Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Evaluarea neuropsihologica a copiilor mici si prescolari (3 – 6 ani) – cand, cum si de ce?

Articol de Psiholog Monica Bolocan
Evaluarea neuropsihologica a copiilor mici si prescolari (3 – 6 ani) – cand, cum si de ce?

Evaluarea neuropsihologica are la baza teorii solide despre relatia creier-comportament si despre modul in care procesul de dezvoltare a creierului se traduce in termeni comportamentali in fiecare etapa importanta de varsta, incepand inca de la nastere, oferind informatii importante despre integritatea functionarii creierului.

“Acest tip de evaluare ofera informatii extrem de importante despre modul in care un copil se dezvolta si invata in comparatie cu standardele de varsta corespunzatoare. Astfel, pot fi semnalate la timp eventuale intarzieri in dezvoltare si functiile cognitive deficitare care afecteaza procesul de invatare.”, a subliniat dna psiholog Monica Bolocan.

Prin identificarea timpurie si corecta a acestor probleme, copilul poate beneficia de interventiile terapeutice adecvate pentru a se recupera si a avea toate abilitatile necesare pentru o functionare adaptativa eficienta si o performanta scolara adecvata.

Cand este nevoie sa apelati la o evaluare neuropsihologica?

Acest tip de evaluare este necesar si util in special in urmatoarele cazuri:

  • copii care prezinta risc de intarziere in dezvoltare in primii 6 ani de viata: nascutii prematur, copii cu greutate mica la nastere, copii cu alte afectiuni medicale (perinatale, postnatale) de natura sa afecteze dezvoltarea psihologica si functionarea cognitiva
  • copii care ridica suspiciunea de: autism, sindrom Asperger, ADHD, tulburari afectiv emotionale (anxietate, depresie, etc) si de comportament sau alte tulburari psihiatrice
  • copii care in primii ani de viata au trait in conditii de viata improprii, au fost neglijati, privati de afectiune si stimulare adecvata sau au suferit traume fizice sau psihologice (ex: copiii abandonati sau institutionalizati)
  • copii diagnosticati cu diverse afectiuni neurologice (ex: epilepsii, infectii ale creierului, accidente vasculare, afectiuni tumorale etc) sau care au suferit un traumatism craniocerebral sau sufera de afectiuni medicale cronice (metabolice, endocrinologice, respiratorii, etc) de natura sa afecteze functionarea cognitiva sau psihologica

In ce consta?

In cazul copiilor mici si prescolari (de la 0 la 6 ani):

  • Se evalueaza nivelul de dezvoltare in comparatie cu standardul varstei pe sase arii de competente: cognitive, de comunicare/limbaj, emotionale, sociale, motrice (motricitate fina si grosiera) si de autonomie personala.

Parintii si educatorii completeaza chestionare standardizate, iar psihologul evalueaza direct copilul pe baza unei liste de comportamente specifice fiecarei arii de competente.

  • Incepand cu 3 ani, odata cu dezvoltarea abilitatilor de comunicare ale copilului, sunt disponibile instrumente complexe de evaluare a atentiei, inhibitiei, memoriei, limbajului, coordonarii ochi-mana, orientarii in spatiu, timp si in schema corporala, capacitatii de intelegere a instructiunilor verbale complexe si multor altor abilitati importante in procesul de invatare.

Aceste instrumente (teste) sunt aplicate direct copilului de catre psiholog si sunt sub forma de jocuri si materiale atractive astfel incat sa trezeasca interesul copilului si sa asigure cooperarea acestuia. In plus, psihologul poate utiliza chestionare de evaluare complexa a comportamentului copilului atat acasa cat si la gradinita (completate de parinti si cadrele didactice), precum si tehnici de joc, desen, pictura si modelaj pentru evaluarea directa a copilului.

Informatiile obtinute pot prezice aparitia unor dificultati de invatare mai tarziu, la varsta scolara. Se pot lua astfel, in timp util, masuri de prevenire.

Astfel, utilitatea acestui tip de evaluare psihologica este extrem de variata:

  • depistarea precoce a intarzierilor in dezvoltare sau a tulburarilor de invatare
  • input psihometric in formularea diagnosticului de catre medicul de specialitate
  • construirea programelor de interventie si terapeutice
  • masurarea progresului inainte, in timpul sau dupa aplicarea unui tratament.