EDU.REGINAMARIA.RO

Transparența salarială și efectele ei în organizații

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Până acum transparența salarială era privită drept excepție, iar puține companii alegeau să publice în anunțurile de recrutare sau pe site-uri detalii despre salarii. Totuși, acest lucru s-ar putea schimba în curând, întrucât Comisia Europeană a început recent negocierile cu privire la o directivă care prevede transparentizarea salarială și menționarea unei marje de buget pentru fiecare poziție. O asemenea schimbare va avea, cu singuranță, efecte pentru companii și pentru angajați și va aduce o echitabilitate mai bună pe piața muncii, speră oficialii europeni.

Transparentizare pentru o recompensare echitabilă

Indiferent că e vorba de discuțiile de la birou sau de cele cu prietenii, subiectul salariului e de obicei un tabu. Majoritatea evită să spună cât câștigă, iar 75% din angajați, spun cei de la HR Morning, au declarat că, în acest sens, sunt descurajați activ de companiile în care lucrează sau au chiar o interdicție și nu pot discuta cu colegii subiecte legate de salarizare. În plus, un raport XpertHR și Gapsquare arată că peste 80% din angajatorii din Statele Unite care au trecut prin audite legate de echitatea salarială au identificat diferențe în cadrul organizației. Situația este similară și în Uniunea Europeană și în Marea Britanie. Un raport al UE a identificat că diferența de salarizare dintre femei și bărbați este de circa 14%, adică femeile câștigă, în medie, cu 14% mai puțin decât bărbații. Și femeile britanice au fost plătite, în medie, cu 7,9% mai puțin decât bărbații britanici în 2021, potrivit datelor oferite de OficiulNațional de Statistică din Marea Britanie.

Așadar, transparentizarea salarială nu reprezintă un subiect menit să pună în dificultate angajatorii, ci are drept scop să înlăture inegalitățile și să creeze o piață a muncii în care echilibrul este pus pe primul loc. Chiar dacă angajații au început mai ales după perioada pandemiei să solicite organizațiilor în care lucrează condiții mai bune de muncă și pachete de beneficii extinse, transparența salarială încă rămâne un lucru rar și un obstacol în calea recompensării echitabile a muncii. De altfel, un studiu efectuat de Școala de Business HEC Paris și Universitatea din Utah a identificat că transparentizarea salarială poate reduce cu până la 50% diferențele salariale dintre femei și bărbați. 
Doar 28,3% din angajatorii români, pregătiți pentru publicarea salariilor 

Un studiu eJobs arată că patru din zece angajatori din România nu sunt pregătiți pentru transparentizarea salariilor și sunt de părere că o asemenea măsură nu doar că va demotiva angajații, ci va duce și la o mai mare fluctuație de personal. Cu toate acestea, angajatorii români recunosc că transparentizarea grilei salariale le-ar putea aduce beneficii în cadrul recrutării și ar putea crește gradul de încredere pe care l-ar acorda companiei potențialii angajați. De asemenea, datele eJobs arată că 28,3% din angajatorii chestionați sunt pregătiți pentru publicarea salariilor, în timp ce 31,3% din angajatorii români consideră mai au doar câteva elemente de pus la punct pentru a putea fi pregătite de acest pas. 

Recrutorii din companiile care au participat la studiu declară că transparentizarea salarială este un instrument util de a crește motivația, satisfacția și productivitatea angajaților. În contrast, 52% din liderii de companii se tem că publicarea salariilor va demotiva angajații cu vechime în organizație, pentru că vor vedea că noii angajați sunt plătiți mai bine. În plus, 37,9% din angajatori se simt amenințați de organizațiile cu salarii peste media pieței, pentru că prin transparentizarea salarială vor reuși să atragă cei mai buni oameni. Doar 7,6% din angajatori spun că transparentizarea salarială va avea drept beneficiu echipe mai coezive, pentru că nu vor mai exista motive de discuții și de invidie.
 

Se aplică în Marea Britanie, urmează UE

Dincolo de cifre, de studii și dezbateri, transparentizarea salarială nu e doar un subiect teoretic, pentru că se aplică deja. De exemplu, în Marea Britanie, angajatorii cu peste 250 de angajați sunt obligați să publice anual grilele salariale, împreună cu diferența procentuală de salarizare între femei și bărbați. Similar, din 15 mai 2022, angajatorii din New York sunt obligați să menționeze în fiecare anunț de recrutare o marjă salarială pentru rolul respectiv. State ca Nevada, Colorado Connecticut, California, Washington și Maryland au, și ele, legi care obligă angajatorii să dezvăluie măcar parțial salariile, iar Rhode Island, Massachusetts și Carolina de Sud vor începe să facă acest lucru de anul viitor.

În tot acest context, este doar o chestiune de timp până când Uniunea Europeană va finaliza discuțiile cu privire la directiva care se află acum în lucru. Documentele propunerii prevăd că toate companiile cu minumum 50 de angajați să publice salariile. În plus, potrivit draftului directivei UE, toți cei care aplică la un job vor avea dreptul să primească de la angajator informații despre salariu fără să fie nevoie să solicite în mod special acest lucru. De asemenea, vor primi informații despre cum se raportează nivelul salarial la poziții similare din industrie și care este diferența de plată dintre femei și bărbați în compania în care aplică.
 

Beneficiile cunoașterii nivelurilor de salarizare

Subiect discutat intens nu doar de către companii, ci și la nivelul autorităților din toată lumea, transparentizarea salarială aduce o serie de beneficii care nu doar că vor genera un mai mare grad de maturitate a pieței muncii, ci vor schimba în bine atât viețile angajaților, cât și organizațiile. 

Coeziune mai bună a echipelor. Atunci când angajații știu cât câștigă colegii lor, sunt mai motivați să evolueze profesional și să lucreze mai eficient cu ceilalți. În plus, faptul că nivelul salarial este transparent îi ajută să aibă un grad mai mare de încredere unii în ceilalți, dar și în angajator, despre care știu că este corect cu ei și deschis. 

Echitate. În ultimii ani, oamenii și companiile au devenit din ce în ce mai preocupate de justiție socială și tratarea echitabilă a tuturor. Transparentizarea salarială este un pas important spre eliminarea diferențelor de remunerare dintre femei și bărbați și instituirea unei culturi organizaționale bazate pe meritocrație și pe șanse egale.

Angajați mai sănătoși și mai fericiți. Atunci când totul este transparent, angajații se simt apreciați la adevărata valoare și au șanse mai mari să adopte un stil de viață sănătos și o atitudine pozitivă.

Retenție mai bună. Dacă se simt mulțumiți și valorizați în interiorul organizației, angajații vor avea mai puține motive să-și dea demisia. Specialiștii spun că, în ceea ce privește percepția angajaților, există o legătură directă între lipsa de încredere acordată angajatorului și sentimentul că nu sunt plătiți suficient. Totuși, pentru companii există un oarecare risc ca, odată transparentizate grilele salariale, unii dintre angajați să opteze pentru companii concurente care oferă salarii mai mari pentru poziții similare.

Procese de recrutare și de evaluare mai simple. Dacă fiecare angajat sau potențial angajat știe care este nivelul salarial pentru poziția respectivă și cât câștigă alți oameni din organizație, sunt șanse mici ca la evaluările anuale sau la interviurile de angajare să mai fie nevoie de negocieri salariale intense și consumatoare de timp.

Cultură organizațională sănătoasă. Una dintre cele mai importante variabile în alegerea și în menținerea unui loc de muncă este cultura organizațională. Într-o companie cu o cultură organizațională sănătoasă, în care transparența (inclusiv salarială) este regula, există mai multe șanse să se dezvolte un mediu care să pună cu adevărat pe primul loc oamenii, nu profitul.

Grile de salarizare corect stabilite

Pentru companii, transparentizarea salarială ar putea aduce și o serie de obstacole. Primul pas înainte de transparentizare, spun specialiști, ar fi ca angajatorii să facă o analiză internă și să stabilească dacă angajații sunt cu adevărat plătiți corect pentru munca lor. Apoi, pentru fiecare poziție din companie ar trebui stabilit un salariu de bază care să crească în funcție de abilitățile și de performanța angajatului.
Alt dezavantaj al transparentizării salariale, mai ales în domeniile foarte competitive, precum industra IT, va fi că angajații vor putea compara direct ofertele diverselor organizații – ceea ce înseamnă că există riscul unei migrații în funcție de nivelul cel mai bun de salarizare din piață.

Un subiect complex și, mai ales pentru organizații, controversat, transparentizarea salarială este la un pas de a deveni realitate și în România, ca țară din UE. Chiar dacă aproximativ 40% din angajatorii locali spun că nu sunt pregătiți în prezent să facă acest pas, până la finalizarea discuțiilor cu privire la directiva europeană legată de transparentizare, mai este timp pentru dezvoltarea unor strategii care să ajute organizațiile să se adapteze noului context. Oricum ar fi, piața muncii va continua să evolueze rapid, iar pentru a rămâne competitive și atractive, companiile vor trebui să se adapteze.
 

Surse de informație:

  • https://sundial.csun.edu/ 
  • https://www.personneltoday.com/ 
  • https://www.wired.com/
  • https://www.washingtonpost.com/ 
  • https://leglobal.org/ 
  • https://www.zf.ro/