EDU.REGINAMARIA.RO

Satisfacția angajatului se construiește printr-o relație dinamică și complexă cu angajatorul

Articol de Andreea Bădoiu Editor
După ce pandemia ne-a schimbat tuturor prioritățile și ne-a făcut să ne analizăm mai atent joburile și viețile, satisfacția profesională a devenit un capitol și mai important decât era deja. Organizațiile au realizat, și ele, că pe o piață a muncii dinamică este foarte important să mențină satisfacția angajaților. De fapt, aceasta este una dintre principalele provocări actuale pentru companii.

Angajații satisfăcuți profesional sunt angajați productivi

Human Resources Director definește satisfacția profesională drept acel sentiment pozitiv pe care angajații îl au atunci când sunt fericiți cu munca lor, iar acest sentiment se atinge atunci când așteptările angajaților și rezultatele muncii sunt în concordanță. Indiferent că pun pe primul loc salariul consistent, flexibilitatea programului, stabilitatea locului de muncă sau oportunitățile de carieră, pentru ca angajații să simtă satisfacție profesională este nevoie ca jobul să le îndeplinească acele nevoi care sunt cele mai importante pentru ei. Similar, un capitol al cărții „Handbook of Research on Human Factors in Contemporary Workforce Development” explică satisfacția profesională drept „o reacție afectivă” pe care angajații o au pentru un job atunci când compară rezultatele pe care le obțin cu cele pe care le așteaptă și simt că le merită de la acel job

Un studiu Virtual Vocation la care au participat 381 de respondenți arată că 46,88% din aceștia sunt nesatisfăcuți de job-ul pe care îl au (chiar dacă sunt mulțumiți că nu sunt șomeri) și doar 15,79% s-au declarat „foarte mulțumiți”. În plus, puțin mai mult de un sfert dintre participanți  (25,36%) au declarat că principala lor nemulțumire la joburile actuale este că nu au posibilități de avansare, în timp ce 52,62% din ei sunt îngrijorați de faptul că angajatorul lor actual nu poate oferi un mediu de lucru sigur (mai ales în contextul pandemiei COVID-19).

Potrivit Universității Southern din California, studii care datează încă din 2005 arată că angajații americani sunt nemulțumiți de locurile lor de muncă, iar această nemulțumire are o legătură directă cu gradul de implicare la birou. Datele mai arată și că, odată cu trecerea timpului, gradul de implicare crește, ceea ce indică și că vârsta ar putea fi un factor important în obținerea sentimentului de satisfacție. Totuși, chiar dacă există și alte cauze, majoritatea angajaților par să fie nemulțumiți de salariu (pentru că ei consideră că merită mai mult decât sunt plătiți), de oportunitățile oferite (pentru că simt că nu pot avansa profesional și se simt blocați) și de management (pentru că simt că eforturile nu le sunt recunoscute). De asemenea, lipsa satisfacției profesionale mai poate fi urmarea unor promisiuni dezonorate din partea angajatorilor (ceea ce îi face pe angajați să nu mai aibă încredere în ceea ce li se promite), existenței unor superiori care le produc probleme, lipsei de sens a muncii sau a instabilității poziției în cadrul companiei. Așadar, motivele insatisfacției profesionale sunt multiple și sunt influențate de factori complecși, însă numitorul comun este efectul produs: implicarea angajaților scade încet, dar sigur atunci când aceștia nu se simt satisfăcuți de joburile sau în organizațiile din care fac parte

Zippia notează, și ei, o serie de statistici legate de satisfacția profesională a angajaților din Statele Unite. Astfel, pentru 2022, datele arată că doar 20% din angajați se declară cu adevărat pasionați de munca lor, iar ariile profesionale despre care angajații americani declară că sunt cele mai „cu sens” sunt cele din sfera sănătății și cele din sfera științelor umaniste (90% din lucrătorii din aceste domenii spun că simt că munca lor are sens). În plus, se estimează că SUA pierde anual 550 de miliarde de dolari din cauza angajaților nefericiți, pentru că aceștia sunt cu 18% mai puțin productivi și aduc o profitabilitate cu 15% mai mică față de angajații satisfăcuți de joburile lor.

Psihologul Frederick Herzberg, autorul teoriei igienei motivaționale, consideră că oferirea unui salariu decent și a unor condiții de muncă bune reprezintă „factori de igienă” care împiedică angajații să se simtă nesatisfăcuți, însă deși ei sunt importanți pentru menținerea satisfacției, nu sunt suficienți pentru a genera pasiune și implicare. Această teorie este discutabilă, notează un articol „Forbes”, dar dă un indiciu bun angajatorilor despre ceea ce pot schimba pentru a-și face angajații fericiți – un pas în plus la nivelul beneficiilor și să înțeleagă cu adevărat ce îi motivează pe angajații din subordine. 
 

Cum să menții satisfacția angajaților

Asigurarea satisfacției angajaților este una dintre cele mai importante misiuni ale unei companii care vrea să rămână performantă, competitivă și relevantă. Iată o serie de lucruri pe care organizațiile le pot face ca să se asigure că mențin angajații satisfăcuți din punct de vedere profesional.

Evaluare a cauzelor problemei. Cea mai simplă metodă să rezolvi insatisfacția profesională este să găsești și să analizezi cauzele care o generează. Încearcă să ai o discuție cu fiecare angajat care nu se simte satisfăcut la birou, ca să afli care sunt cauzele care îi determină să fie așa. Pe lângă interesul pe care îl dovedești după ce ai găsit sursa problemei, poți încerca să găsești (uneori împreună cu angajatul) cea mai bună rezolvare care să ridice moralul și să ofere ceea ce lipsește pentru ca satisfacția să crească. 

Ofertă de oportunități de carieră. Angajații care simt că au mereu parte de oportunități și provocări profesionale se plictisesc mai greu și se simt mai satisfăcuți de joburile lor, pentru că își pot dovedi des abilitățile. Prin proiecte variate și roluri noi, angajații pot să dea o valență nouă calităților profesionale, în timp ce se dezvoltă și capătă experiențe noi.

Un mediu care favorizează legăturile sociale. Relaționarea cu colegii și legăturile sociale pe care le pot crea la birou sunt lucruri de care angajații țin cont atunci când aleg un loc de muncă și care aduc un plus de satisfacție. Dacă organizația creează un mediu sigur și stabil, în care se pot crea și întreține relații strânse între colegi, gradul de mulțumire al angajaților va crește, pentru că se vor simți acceptați și atașați emoțional de ceilalți. Poți organiza evenimente dedicate, ieșiri în oraș sau prânzuri cu colegii care să încurajezi interacțiunea, pe lângă crearea unui mediu în care angajații să se simtă bine.

Respectarea echilibrului viață-job. Pe lângă performanță, toate organizațiile ar trebui să aibă în vedere că angajații nu sunt doar muncitori zi de zi în slujba companiei, ci în primul rând oameni, fiecare cu talente, pasiuni și situații personale unice. Evită să creezi un mediu în care angajații sunt continuu presați și sunt nevoiți să rămână adesea peste program și încurajează un stil de viață sănătos. Susține echilibrul și încurajează angajații să-și ia zile libere atunci când au nevoie, iar, pe cât posibil, încearcă să oferi opțiuni de muncă flexibile. Dacă știi că se apropie sărbătorile sau că o parte din echipă va pleca în concediu, stabilește dinainte cine preia sarcinile (ideal, colegi care să vrea să facă asta voluntar) și împarte responsabilitatea astfel încât niciun angajat să nu ajungă să muncească până la epuizare.

Cultivarea unor relații durabile între angajați și lideri. În mediul profesional, este foarte ușor ca liderii sau managementul să se izoleze într-un „turn de fildeș” și să nu mai aibă legătură cu restul colectivului, însă acest lucru va duce la insatisfacția angajaților. Încearcă să creezi punți de conexiune și să fii disponibil angajaților, care astfel se vor simți mai satisfăcuți de mediul lor de lucru și vor simți că îți pasă. Nimănui nu-i plac șefii care stau mereu cu ușa închisă și umblă prin birou cu un aer indisponibil, dar toți apreciază șefii care au întâlniri regulate cu angajații, cer și acceptă feedback, cer și oferă ajutor atunci când e nevoie.

Motivarea angajaților pentru a menține interesul viu. Procrastinarea excesivă poate duce la insatisfacție profesională, așa că ajută-ți angajații să rămână concentrați și competitivi cu mici recompense pe care le poți oferi în anumite condiții. Astfel, angajații vor simți că eforturile lor sunt apreciate și se vor simți mai satisfăcuți de performanța prestată. Prin acest sistem, crești atât satisfacția, cât și performanța din organizație.

Trasee de carieră. Creează și discută cu fiecare angajat trasee de carieră flexibile în care acesta să-și poată alege și atinge obiectivele dorite. Odată ce acestea sunt clare, încearcă să ai întâlniri periodice cu angajații în care să evaluezi cu bunăvoință și înțelegere performanțele parcurse. Aceste trasee de carieră reprezintă un factor care crește și menține satisfacția angajaților, pentru că le oferă șansa să vadă singuri cât au evoluat.

Organizațiile care vor să pună satisfacția angajaților pe primul loc au nevoie să depună eforturi constante și să aibă strategii dedicate prin care să înțeleagă în profunzime motivațiile și nevoile pe care le au oamenii din companie. Odată ce vor începe să întâmpine aceste nevoi și să mențină un mediu de lucru sănătos, satisfacția angajaților va rămâne și ea la cote înalte. Practic, modul în care organizațiile învață nu doar să fie servite de angajați, ci și să-i servească la rândul lor, este un factor esențial care le va permite să rămână performante pe termen lung. 

Text editat de Ana-Maria Niță, Senior Medical Editor

Surse de informație: 

  • https://www.sciencedirect.com/ 
  • https://appliedpsychologydegree.usc.edu/ 
  • https://www.hcamag.com/ 
  • https://www.zippia.com/ 
  • https://www.forbes.com/ 
  • https://positivepsychology.com/ 
  • https://www.virtualvocations.com/