EDU.REGINAMARIA.RO

Cum mancam de Paste in perioada pandemiei

Articol de Dr. Ruxandra Plesea Medic specialist Diabet zaharat, nutritie si boli metabolice
Cum mancam de Paste in perioada pandemiei

Pastele de anul acesta este, cu certitudine, diferit fata de alti ani, insa acest lucru nu inseamna ca nu il putem face sa fie extraordinar. Avem mai mult timp, nu doar pentru a reflecta si a ne aduna gandurile, ci si pentru a profita sa facem schimbari in stilul de viata si in special in modul nostru de a manca. Astfel, putem sa invatam sa cumparam strictul necesar, insa doar alimente sanatoase, invatam si sa gatim, propunandu-ne ca, dupa ce trece aceasta pandemie, sa nu ne ingrasam, ci, dimpotriva, sa fim mai sanatosi. Si, pentru ca Sarbatorile Pascale bat la usa, este cazul sa le intampinam alegand cu grija alimentele pe care le punem pe masa. Iata cateva sfaturi despre cum sa faci ca aceasta perioada de restrictii sa fie de bun augur pentru sanatatea ta si a familiei tale.

Lista de cumparaturi

Ce mancam in aceasta perioada? Alege sa te hranesti cu alimente cat mai naturale si sa eviti produsele procesate. Dr. Ruxandra Plesea, Medic specialist Diabet zaharat, Nutritie si Boli metabolice, Coordonator Departament de Diabet, Boli de Nutritie si Metabolism Ponderas Academic Hospital ne ajuta cu sfaturi pentru  cumparaturi care sa ne ajute sa avem o alimentatie echilibrata:

  • Legume si fructe: legume proaspete de sezon. (frunze verzi, leurda, untisor, stevie, spanac, urzici, ceapa verde, usturoi verde, ridichi, patrunjel, marar), radacinoase, ceapa, usturoi, varza, broccoli, praz, avocado, capere, anghinare murata, masline, rosii uscate in ulei; legume congelate (spanac, broccoli, fasole verde, mix de legume); fructe proaspete si congelate. (mere, citrice, fructe de padure congelate).
  • Surse de proteine: carne, peste, proaspete si congelate, somon afumat, conserve de ton si sardine, nuci si seminte crude, leguminoase. (linte, mazare, naut, fasole boabe), oua, lactate proaspete si maturate
  • Surse de glucide lente: paine integrala si crackers (paine uscata), paste integrale, orez alb, integral, rosu, qunoa, fulgi de ovaz, mei decorticat, hrisca, malai integral, cartofi.
  • Condimente: plante aromatice, condimente cat mai diverse (turmeric, oregano,piper, scortisoara, rozmarin, etc), zacusca, uleiuri presate la rece de masline, de canepa; sos de rosii, sos pesto.

De asemenea, faina, fructele uscate, untul – nu ar trebui sa ne lipseasca din camara.

Cum mancam? 10 reguli de nutritie pe care sa le respectam in perioada pandemiei de coronavirus

Masurile pe care trebuie sa le luam pentru a ne reduce riscul de imbolnavire cu noul tip de coronavirus pot sa aiba impact asupra sanatatii noastre. Este important cum anume ne petrecem timpul in perioada in care suntem nevoiti sa ramanem cat mai mult timp in casa pentru a evita expunerea, ce anume alegem sa cumparam, sa gatim sis a mancam. Dr. Ruxandra Plesea a formulat 10 sfaturi care sa ne ajute sa trecem cu bine de perioada in care trebuie respectate masurile de distantare sociala.

  1. In primul rand, cumparaturile le vom face in mod organizat, cu lista de cumparaturi facuta in avans, pentru a petrece cat mai putin timp la supermarket.
  2. Incercam sa creionam un meniu saptamanal si includem pe lista de cumparaturi, inclusiv pentru masa de Paste, cat mai multe legume, pe care le cumparam de la supermarket sau de la producatori online ce livreaza legume de sezon la domiciliu.
  3. Incercam pe cat posibil sa evitam sa trecem pe lista dulciuri si alte produse cu un profil prost nutritional si care ne-ar putea ingrasa - dulciuri, covrigei, chipsuri, popcorn, sucuri (este usor sa le evitam daca nu le avem in casa!), evitand astfel rontaiala indusa de emotii negative sau plictiseala.
  4. In perioada aceasta in care petrecem foarte mult timp in casa este important sa identificam corect adevarata senzatie de foame si sa invatam sa savuram cu adevarat mancarea. Astfel, specialistii recomanda sa acordam mai mult timp meselor in familie fara sa fim distrasi de dispozitivele media, sa mestecam mai mult, sa savuram si constientizam gusturile si aromele mancarurilor si sa invatam sa mancam pentru a fi sanatosi, nu pentru ca “ne e pofta”.
  5. Alcatuim un program fix de 3 mese/zi si eliminam gustarile, pentru a nu castiga kg in plus, in mod nedorit, evitam rontaiala continua in special indusa de emotii negative, plictiseala.
  6. Alegem sa pregatim produse sanatoase in gospodaria si bucataria proprie. Daca pana acum ne plangeam ca nu avem sufficient timp pentru a gati in liniste, poate fi momentul oportun pentru a pregati retete delicioase cu ingredientele pe care le avem la indemana. Atentie, alege retete care sa fie echilibrate, de exemplu sa includa  mai ales legume, sa nu fie bogate in grasimi, sa aiba mai multe condiment sanatoase sim ai putina sare adaugata.
  7. Programam foarte bine momentele in care consumam desertul si ne propunem sa rezistam anuminte intervale de timp pana la ''recompensa''- fie mancam portii foarte mici fie o data la 3 zile sau macar la sfarsitul zilei, putin, dupa ce ne propunem sa rezistam intreaga zi.
  8. Adoptam un program de miscare si exercitii fizice de o ora/zi, zilnic.
  9. Dezinfectam cat mai bine produsele alimentare pe care le aducem acasa; stergem ambalajele cu dezinfectant, transferam alimentele din ambalajul lor original intr-un alt ambalaj sau un recipient, spalam timp de 20 de secunde fructele si legumele cu coaja cu o solutie de apa si bicarbonat de sodiu sau cu un detergent special pentru fructe si legume.
  10. Profitam in mod optimist de aceasta perioada in care avem timp la dispozitie, pentru a face schimbari sanatoase in modul nostru de a manca; invatam sa cumparam, sa gatim, sa mancam, sa constientizam si ne propunem ca la sfarsitul perioadei de izolare sa iesim mai sanatosi decat la inceput; cateva saptamani de mancat sanatos ne vor arata cine suntem cu adevarat! Ne propunem un scop, elaboram un plan si facem zilnic eforturi pentru a-l urma.

Pastrarea unei alimentatii sanatoase este extrem de importanta, in mod particular in aceasta perioada in care este nevoie ca sistemul nostrum imunitar sa fie bine pregatit pentru a face fata unei posibile infectii, de aceea este bine sa urmam sfaturile specialistilor.

Editor medical: Lidia Nastase