EDU.REGINAMARIA.RO

Mentoratul în era muncii la distanță

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Mentoratul în era muncii la distanță
Mentoratul e unul dintre cele mai importante tipuri de relații profesionale. Odată cu schimbarea modului în care lucrăm este necesară o redefinire și a modului în care funcționează mentoratul.

Companiile sunt puse în prezent în situația de a găsi soluții pentru multe dintre procese pe care trebuie să le adapteze la munca remote, iar mentoratul este unul dintre ele. Rolul managerilor și mentorilor s-a schimbat, a devenit mai complex și s-a mutat în mediul digital și chiar dacă poate e nevoie de mai mult efort și de flexibilizare, beneficiile relațiilor de mentorat sunt pe măsură.

Mentoratul și importanța lui în mediul profesional

Un studiu întins pe mai multe decade arată că relațiile de mentorat sunt esențiale în mediul profesional și, de obicei, sunt bidirecționale. În relația de mentorat, angajatul mentorat este expus unor oportunități de învățare și i se oferă sprijin pentru dezvoltare și dobândirea de cunoștințe noi. Cu alte cuvinte, mentorshipul ajută angajații să avanseze în carieră, să obțină cunoștințe noi, să construiască relații profesionale valoroase și un atașament mai mare pentru organizație.

De cealaltă parte, mentorii au parte și ei de efecte pozitive. De obicei, pentru angajații aflați în poziția de mentor crește satisfacția profesională, dar și fidelitatea pe care o arată companiei în care lucrează. În plus, mentorii sunt percepuți de către ceilalți ca lideri mai buni, sunt mai apreciați de șefi și reușesc să-și creeze și să-și mențină mai ușor relațiile cu ceilalți.

O relație de mentorat are două componente cheie, potrivit European Mentoring & Coaching Council: construirea unei relații și crearea unui scop clar. Construirea unei relații reprezintă legătura bazată pe respect și încredere între părți, iar crearea unui scop clar presupune stabilirea clară a unui obiectiv, astfel încât relația de mentorat să nu se transforme într-o prietenie (și atât) în loc să fie, în principal, o relație profesională.

Un studiu Gallup din septembrie 2021 arată că 91% dintre angajați ar prefera să lucreze în continuare de la distanță, așa că e clar că adaptarea de mecanisme de mentorship care se pot aplica remote este vitală. Așadar, care sunt pașii următori?

Cum transformă mediul online relația de mentorat

76% dintre angajații participanți la o cercetare Olivet Nazarene University din 2019 au fost de părere că rolul mentorilor e foarte important, însă mai puțin de jumătate au reușit să găsească unul. Așadar, nevoia există, iar companiile care o adresează prin programe de mentorat sunt mai bine percepute pe piața muncii. În plus, pentru angajații noi e important să facă parte dintr-un program de mentorship sau să aibă un mentor, pentru că acest lucru crește sentimentul de apartenență la organizație, important atunci când echipele lucrează remote.

Iată care sunt câțiva pași și câteva ponturi pentru crearea unei relații de mentorship care să funcționeze bine și în mediul online, nu doar offline:

Acționează cu intenție – Una dintre caracteristicile relațiilor de mentorat este că ele sunt intenționale.

Așadar pentru a putea construi o relație de mentorat eficientă este important ca ambele părți să-și dorească asta. Pentru punerea bazelor acestei relații se pot folosi fie instrumente software dedicate care să încurajeze interacțiunea, fie pur și simplu discuțiile pot evolua de la cele cu caracter mai general spre unele mai profunde, care să consolideze relațiile. Un anume grad de vulnerabilitate și de transparență vor ajuta relația de mentorat să fie autentică.

Stabilește clar care sunt așteptările – Odată cu trecerea în mediul online, stabiliți de comun acord o frecvență a discuțiilor care să se potrivească nevoilor și programului ambelor părți, dar și canalele prin care veți comunica.

Fii deschis în legătură cu nevoile pe care le ai – Fii transparent în legătură cu ce ai nevoie să obții de la relația de mentorat și stabilește obiective clare. Important - nu toate discuțiile ar trebui să fie legate de muncă, dacă există alte elemente importante din viața personală pe care ai dori să le discuți cu mentorul (sănătatea fizică sau psihică, evenimente personale).

Fiți responsabili – Relația de mentorat este bazată pe încredere reciprocă, iar ambele părți se sprijină una pe cealaltă pentru atingerea unui scop comun. Țineți o agendă comună, stabiliți următorii pași și țineți-vă la curent cu modul în care se desfășoară lucrurile.

Păstrați legătura constant – Va crește sentimentul de apartenență și camaraderie. Din cauza ritmului în care se desfășoară, de obicei, viața profesională și nu numai, e foarte ușor ca acest aspect să fie trecut cu vederea, așa că un telefon sau un e-mail la timpul potrivit poate ajuta.

Reiterați constant ce instrumente online aveți la dispoziție – Odată cu trecerea la mediul online, putem simți că nu mai avem modalități de a ajunge real unii la ceilalți. Fie că e vorba de chat-ul Slack, de video-conferințele de Zoom, Microsoft Teams sau Skype, reiterarea lor periodică poate fi utilă și poate restabili sentimentul de siguranță.

Generați conversații – În teorie, relația de mentorat e ușor de administrat, dar așa cum se întâmplă de obicei, practica ne poate contrazice uneori. De aceea, este bine ca mentorul să ofere „învățăceilor” toate resursele de care au nevoie pentru a-și atinge obiectivele.

Aceste resurse pot fi subiecte sau arii de conversație de folosit la viitoarea întâlnire, accesul la anumite webinarii sau cursuri – orice elemente care ajută la eliminarea barierelor profesionale generate de mediul online și nu numai. Important: relația de mentorat este, în primul rând, o relație umană care are nevoie de înțelegere și empatie ca să se dezvolte.

Acceptați feedback-ul și recunoașteți meritele de ambele părți – Aceste elemente vor ajuta la evoluția relației de mentorat și la aprofundarea ei. Puteți stabili de comun acord momente dedicate când vă oferiți feedback sau vă recunoașteți reușitele.

Relațiile de mentorat eficiente stau la baza oricărei culturi organizaționale sănătoase. Desigur că ele necesită efort, resurse și stabilirea unor pași strategici bine gândiți pentru a putea funcționa eficient.

Beneficiile sunt multiple: angajați mai fericiți, performanțe mai bune și dezvoltarea unor mai bune capacități de leadership. Pe termen lung, aceste elemente pot reprezenta catalizatorul dezvoltării organizației și un element cheie din cultura organizațională a companiei, astfel încât toate resursele investite să se transforme în „profit uman”.

Surse de informație:

https://www.ccl.org/
https://www.td.org/
https://hbr.org/
https://online.olivet.edu/
https://www.fastcompany.com/

Text: Andreea Bădoiu, Editor