EDU.REGINAMARIA.RO

Idei de gustari pentru pachetelul de la scoala 

Articol de Nutritionist Raluca Topan Nutritionist Diabet zaharat, nutritie si boli metabolice
Odata cu inceperea noului an scolar, pe langa pregatirea ghiozdanului si a uniformelor copiilor, ar trebui sa acordam o atentie deosebita si alimentatiei acestora.

De ce este necesara gustarea

Gustarea de la scoala nu ar trebui sa lipseasca in nicio zi, insa, de multe ori, din cauza lipsei de timp sau de inspiratie, pachetelul de la scoala poate deveni o masa nesanatoasa, hipercalorica, bogata in zahar, sare sau grasimi. Rolul gustarilor este in primul rand de a echilibra senzatia de foame dintre mese si de a preveni supraalimentarea la mesele principale. Totodata, gustarile sunt un moment potrivit pentru a ne imbogati aportul zilnic de vitamine, minerale si alte substante nutritive, consumand fructe, legume, oleaginoase si alte categorii de alimente bogate nutritiv.

Ce punem in pachetelul pentru scoala

Iata cateva sugestii privind alcatuirea gustarii copilului, astfel incat sa fie sanatoasa, rapida si gustoasa:
•    Fructe proaspete, de sezon: mere, struguri, nectarine, caise, pepene rosu, pere, prune etc.
•    Fructe congelate , in sezonul rece, spre exemplu , cand disponibiltatea fructelor proaspete poate fi mai redusa 
•    Lactate : iaurt grecesc, kefir, iaurt de baut etc. – continut de grasime 2-3 %
•    Legume, sub diferite forme si combinatii : sticks-uri de legume proaspete, chips-uri de legume la cuptor etc.
•    Oleaginoase : nuci, migdale, alune de padure, caju, seminte de dovleac / floarea-soarelui, etc. – Consumate in stare crudam, neprajite si nesarate
•    Batoane de cereale facute acasa impreuna cu copiii 
•    Sandwich-uri sanatoase , urmand modelul ,,Farfuriei Sanatoase” (Legume + 1 sursa de carbohidrati : paine/ lipie/wrap, etc. + 1 sursa de proteine : carne/ oua/ branza/ peste)

Idei de gustari pentru pachetelul de la scoala

Cu putina inspiratie, putem alcatui gustarile copiilor intr-un mod sanatos, rapid si gustos, dar mai ales corect din punct de vedere nutritional, evitand monotonia care poate aparea frecvent ca urmare a consumului acelorasi produse multe zile la rand. Printr-o alimentatie, echilibrata si variata vom contribui la dezvoltarea lor sanatoasa ca adulti.
•    Sandwich cu 2 felii medii de paine integrala, cu ou fiert / branza proaspata / fasii de piept de pui la grill / piept de curcan / ton in ton in suc propriu etc. si legume proaspete, la alegere (salata verde, rosii, castraveti, ardei, etc.) + 1 fruct la alegere
•    1 iaurt grecesc 2% grasime + cereale integrale / fulgi de ovaz + fructe proaspete (banane, capsuni, afine, zmeura, etc.) + o lingurita de miere de albine. In lipsa fructelor proaspete se pot adauga si fructe congelate
•    2 fructe la alegere +  Oleaginoase : nuci / migdale / caju / seminte de dovleac, etc – neprajite, nesarate
•    2 fructe la alegere + 1 iaurt natur de baut 2 % grasime
•    Rondele de orez expandat cu unt de arahide si fructe proaspete (ex: feliute de mar, de banana)
•    Sticks-uri de legume (morcovi, telina, ardei etc.) cu iaurt grecesc
•    Chips-uri de legume la cuptor 
•    Batoane de cereale sanatoase homemade facute de copii