EDU.REGINAMARIA.RO

Ca sa ai success, da-ti voie sa gresesti!

cum creezi o cultura organizationala
Inca din cele mai vechi timpuri a fost recunoscut faptul ca “a gresi este uman”. Exista chiar si o vorba in popor care spune “cine nu munceste, nu greseste”. Cercetatorii din domeniul organizational au ajuns la concluzia ca oricat de mult ar incerca managerii sa implementeze strategii prin care sa evite sau sa pedepseasca greselile, acestea tot se intampla. Ce este mai curios este faptul ca pana si robotii dau erori si nu realizeaza intotdeauna toate sarcinile perfect. A gresi la locul de munca reprezinta o realitate pe care nu o putem schimba nici daca am utiliza tehnologie in loc de oameni.

Liderii din organizatii care au decis sa implementeze o cultura in care este permisa greseala au constatat o imbunatatire a performantei companiei. In schimb, in organizatiile in care greseala nu este permisa, fluctuatia de personal este semnificativ mai mai mare, ceea ce duce la rezultate slabe in ansamblu. De cele mai multe ori, angajatii sanctionati pentru ca au gresit intra in rolul de copil care traieste rusinea si frica, asa ca vor prefera sa ascunda greselile. Compania va acumula astfel din ce in ce mai multe vulnerabilitati. Nu este un lucru strain faptul ca in astfel de organizatii, managerii deseori concedieaza o buna parte din echipa din cauza ca nu tolereaza greselile. Starea continua de alerta pe care angajatii o experimenteaza pentru ca anticipeaza pedeapsa poate fi un factor declansator al anxietatii si depresiei.

Greseala interpretata gresit

Contrar credintei generale, greselile nu sunt esecuri, ci mai degraba semnalul prin care prin care organizatiile isi pot da seama ce anume nu functioneaza in modul in care este sistematizata munca.

Observand zonele in care angajatii tind sa realizeze greseli mai des, managerii pot ajusta sarcinile zilnice, sporind astfel eficienta intregii companii. Este o viziune diferita fata de cea cu care suntem obisnuiti, in care superiorul urmareste fiecare miscare a subalternilor si atunci cand acestia gresesc, vor fi corectati printr-o sanctiune.

A cauta solutii in loc de a pedepsi

O abordare mai buna din partea managementului ar fi sa comunice angajatilor faptul ca ofera posibilitatea de a discuta deschis despre greselile pe care acestia le realizeaza la locul de munca.

Normalizarea greselii le ofera angajatilor sentimentul de acceptare, siguranta si apartenenta la un trib care nu ii judeca, ci din contra, ii ajuta sa invete si sa se dezvolte. Desi nu pare, acest lucru este de fapt in favoarea organizatiei, pentru ca un mindset in care greseala este acceptata genereaza un potential extraordinar de inovatie. Este mai probabil sa gresim atunci cand incercam lucruri noi versus cand abordam mereu calea batatorita – greselile ne pot propulsa din zona noastra de confort in zona de dezvoltare. Atunci cand un angajat se intreaba ce anume a mers prost si cum ar putea sa faca mai bine data viitoare, cu siguranta nu va face aceeasi greseala de doua ori, iar greseala lui va fi transformata intr-o oportunitate de invatare.

Cu toate acestea, o cultura organizationala in care este permisa greseala nu se poate implementa peste noapte. Aceasta paradigma este realativ noua iar organizatiile incep usor usor sa vada beneficiile daca ar fi “in place” in structura lor. 

Beneficiile unei culturi organizationale care permite greseala

  • Mai putine greseli. Teama de a gresi, teama de a fi inadecvat prin realizarea greselii, teama de simti rusine reprezinta un factor de stres in randul membrilor organizatiei si poate duce la anxietate si depresie. Atunci cand greseala este permisa, cand nu exista critica, ci feedback, nivelul de stres tinde sa scada impreuna cu probabilitatea de a realiza greseli.
  • Randament crescut al muncii. Eliminarea factorului stresor al pedepsei duce la un mediu pozitiv de munca, colaborare mai buna atat pe orizontala cat si cu ierarhiile ceea ce va genera productivitate.
  • Imbunatatirea cunostintelor si abilitatilor. Printr-o cultura in care este in regula sa gresesti, angajatii au oportunitatea sa admita ca nu stiu totul, sau ca nu pot face totul perfect tot timpul si ca pot oricand sa incerce ceva nou. Deci au sansa sa se perfectioneze.
  • Imbunatatirea comunicarii: prin faptul ca au libertatea sa greseasca, angajatii invata cum sa comunice cu ceilalati, cum sa le ceara sprijinul, generand o atmosfera colaborativa de lucru.
  • Mediu onest de lucru. Daca greselile nu sunt vazute drept esecuri, angajatii nu vor folosi mecanisme de supravietuire sau adaptare, precum minciuna, evitarea, abandonul. Astfel, ei vor putea sa le spuna sincer superiorului despre greseala facuta, iar organizatia poate astfel sa afle despre vulnerabiliatile care s-au produs. Intr-un mediu de lucru punitiv, angajatii ar ascunde greselile, ar da vina pe alti colegi si ar putea chiar sa abandoneze task-ul.
  • Inovatie. Teama de esec si de consecinte este motivul pentru care oamenii renunta sa mai fie inovativi. Intr-o cultura in care greseala este permisa, angajatii isi vor folosi mult mai mult creativitatea pentru a gasi solutii la erorile produse.

Cum poti crea o cultura organizationala care permite gresela

Cand vine vorba de cultura erorii, fiecare companie alege o alta strategie in functie de punctul in care se afla in prezent. Daca in prezent, greselile angajatilor nu scapa nepedepsite aspru conform procedurii disciplinare, este un drum lung de parcurs. Situatia este cu mult diferita intr-o companie in care comunicarea transparenta si feedback-ul constructiv fac parte deja de mult timp din cultura.

  • Verificarea statusului: in ce masura se permite in prezent greseala in companie. Acest lucru se poate realiza prin distribuirea unui chestionar in care angajatii isi pastreaza anonimatul. Intrebarile din chestionar pot viza: nivelul de tolerare a greselii in companie, etapele/procesele in care apar cel mai frecvent greselile si daca acestea sunt inregistrate/raportate.
  • Definirea cadrului transparent de lucru: comunicarea faptului ca este normal sa gresim la locul de munca si nu orice eroare poate duce la sanctiuni atata timp cat angajatul ofera informatii despre ce anume a gresit, cum a gresit si cum se poate remedia. In cazul in care angajatul nu stie care este varianta optima pentru a remedia situatia pe care a creat-o, acesta sa poata cere ajutorul superiorilor. Consecinta care reiese in urma greselii realizate va fi sub forma de feedback constructiv si nu sub forma de critica si sanctiune.
  • Managementul emotiilor: realizarea greselilor si recunoasterea acestui fapt vin la pachet cu o serie de emotii. Desi pare ceva ideal sa poti recunoaste greseala in fata superiorului, stiind ca acesta te va ajuta, este mai usor de spus decat de facut. Trairile cele mai intense asociate cu gresela sunt teama si rusinea, triggeri foarte puternici pentru anxietate si depresie, totodata factori stresori care duc la realizarea greselilor. Iesirea din acest cerc vicios tine de experienta si disponibilitatea managerilor si modul in care ei gestioneaza fiecare situatie in care subaleternii lor gresesc. Fiecare persoana din echipa este diferita, poate suferi de traume din copilarie legate de greseala, poate au fost pedepsiti aspru de parinti sau la scoala au fost umiliti in fata clasei pentru greselile lor. Astfel pot reactiona diferit in fata greselii. Altii poate au experimentat in copilarie libertatea totala, fara granite impuse de parinti sau de profesorii de la scoala si la locul de munca sunt total indiferenti fata de consecintele unei greseli. In toate cazurile, leaderii sunt cei care prin modul lor de a gestiona greseala, seteaza un exemplu in randul angajatilor.
  • Feedback, nu critica: oferirea de feedback constant este modalitatea prin care angajatii pot constientiza greselile pe care le fac si se pot imbunatatii. In timp ce critica si sanctionarile genereaza frica, feedback-ul este o modalitate constructiva prin care greseala este transformata in invatare, intr-un “pas inainte”.
  • Puterea exemplului: chiar si liderii sunt supusi greselii. Cei mai de succes conducatori au realizat o gramada de greseli pana au obtinut rezultatele dorite. Este important ca echipa sa stie acest lucru – cum si-au gestionat propriile greseli, ce au invatat, cum i-a ajutat sa se dezvolte, ce ar realiza diferit.

Greselile ne pot invata multe lucruri, atat despre munca noastra cat si depre noi ca persoana. Daca vrei sa afli mai multe despre cum sa valorificati greselile si cum sa le folosesti in avantajul tau, specialistii clinicii Oana Nicolau va stau la dispozitie. Articolul a fost scris de Alexandra Ivan, psihoterapeut la Clinica Oana Nicolau. Mai multe despre expertiza psihoterapeutului, aici.

Surse de informatie

https://hbr.org/2019/07/the-wrong-ways-to-strengthen-culture
https://www.endava.com/en/blog/Business/2020/How-to-create-a-culture-that-encourages-and-withstands-failure
https://echometerapp.com/en/error-culture-in-company/
https://www.hpocenter.com/article/high-performing-culture-allows-mistakes/?cn-reloaded=1