Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Cum să-ți păstrezi angajații motivați când lucrează la distanță

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Cum să-ți păstrezi angajații motivați
Munca la distanță aduce cu siguranță beneficii pentru angajați, astfel că în prezent e preferată de mulți în favoarea prezenței full-time la birou. Totuși, pentru manageri lucrurile nu sunt atât de simple. Ca să funcționeze eficient, o organizație are nevoie, printre altele, de angajați motivați să facă performanță, de sentimentul de apartenență și de o cultură organizațională care să ajute oamenii să evolueze. Toate aceste elemente sunt mai greu de construit atunci când angajații lucrează la distanță și nu mai există oportunitățile de interacțiune zilnică directă.

Situația actuală presupune o regândire a interacțiunilor care să se adapteze mediului digital și să țină angajații motivați și parte dintr-un întreg, chiar dacă aceștia vin rar sau deloc la birou.

Angajați fericiți, retenție mai bună

Rețeta succesului pentru o retenție cât mai bună a angajaților e greu de găsit, dar sentimentele de apartenență la organizație, de implicare și împlinire profesională cu siguranță ajută. Chiar dacă au trecut la munca remote, angajații simt în continuare nevoia de conectare cu ceilalți care să-i ajute să se simtă „parte din ceva mai mare”. Acest lucru e în special important pentru noii colegi cu care managerii trebuie să creeze digital o punte de legătură profesională.

Deseori, din perspectiva managerilor, procesul poate părea frustrant. Chiar dacă își încurajează angajații să-și ia zile libere, să facă pauze sau să participe la evenimente de socializare, uneori nimic nu pare să ajute. Toate astea nu înseamnă că acele mecanisme sunt total ineficiente, ci că, spune Australian HR Institute, ele ar trebui aplicate după ce alte elemente de bază au fost implementate cu succes: „joaca”, misiunea și potențialul.

Termenul de joacă se referă la noutate, la experimentare și curiozitate. Dacă managerii vor reuși să implice angajații în așa fel încât aceștia să se bucure și de călătorie, nu doar de destinație (atingerea unui obiectiv), satisfacția și sentimentul de apartenență vor crește. Atunci când angajații simt că au libertatea să găsească soluții creative, să încerce drumuri „neumblate” și să inoveze sunt mult mai motivați să-și facă meseria, indiferent că sunt la birou sau acasă.

Termenul de misiune e ușor de intuit. O echipă care are o misiune, care lucrează împreună la atingerea unui anumit obiectiv, e o echipă motivată. Misiunea nu trebuie să se alinieze neapărat cu convingerile personale ale angajaților (deși acest aspect este și el important), ci se referă la capacitatea oamenilor de a simți că munca lor e importantă, că ceea ce fac contribuie la un scop comun. Atunci când angajații se simt „înlocuibili”, când munca lor nu pare să conteze, sentimentele de apartenență și implicare scad semnificativ. De aceea, rolul managerilor este să ajute echipele să găsească uneori perspective noi asupra muncii pe care o desfășoară.  

Termenul de potențial este unul cu bătaie lungă și se referă la posibilitatea angajaților de a lucra  pentru un scop comun. Cu alte cuvinte, potențialul este opusul lui instant gratification, factorul motivator fiind beneficiile viitoare. Potențialul, însă, trebuie să vină mereu la pachet cu misiunea și joaca despre care vorbeam mai sus, pentru că angajații nu pot rămâne motivați la nesfârșit de un potențial rezultat viitor al muncii lor care este încă abstract.

Studiile spun că nivelul de burnout a crescut odată cu pandemia și munca la distanță, iar deseori angajații se simt demotivați și detașați de job-urile lor, ceea ce crează contextul perfect pentru ca ei să-și dea demisia. De aceea, trebuie ca managerii să acționeze rapid, să creeze strategii adaptate care să motiveze eficient angajații și să le crească sentimentul de apartenență la companie.

Cum motivezi și implici angajații remote

Pentru a-și păstra echipele motivate, indiferent de mediul de lucru, organizațiile pot să se concentreze pe o serie de strategii și abordări care să pună accent pe angajați și să-i ajute să se simtă integrați în interiorul companiei.

Lideri prompți și răspunsuri rapide  - Un mod esențial prin care angajații se pot simți motivați și implicați este prin legătura cu managerul echipei. Până la urmă, liderii „dau tonul”, așadar dacă angajații simt o conexiune cu managerii șansele sunt foarte mari ca această conexiune să existe și între membrii echipelor. Răspunsurile prompte, disponibilitatea și reacțiile rapide sunt cheia.

Libertatea de a produce muncă de calitate – Dacă managerii echipelor încurajează angajații să găsească soluții și să se dezvolte, indiferent dacă lucrează remote sau nu, oamenii se vor simți mai motivați și mai implicați. Atâta timp cât managerii comunică în mod clar așteptările, setează o serie de limite, dar acordă angajaților încrederea că aceștia își vor atinge obiectivele, cu singuranță ei se vor simți mai liberi și mai motivați să dea tot ce pot la job.

Feedback eficient – Feedback-ul este unul dintre cele mai eficiente instrumente (mai multe despre cum să oferi feedback colegilor) prin care managerii pot implica angajații. Critica constructivă, părerile care să ajute angajații să îmbunătățească anumite aspecte și chiar recunoștința pentru munca depusă îi vor ajuta să se simtă parte din echipă.

Concentrarea pe viitor – Un mod simplu (și adesea subestimat) prin care managerii își pot păstra echipele motivate este să găsească soluții pentru a contribui la atingerea obiectivelor angajaților.

Împărtășirea de experiențe – Chiar dacă angajații lucrează remote, acest lucru nu exclude momentele de interacțiune în echipă (chiar și virtual). Evenimentele de socializare întăresc sentimentul de apartenență, iar experiențele împărtășite vor crea un „teren comun”.
Informarea constantă – Angajații care lucrează de la distanță se pot simți rapid detașați de locul de muncă sau de ceilalți colegi. De aceea, e important ca managerii să ofere constant update-uri despre proiecte, despre performanțele echipelor sau alte detalii importante despre organizație.

Sprijin sporit noilor veniți – Un studiu al Quantum Workplace arată că 76% dintre angajații care au optat pentru un nou loc de muncă în regim remote s-au simțit nepregătiți. E important ca managerii să suplinească lipsa de interacțiune directă cu suport sporit. Procedurile de lucru ar trebui să fie foarte ușor accesibile și detaliate, mai ales pentru noii angajați.

Oferă angajaților toate condițiile – Chiar dacă lucrează remote, angajații vor să simtă că organizația le oferă cele mai bune condiții de muncă. Managerii trebuie să se asigure că toți cei care lucrează remote au condiții de muncă optime. Iar dacă nu, eventual pot să ofere vouchere de închiriere a unor spații de co-working.

Apeluri video – Pot fi instrumente eficiente de implicare a angajaților. În special când e vorba de colegi noi, e important ca toată lumea să asocieze un nume de pe ecran cu o față. Apelurile video permit un grad mare de umanizare pentru că numele din mailuri devin, brusc, persoane reale.

Flexibilitate – Unul dintre beneficiile foarte atractive ale muncii la distanță este flexibilitatea. Încrederea managerilor și deschiderea lor spre păstrarea acestei flexibilități pentru angajați îi va ajuta să rămână motivați (simt că managerul are încredere în capacitățile lor) și implicați (dacă managerul are încredere că își vor atinge obiectivele, atunci înseamnă că sunt parte din echipă).

Întâlniri online mai scurte – Flexibilitatea oferită de munca la distanță tinde să scadă atunci când angajații trebuie să participe la întâlniri online care durează foarte mult (și, să fim sinceri, uneori nici nu sunt atât de eficiente). Întâlnirile online scurte și dese vor ajuta angajații să rămână conectați la ceea ce au de lucrat, dar să se bucure de flexibilitatea muncii la distanță.

Integrare eficientă – Nimeni nu ar trebui exclus. Dacă atunci când lucrează de la birou managerii au grijă ca niciun angajat să nu se simtă marginalizat sau exclus din anumite activități, același lucru ar trebui să se întâmple și în cazul muncii la distanță. Poate că nu vin la birou fizic, dar angajații cu siguranță au nevoie să se simtă parte a echipei.

Mediul online și munca la distanță a creat cu siguranță oportunități pentru angajați și organizații, însă această schimbare vine și cu multe probleme și responsabilități noi pentru manangeri. Chiar dacă rețeta ideală e greu de găsit, organizațiile și liderii au la îndemână numeroase strategii care să-i ajute nu doar să înregistreze procente mari de retenție, ci să acorde cu adevărat atenție angajaților și dezvoltării lor. Chiar și dacă aceștia lucrează de la distanță.

Surse de informație:

https://www.hrmonline.com.au/
https://www.quantumworkplace.com/
https://www.fastcompany.com/
https://hbr.org/

Text: Andreea Bădoiu, Editor