Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Cum rezisti tentatiei de a manca orice dupa o interventie bariatrica?

Interventiile chirurgicale bariatrice reprezinta o optiune pentru persoanele care se confrunta cu un surplus de kilograme si care nu au reusit sa slabeasca apeland la alte metode.

Dupa o astfel de interventie, este necesara realizarea unor schimbari in ceea ce priveste stilul de viata, inclusiv modificarea radicala a comportamentului alimentar. Este esentiala respectarea noii conduite, in special in primele luni dupa operatie.

De multe ori, schimbarile nu sunt usoare, mai ales daca ne referim la obiceiuri pe care le-am dezvoltat si mentinut pentru perioade lungi de timp. De aceea, multe persoane care incearca sa isi creeze noi obiceiuri, mai sanatoase si adecvate noului context, se simt descurajate si de multe ori se blocheaza in procesul de schimbare.

Printre obstacolele pe care le intampina pacientii bariatrici, in incercarea lor de a implementa noi comportamente alimentare, se afla si dificultatea de a rezista tentatiilor culinare.

Poftele alimentare se afla in topul obstacolelor pe care le amintesc persoanele care incearca sa slabeasca. Spre deosebire de foame, care poate fi gestionata si prin alegerea unor alimente sanatoase, pofta cere un aliment specific, care, cel mai probabil, nu se regaseste pe lista mancarurilor permise in procesul de slabire. Poftele pot sa apara chiar daca nu ne este foame. Cu cat ne gandim mai mult la alimentul respectiv, cu atat mai puternica devine pofta, astfel incat, de multe ori, poate parea aproape imposibil sa mai rezistam tentatiei.

Poftele sunt des intalnite pe parcursul unui proces de slabire si continua sa apara si dupa o interventie bariatrica. Este bine sa fim constienti ca este firesc ca ele sa apara si ca abilitatea de a rezista tentatiilor poate fi exersata in timp. A experimenta o pofta nu implica si cedarea in fata acesteia. Schimbandu-ne modul de gandire si tinand alimentele nesanatoase la distanta, intensitatea si frecventa poftelor vor scadea.

 

Exista anumite regiuni ale creierului, responsabile cu aparitia poftelor, care sunt asociate cu placerea, recompensa si memoria. Cand ne gandim la o mancare pe care ne-o dorim, ne gandim involuntar si la ultima ocazie in care am savurat alimentul respectiv, amintindu-ne gustul, textura si mirosul.

Este inevitabila aparitia poftelor pentru mancaruri sau bauturi care au facut parte mult timp din dieta noastra zilnica. In cazul interventiilor bariatrice, comportamentele alimentare si gusturile dezvoltate de-a lungul timpului, trebuie privite printr-un filtru nou, acela adus de viata post-operatie.

Tentatiile culinare pot fi provocatoare pentru majoritatea dintre noi, dar exista strategii si metode prin care sa le putem rezista, iar acestea pot fi aplicate cu succes si in cazul pacientilor bariatrici.

In primul rand, este important sa ne distragem atentia de la mancare si sa ne concentram pe altceva.

Putem sa citim, sa ne uitam la imagini ori videoclipuri cu peisaje, sa ascultam muzica relaxanta sau sa purtam o conversatie cu un prieten. Exercitiile fizice constituie o modalitate foarte buna pentru deconectare si pentru reimprospatarea gandurilor, asa ca o plimbare poate fi de un real ajutor.

Nu putem controla tot ce se intampla in mediul nostru inconjurator, dar este bine sa avem grija la aspectele asupra carora putem interveni. Astfel, putem evita tentatiile, schimbandu-ne rutina, alegand un alt traseu de la serviciu spre casa, ocolind patiseriile sau restaurantele pe care le frecventam inainte.

Este de ajutor sa ne amintim ca ceea ce simtim este temporar, ca poftele sunt temporare, ele disparand la un moment dat. Printre strategiile care sunt de ajutor atunci cand ne straduim sa rezistam tentatiei de a manca alimente nerecomandate, se numara:

  • Aminteste-ti de obiectivul tau, reactiveaza-ti motivatia si aminteste-ti de unde ai pornit! Poti tine aproape o poza cu tine, de dinainte de interventie, pentru a constientiza progresul pe care l-ai facut. Chiar daca nu ai ajuns inca la greutatea dorita, bucura-te de fiecare pas care te aduce din ce in ce mai aproape de obiectivul tau.
  • Atunci cand esti pe cale sa cedezi tentatiei, aminteste-ti de motivul pentru care ai pornit pe acest drum, ce anume te-a determinat sa apelezi la aceasta interventie.
  • Bea apa pe tot parcursul zilei, pentru a te asigura ca pofta nu este rezultatul deshidratarii.
  • Mentine stresul la un nivel cat mai scazut, prin respectarea unei igiene a somnului, practicarea de exercitii fizice si eliminarea, pe cat posibil, a stimulentilor precum cafeina sau zaharul. Stresul conduce la cresterea nivelului de cortizol din organism, un hormon care induce senzatia de foame si creste intensitatea poftelor.
  • Fii activ, implicandu-te in diverse activitati. Astfel, eviti momentele in care ajungi sa mananci din cauza plictiselii.
  • Informeaza-i si pe ceilalti membri ai familiei, pentru a-i face constienti si pe ei de necesitatea adoptarii unui nou stil de viata.
  • Nu sari peste mese, ofera-i corpului tau substantele nutritive necesare, pentru a mentine controlul asupra poftelor.
  • Planifica-ti in avans mesele si gustarile, inclusiv marimea portiilor.
  • Mentine un echilibru in alimentatia ta, asigurandu-i organismului aportul necesar de nutrienti.

Avand in vedere multitudinea de tentatii culinare din jurul nostru, poate parea foarte dificil pentru multi pacienti sa le reziste si sa ramana concentrati pe obiectivul initial. Insa, avand la indemana aceste strategii si ramanand in contact cu semnalele pe care corpul nostru ni le ofera, poftele pot fi prevenite si controlate.

Surse de informatie:

https://www.verywellhealth.com/
https://www.taylorbariatric.com/
https://www.mayoclinichealthsystem.org/

 

Articol scris de Alina Stroescu, psihoterapeut integrativ. Pentru programari, completeaza acest formular si vei fi contactat.