post, vei consuma alimente sanatoase: oua, supe de rosii, hummus si biscuiti din cereale integrale, precum si grasimi bune, pe care le gasesti, de exemplu, in avocado. Cheia este cum le asociezi.

Ce spun cercetarile?

Studiul citat este inca o dovada ca beneficiile postului intermitent depasesc pierderea in greutate. Insa slabirea este cu siguranta un beneficiu major. Cercetarile anterioare au aratat ca postul poate avea efecte benefice in cazul pacientilor cu diabet si boala de inima, reduce nivelurile colesterolului in anumite conditii, influenteaza procesul inflamator si chiar declanseaza regenerarea celulelor stem. Munca de cercetare in acest domeniu este consistenta, dar mai sunt inca multe de spus pentru a intelege complet cum si de ce ne influenteaza postul.

Este postul intermitent potrivit pentru tine?

Reducerea numarului de calorii – chiar si pe perioade scurte – poate fi o schimbare importanta. Inainte de a incepe, discuta acest aspect cu medicul tau, mai ales daca urmezi un tratament sau ai o afectiune Trebuie sa te asiguri ca vei consuma alimentele potrivite, in special in zilele de post, pentru a-ti mentine sanatatea. Trebuie de asemenea sa te asiguri ca nu exista probleme de sanatate care sa te impiedice sa tii post. Persoanele cu istoric de tulburari alimentare, femeile insarcinate sau care alapteaza, copiii si persoanele aflate in convalescenta in urma unei interventii chirurgicale nu trebuie sa incerce postul intermitent. Te poti intreba – eu pot sa il tin? Oamenii se tem adeseori de tulburari de dispozitie – le poti avea, insa doar la inceput. Dupa cateva zile de post, organismul se va adapta rapid. De exemplu, o pacienta de 68 de ani a Cleveland Clinic a tinut postul intermitent timp de trei luni si a slabit aproape 10 kg. Pierderea kilogramelor in plus nu a fost singurul beneficiu – profilul sau lipidic s-a imbunatatit, la fel si dispozitia sa. Pacienta sustine acum ca cele doua zile de post pe care le tine saptamanal sunt mai usoare decat zilele in care nu tine post. Aceasta este doar o experienta. In prezent, exista multe cercetari care sustin astfel de experiente. Daca te intrebi daca postul intermitent functioneaza si in cazul tau, o discutie cu medicul tau poate fi un punct intelept de plecare in acest demers.

Surse de informatie:

health.clevelandclinic.org

www.healthline.com