EDU.REGINAMARIA.RO

Ce se intampla in corpul nostru cand dormim

Ce se intampla in corpul nostru cand dormim

Somnul inseamna in jur de un sfert si pana la o treime din viata. Cand dormim bine, ne trezim revigorati si pregatiti pentru activitatile zilnice. Somnul influenteaza felul in care aratam, ne simtim, precum si modul in care ne ducem la indeplinire sarcinile zilnice. Somnul are un rol extrem de important in starea de bine si in starea de sanatate in general. Dar ce se intampla de fapt atunci cand dormim?

Teorii mai vechi si mai noi

Inainte de anii ’50, s-a crezut ca somnul este o activitate pasiva in care corpul si creierul erau inactive. “Se pare insa ca in timpul somnului creierul este implicat intr-o serie de activitati necesare vietii, care sunt legate in profunzime de calitatea vietii,” sustine medicul neurolog Mark Wu, expert in problema somnului in cadrul Hohns Hopkins University. Cercetatorii incearca sa inteleaga mai multe despre aceste procese si modul in care influenteaza sanatatea mentala si fizica. Iata cateva din descoperirile recente privind stiinta somnului.

Arhitectura somnului

In timpul somnului, se produce un pattern, creierul trecand in mod repetat prin doua tipuri diferite de somn: somnul REM (miscare rapida a ochiului) si somnul Non-REM (sau NREM). Ciclul se repeta la fiecare 90 de minute. Care este rolul fiecarei etape in cadrul somnului?

  • Somnul NREM (75% din noapte) - Cand adormim, intram in somnul NREM, care este alcatuit din 4 etape:

Etapa 1. Este cea intre starea de veghe si cea in care incepem sa adormim. Este somnul usor.

Etapa 2. Somnul se instaleaza, se produce detasarea de mediul exterior, respiratia si bataile inimii sunt regulate, temperatura corpului scade (deci, ar fi bine sa dormi intr-o camera racoroasa).

Etapele 3-4. Este somnul cel mai profund si reconfortant. In aceste etape, tensiunea arteriala scade, respiratia incetineste, muschii se relaxeaza, creste alimentarea cu sange catre muschi, se produce regenerarea tesuturilor, nivelul de energie se reface. Tot in aceste etape, sunt eliberati hormonii de crestere, esentiali pentru dezvoltare, inclusiv pentru dezvoltarea musculara.

Un aspect important legat de somnul NREM: Desi anterior s-a crezut ca somnul REM (descris in randurile urmatoare) este cea mai importanta faza a somnului in ceea ce priveste invatarea si memoria, cercetari recente arata ca somnul NREM este mult mai important in privinta acestor aspecte.

  • Somnul REM (acopera 25% din noapte). Prima oara se produce la 90 de minute dupa ce adormim si reapare ulterior la fiecare 90 de minute, devenind mai de durata mai tarziu in noapte (petreci mai mult in somnul REM decat in etapele 3-4 de somn NREM). O noapte tipica inseamna 4-5 cicluri de somn REM. Ce aduce somnul REM: furnizeaza energie catre creier si corp, sustine performantele zilnice, creierul este activ si apar visele, corpul devine imobil si relaxat (aproape paralizat cand visam) deoarece muschii sunt in repaus. In somnul REM, ochii se misca rapid in spatele pleoapelor inchise, iar undele cerebrale sunt similar cu cele din starea de veghe.

Cum este somnul controlat de corp

Potrivit expertilor in stiinta somnului, exista doua procese principale care regleaza somnul: ritmurile circadiene si apetitul pentru somn.

  • Ritmurile circadiene sunt controlate de ceasul biologic situat la nivelul creierului. Una din functiile-cheie ale acestui ceas este raspunsul la lumina, favorizarea productiei de melatonina (hormonul somnului) pe timpul noptii, pe urma reducerea acestuia pe masura ce simte lumina. Persoanele oarbe au rareori probleme cu somnul, deoarece nu pot detecta si raspunde la acesti senzori de lumina.
  • Apetitul (dorinta) pentru (de) somn are, de asemenea, un rol important. Corpul are nevoie de somn la fel cum are nevoie de mancare si apa. Pe parcursul zilei, dorinta de a dormi se acumuleaza si, cand ajunge la un punct critic, ai nevoie sa dormi. Marea diferenta dintre somn si foame este aceasta: corpul nu te poate forta sa mananci cand nu iti este foame, insa, cand esti obosit, te poate adormi, chiar daca esti intr-o sedinta sau la volan. Cand esti epuizat, corpul este chiar capabil sa intre in episoade de micro-somn de 1-2 secunde, timp in care ochii iti sunt inca deschisi. Daca dormi mai mult de 30 de minute in timpul zilei, scade apetitul pentru somn in timpul noptii.

De ce avem nevoie de somn

Daca nu dormi cel putin 8 ore pe noapte, organismul nu are timp sa acopere toate etapele necesare pentru regenerarea musculara, consolidarea memoriei si eliberarea hormonilor care regleaza dezvoltarea si apetitul alimentar. De asemenea, somnul influenteaza semnificativ functia cerebrala – potrivit ultimelor cercetari in domeniu, somnul este vital pentru “plasticitatea creierului”, altfel spus, capacitatea creierului de a se adapta. Potrivit expertilor, somnul este responsabil si cu eliminarea deseurilor produse de celulele creierului. Somnul este vital si pentru celelalte organe. Simptomele depresiei, convulsiile, hipertensiunea arteriala se pot agrava in conditiile in care nu dormim suficient sau dormim fragmentat (somn necalitativ). Totodata, lipsa somnului slabeste imunitatea si creste riscul de boli si infectii. Somnul influenteaza si metabolismul: o noapte nedormita poate induce o stare prediabetica chiar si la persoanele sanatoase. Asadar, atat cantitatea, cat si calitatea somnului sunt importante pentru starea generala de sanatate.

Surse de informatie:

www.hopkinsmedicine.org

www.sleepfoundation.org

Afla mai multe:

 

De ce este somnul vital

De ce avem nevoie de siesta

Citeste mai multe in sectiunea dedicata acestui subiect:

Totul despre somn