EDU.REGINAMARIA.RO

Cum acordăm primul ajutor în cazul unui atac de panică?

Articol de Psihoterapeut Alice Popescu Donea Psiholog Psihologie
Un atac de panică este un episod brusc de teamă intensă, anxietate și neliniște, ce declanșează reacții fizice severe, deși nu există un pericol real. Să luăm un exemplu: ești la serviciu, într-o întâlnire și, dintr-o dată, inima începe să îți bată intens, ai senzația că nu mai poți respira, membrele încep să tremure, simți un val intens de căldură, iar impresia pe care o ai este că fie faci infarct fie o să mori.

Deși atacul de panică nu este periculos, creează foarte multă teamă, atât persoanei care experimentează simptomele cât și celor care observă.

Simptomele sunt multe și diverse, însă, în general, includ teama intensă, persoana crezând că se va întâmpla ceva extrem de periculos, hiperventilație, tremor, transpirație, greață, dureri de cap, senzația de leșin și senzația de sufocare.

Din cauza naturii extreme a simptomelor, este important să înțelegeți cum să reacționați atunci când cineva are un atac de panică, deoarece persoana poate simți că se află în pericol de moarte. Astfel, anumite metode pot contribui la atenuarea senzației de panică și la oprirea agravării simptomelor.

Rămâneți calm. Atacurile de panică sunt imprevizibile, pot apărea oricând și sunt foarte înfricoșătoare. Tocmai din acest motiv este important ca cei ce observă să rămână calmi, pentru că un răspuns de panică poate înrăutăți situația.

Exersați tehnici de respirație împreună. Deși persoana ce experimentează atacul va avea dificultăți în a respira calm și controlat, exercițiile vor ajuta la diminuarea stărilor. Astfel, exersați împreună tehnici de respirație abdominală, numărând 4 secunde de inspir, menținând aerul în plămâni o secundă, apoi expirând aerul timp de 4-5 secunde.

Sugerați tehnici de ancorare în momentul prezent. Atunci când o persoană simte că și-a pierdut controlul, fie asupra corpului, fie asupra mediului înconjurător, utilizarea unor tehnici de ancorare o pot ajuta să revină la momentul prezent. Aceste tehnici includ: tehnica 5-4-3-2-1: persoana este rugată să numească 5 obiecte pe care le vede din jur, 4 obiecte pe care să le atingă, 3 zgomote pe care să le audă, 2 mirosuri și 1 lucru pe care să îl guste; calcul matematic: putem ruga persoana să numere din 5 în 5; rugați persoana să numească 3 membri ai familiei/2 colegi de departament.

Poate fi înfricoșător să vezi pe cineva care are un atac de panică, dar folosirea tehncilor de mai sus pot face o diferență semnificativă pentru persoana ce experimentează atacul. Cu toate acestea, dacă sunt prezente durerile în piept ce se deplasează spre brațe sau umeri și observați că simptomele persistă mai mult de 30 de minute și se agravează, este indicat să cereți ajutor medical specializat, apelând la 112.