EDU.REGINAMARIA.RO

Leadership bazat pe compasiune sau legătura invizibilă cu care construiești organizații solide și performante

leadership
În realitatea post-pandemică relația dintre angajat și angajator s-a schimbat fundamental. După doi ani de nesiguranță și reașezare a priorităților pentru fiecare dintre noi, tot mai mulți angajați par să își dorească mai mult de la locul de muncă – sau cel puțin să articuleze mai bine aceste dorințe: dezvoltare profesională, oportunități noi, manageri care să îi asculte, să îi înțeleagă și să acționeze în consecință, beneficii noi și programe care să atenueze efectele negative ale perioadei pe care au traversat-o.

Organizațiile atractive de pe piața muncii par să fie cele care își tratează cu grijă echipele și reușesc să mențină un echilbru între viața profesională și personală, care inspiră. Pe scurt, se conturează nevoia unui stil de leadership bazat tot mai mult pe empatie și compasiune.

Diferența dintre empatie și compasiune

Empatia și compasiunea sunt două noțiuni distincte, chiar dacă de cele mai multe ori coexistă pentru că sunt șanse mari ca un lider care este empatic să aibă o înclinație spre a adopta un stil de leadership bazat pe compasiune, nu pe performanță cu orice preț.

Empatia este abilitatea de a recunoaște și a înțelege emoțiile și experiențele altora și de a-i sprijini cu sensibilitate.

Compasiunea este efortul deliberat de a avea intenții pozitive față de alții și de a le înțelege punctele de vedere.

Diferența dintre cele două este una fină, însă dacă ar fi să simplificăm, putem spune că empatia se bazează mai mult pe impuls, iar compasiunea este o acțiune intențională, un efort susținut și conștient de a „te pune în locul celuilalt” pentru a-i înțelege situația.

Provocări pentru companii

Integrarea compasiunii și empatiei în leadership este dificilă mai ales pentru că, de cele mai multe ori, cei doi termeni sunt înțeleși greșit în context de business. 80% dintre liderii chestionați în cadrul unui studiu al Leading Through Connection cred că pentru a arăta compasiune trebuie să fie mereu amabili și mai puțini categorici în decizii. Această percepție duce la o reticență în ceea ce privește adoptarea unui sistem de leadership bazat pe compasiune. Totuși, lucrurile încep încet dar sigur să se schimbe pentru că, mai ales în contextul pandemiei, managerii au început să înțeleagă cât de important este să cultivi și să încurajezi compasiunea și empatia în companii și că aceste lucruri nu reprezintă puncte slabe, ci un liant indispensabil.

Un alt obstacol este că liderii nu au la dispoziție, de obicei, uneltele necesare pentru a adopta un stil de conducere bazat pe compasiune. Același studiu spune că 80% dintre liderii de companii recunosc valoarea compasiunii în business și ar fi interesați să o adopte, însă nu știu cum să facă acest lucru. 

Angajații care lucrează într-un mediu bazat pe compasiune performează cu 200% mai bine

Stilul de leadership bazat pe compasiune nu e doar un moft. Contextul actual, din ce în ce mai centrat pe latura umană, favorizează liderii care își tratează oamenii cu antenție, respect și umanitate și care apreciază calitățile unice pe care fiecare le aduce în echipă. Construirea unei culturi bazate pe compasiune și interacțiune este un imperativ, mai ales că studiile arată că angajații care lucrează în asemenea medii performează cu 200% mai bine.

Și dinamica echipelor este influențată pozitiv cu ajutorul compasiunii. Oamenii capabili de compasiune au mai multe șanse să-i ajute pe ceilalți, să aibă integritate morală și abilitatea de a construi relații interpersonale solide, toate acestea caracteristici indispensabile pentru o bună funcționare a echipelor. În plus, în cadrul acestui tip de echipe încrederea între membrii este mare și există o mai bună coeziune.

Compasiunea nu înseamnă renunțarea la performanță

Center for Creative Leadership arată că liderii care transformă cu adevărat în bine organizațiile pe care le conduc aplică empatia și compasiunea pentru a fi un exemplu și a arăta altora că le pasă de nevoile și performanțele angajaților.

Leadership-ul bazat pe compasiune înseamnă că liderii oferă angajaților ceea ce au nevoie, nu neapărat ceea ce își doresc (există o disticție clară între compasiune și susținerea unor comportamente nepotrivite). A avea compasiune presupune o viziune pe termen lung și adoptarea unor decizii care să aducă beneficii tuturor. Astfel, criticile constructive oferite cu respect și considerație au efecte pozitive pe termen lung și pot ajuta la dezvoltarea angajaților și a business-ului.

Dacă empatia e mai degrabă ceva ce liderii de succes posedă instinctiv, compasiunea nu e o trăsătură cu care ne naștem. Compasiunea se dezvoltă pe baza comportamentului atent față de ceilalți, pe baza micilor gesturi pe care le facem pentru ceilalți zi de zi, iar liderii pot deveni rapid modele de urmat. De altfel, stilul de leadership bazat pe compasiune are de obicei un efect de cascadă în organizație și poate răspândi la toate nivelurile ierarhice devenind parte integrată a culturii organizaționale.

Tot compasiunea permite liderilor să înțeleagă mult mai eficient nevoile de business, să se adapteze mai rapid la ele și să aducă schimbări majore și de durată în companiile lor. Liderii cu un grad mare de compasiune sunt și cei care o cultivă și fac mai mult decât este în „fișa postului”, cu rezultate mai bune. Abilitatea de a-i înțelege foarte bine pe ceilalți este esențială și contribuie clar la un stil de leadership eficient prin construirea de relații puternice cu ceilalți, relații ce reprezintă o parte critică în conducerea oricărei companii, oriunde în lume.

Cum poți să dezvolți un stil de leadership bazat pe compasiune?

Dezvoltarea unui stil de leadership bazat pe empatie și compasiune presupune multă muncă și răbdare cu propria persoană. Totuși, există lucruri pe care le poți face ca primi pași în acest proces.

Acordă timp și interesează-te real de angajați. În cadrul conversațiilor, încearcă să pui mai puțin accent pe tine și mai mult pe experiența celuilalt. Liderii care se concentrează mai puțin pe ego reușesc să-i inspire pe ceilați.

Ascultă și învață continuu. Chiar dacă ești bun la ceea ce faci nu înseamnă că nu mai există loc să înveți nimic. Înconjoară-te de oameni abili și inteligenți și dă-le o șansă să-și arate punctele forte. O deschidere și flexibilitate spre creștere ar putea să-ți ofere șansa să înveți și tu ceva nou.

Fii recunoscător. Cei mai buni dintre lideri arată recunoștință reală și apreciere pentru munca angajaților cărora le câștigă astfel respectul, admirația și devotamentul.

Fii puntea de legătură între angajați. De obicei, angajații lucrează mai calitativ atunci când lucrează împreună. Încearcă să profiți de toate contextele în care poate exista colaborare sănătoasă și să promovezi munca în echipă. O companie în care toată lumea poate colabora și își poate împărtăși ideile în siguranță este o companie de succes în care liderii excelează.

Fii atent la cum comunici. Lasă angajaților loc să se exprime, oferă feedback constant, pune întrebările potrivite care să încurajeze reflecția și fii acolo când primești răspunsurile la aceste întrebări.

Fii un exemplu de generozitate. Nu intra în competiție cu angajații și nu încuraja o atitudine de competiție nesănătoasă pentru a vedea cine are cele mai bune performanțe și primește cele mai multe laude. Ești acolo să inspiri și să arăți că ești gata să investești același nivel de efort ca angajații tăi. Recunoaște meritele și laudă performanța, elimină barierele nesănătoase între tine și angajați astfel încât să existe sentimentul că toată lumea „luptă” pentru un scop comun.

Condu cu inima deschisă. Încearcă să ai o atitudine care să-i inspire pe alții prin sensibilitate, flexibilitate și amabilitate. Cei mai buni lideri au întotdeauna lucruri pozitive de spus și îi pot face pe ceilalți să se simtă confortabil în preajma lor. Acest confort înseamnă că, atunci când există probleme, angajații se vor simți suficient de în siguranță cât să discute cu tine și să găsiți soluțiile potrivite.
Indiferent de unde privim, compasiunea se propagă extrem de rapid în mediul de business, la toate nivelurile ierarhice. Chiar dacă pentru a putea fi un lider care conduce cu compasiune ai nevoie de exercițiu, beneficiile sunt pe măsură. Cu cât arăți mai multă compasiune ca lider, cu atât și angajații tăi îți vor urma exemplul și veți putea construi o organizație mai puternică, cu performanțe mai bune, și un loc unde oamenii se vor simți acceptați, încurajați și înțeleși. Cu siguranță că vor exista și perioade dificile, dar un mindset și o cultură organizațională centrată pe compasiune este liantul care va permite companiei să meargă mai departe și să promoveze valori sănătoase de tip „people first”.

Surse de informatie:

emergenetics.com
www.itagroup.com
www.researchgate.net
www.inc.com
www.leadingthroughconnection.org
hbr.org

Text: Andreea Badoiu, Editor