EDU.REGINAMARIA.RO

Noul coronavirus: cum sa fii productiv cand lucrezi de acasa

Noul coronavirus: cum sa fii productiv cand lucrezi de acasa

In contextul pandemiei cu noul coronavirus, tot mai multe companii incurajeaza munca de acasa in domeniile in care este posibil, intr-un efort comun prin care se urmareste incetinirea ratei de transmisie si cresterea sanselor oamenilor de a ramane sanatosi. Acest lucru are numeroase avantaje – scutesti timpul deplasarii, poti lucra in pijamale si ai frigiderul aproape, dar si dezavantaje – televizorul la indemana, frigiderul ... prea aproape.

Telemunca poate fi provocatoare, mai ales pentru cei care nu au mai lucrat de acasa inainte si mai ale in contextul in care nu se stie cat este posibil sa dureze acest mod de lucru.

Fizioterapeuta Mary Morrison, specializata in lucrul cu adultii cu afectiuni neuromusculare in cadrul Clinicii Cleveland din Statele Unite ale Americii, a facut cateva recomandari pentru ca persoane care lucreaza de acasa sa isi mentina sanatatea si sa fie productive, in acelasi timp.

 

Stabileste-ti o rutina.

Poate fi tentant sa stai pe canapea sa iti verifici e-mail-ul, de pilda, dar este nevoie sa iti stabilesti un program atunci cand lucrezi de acasa. Pune alarma, ia micul dejun, fa un dus si imbraca-te ca si atunci cand ai fi mers la serviciu. Nu trebuie sa porti un costum sau sa iti pui cravata, dar este indicat sa consideri ca este ca oricare alta zi de munca. Stabileste care sunt orele de munca si pauzele de masa.

 

Organizeaza un spatiu de lucru.

Poti fi atras de ideea de a lucra din pat, de exemplu, dar este important sa trasezi „granite” cand muncesti de acasa. Pentru unii oameni, acest lucru inseamna sa nu aiba acces la televizor sau sa aiba o camera separata de copii si de animalele de companie. Munca de acasa trebuie sa nu iti distraga atentia de la treburile pe care ai fi tentat sa le faci. Daca esti usor de distras, este nevoie sa te delimitezi ferm de tentatiile de acasa. Este indicat sa ai un spatiu de lucru, un birou, unde sa ai toate obiectele necesare. Pozitioneaza biroul si scaunul astfel incat coloana vertebrala sa fie dreapta, iar barbia trebuie sa fie mentinuta in fata. Daca ti se pare mai confortabil, poti lucra in picioare.

 

Traseaza-ti obiective.

Scrie o lista cu activitatile zilnice sau saptamanale pe care le ai de indeplinit. Vei fi mai bine pregatit daca stii ca ai un plan pe care trebuie sa il indeplinesti.

 

Ridica-te si fa miscare.

Poti fi tentat sa lucrezi ore in sir, fara sa faci o pauza, mai ales daca te simti confortabil. Dar este important sa iei pauze regulate de-a lungul zilei. Poate fi de ajutor setarea unei alarme la fiecare ora, pentru a-ti reaminti sa te ridici, sa faci cativa pasi sau miscari de intindere. Este important sa te concentrezi pe miscarile de tip stretching pentru spate, mai ales ca este foarte probabil sa lucrezi la un laptop cu ecran mic.

 

Ai grija la alimentatie.

Foloseste oportunitatea de a munci de acasa pentru a stabili obiceiuri sanatoase. Nu lucra la bucatarie pentru ca astfel vei fi tentat sa iei gustari mai des sau sa mananci mai mult, mai ales ca ai frigiderul aproape. Stabileste-ti ore de mese, inclusiv de gustari. Nu sari peste mese, pentru ca productivitatea poate sa scada. Bea cantitatea recomandata de apa; deshidratarea poate duce la aparitia durerilor de cap, a oboselii, cu impact negativ asupra productivitatii. Tine pe birou o sticla cu apa pentru a-ti aminti sa te hidratezi. Evita bauturile carbogazoase. Nu consuma prea multa cafea, pentru ca te poti confrunta cu dureri de cap, anxietate, probleme digestive si oboseala. Nu sunt indicate nici produsele de tip junk food. Cand iei masa, dedica-te doar acestei activitati. Nu manca din ambalajele originale ale alimentelor, pentru ca nu vei putea controla corect portiile.

 

Mentine legatura cu apropiatii.

Munca de acasa predispune la izolare (se stie ca socializarea este importanta pentru sanatatea mintala). Este indicat sa vorbesti cu colegii chiar si despre lucruri care nu au legatura cu serviciul. Scrie mesaje prietenilor si colegilor de-a lungul zilei (dar ai grija sa nu fii distras de telefon) si initiaza apeluri video cand acest lucru este posibil. Legaturile virtuale nu le vor inlocui niciodata pe cele fata in fata, dar pot fi de ajutor in aceasta perioada. De asemenea, mentine legatura cu seful sau cu angajatii. Telemunca este productiva cand are la baza increderea si comunicarea. In plus, contactul cu echipa ajuta la identificarea posibilelor obstacole care pot sa apara.

 

Sa stii cand sa te deconectezi.

Inceteaza lucrul atunci cand l-ai fi oprit in mod normal, cand mergeai la serviciu. Desi cu noile tehnologii poti fi in contact permanent, iar munca este cu tine acasa tot timpul, este important sa stii cand sa te deconectezi.

 

Surse:

https://health.clevelandclinic.org