Alege sectiunea

EDU.REGINAMARIA.RO

Influența la birou și cum să o construiești cu succes

Articol de Andreea Bădoiu Editor
Capacitatea de a influența este esențială pentru orice lider sau manager atunci când vrea să conducă eficient organizația și echipele și uneori face diferența dintre productivitate și dezorganizare.

Influența e cea mai dorită de angajații care se simt ignorați de șefi

Chiar dacă cei mai mulți s-au obișnuit să considere influența mai degrabă un atribut negativ, asociat cu manipularea, realitatea nu stă deloc așa. De fapt, abilitatea de a-i influența pe ceilalți este folosită la toate nivelurile și în toate interacțiunile cu ceilalți pentru că ne permite să negociem, să convingem și să comunicăm eficient cu alte persoane. În plus, cei care au o influență mai mare reușesc să gestioneze mai ușor conflictele și să ajute la creare unor medii de lucru mai echilibrate. Totuși, influența e relativă, spun cei de la The Human Capital Hub care notează că un manager sau un lider influent în organizație poate excela la job, însă în alte contexte e posibil să nu aibă atât de multă putere (de exemplu, în cadrul deciziilor de familie), ceea ce înseamnă că influența e departe de a fi ceva universal, ci mai degrabă un element volatil, dependent de context. Tot influența e adesea confundată cu autoritatea, dar cei doi termeni sunt distincți. Dacă autoritatea este mai degrabă dată de funcție și nu înseamnă neapărat că persoana e și influentă, influența nu depinde de poziția ierarhică și nu reprezintă o „poziție de forță”. Influența este, de fapt, acea abilitate a individului de a „modela” și a transforma opiniile altora, fără coerciție.

Universitatea din Minnesota arată într-un articol că motivul pentru care unii angajați sau lideri nu reușesc să fie influenți este tocmai acest comportament coercitiv folosit în locul persuasiunii. Persuasiunea presupune tratarea altora cu un anume grad de respect, iar coerciția înseamnă manipulare prin tactici de forță care pot avea efectul contrar – în loc ca liderul sau managerul să fie urmat de angajați, aceștia se vor opune și vor deveni inflexibili sau vor refuza să asculte. 

Un studiu publicat în Journal of Industrial Relations arată un paradox între gradul de influență și modul de lucru. Consensul multor specialiști este că angajații își vor dori să fie influenți direct proporțional cu gradul de influență din prezent, adică cei care aspiră cel mai mult către influență sunt cei care nu o au. Totuși, studiul desfășurat pe 536 de angajați danezi și neozeelandezi contrazice această afirmație. Datele specialiștilor arată că, de fapt, dorința de a fi influent a unui angajat nu depinde de gradul de influență pe care deja o deține, ci de alți factori ca vârstă, vechime în companie și caracteristicile organizației. În plus, cercetarea notează că cei care își doresc să fie influenți au drept catalizator faptul că nu reușesc să învețe lucururi noi și nu li se oferă suficiente informații despre proceduri. Cu alte cuvinte, dorința lor de a fi influenți vine din cauza unor frustrări pe care le acumulează. De cealaltă parte, angajații care se simt respectați și apreciați de management își doresc mai rar sau deloc să fie mai influenți decât sunt deja.

Center for Creative Leadership spune despre influență că este un proces complex, dar versatil. Astfel, liderii și managerii au nevoie să pună etica pe primul loc și să folosească tipul de influență potrivit cu situația în care se află. Atunci când discuțiile sau interacțiunile se bazează pe informații pe care le poate prezenta, atunci poate folosi tehnici clasice de persuasiune. Totuși, există contexte în care apelarea la o abordare bazată pe emoțional și aspirațional ar fi mai potrivită decât o interacțiune pur rațională. De aceea, spun specialiștii, liderii și managerii trebuie să aibă foarte clar în minte care este scopul pentru care acționează într-un anumit fel și să le fie clar după ce valori profesionale se ghidează atunci când își pregătesc „strategia”. Toate asta îi fac să aibă o șansă mai mare să înregistreze un succes și să-i influențeze eficient pe ceilalți.

Cum să devii mai influent la birou

Indiferent care e motivul pentru care îți dorești să ai mai multă influență la locul de muncă, trebuie să fii conștient că ea nu se obține peste noapte, ci se construiește progresiv. Iată o serie de lucruri pe care le poți face ca să te asiguri că îți crești influența în mediul profesional:

Concentrează-te pe construirea relației. Ascultă-i pe ceilalți și fii atent pe tot parcursul interacțiunii, nimănui nu-i place să aibă un interlocutor distras, care se uită mereu pe mailuri sau face altceva decât să fie implicat în interacțiune. Reformulează ce a spus celălalt, pune întrebări de clarificare și asigură-te că îi tratezi pe ceilalți cu respect.

Fii atent la ton și la limbajul nonverbal. Oamenii îi analizează constant pe ceilalți, conștient sau nu, ca să stabilească dacă interlocutorul e de încredere. Dacă adopți o atitudine deschisă și un ton binevoitor îți crești șansele ca ceilalți să aibă mai multă încredere în ceea ce vrei să le transmiți. De asemenea, stai în picioare, când este posibil, îndreaptă-ți umerii și privește audiența, în acest fel îți vei transmite mai eficient mesajul și vei putea să-ți dai seama când e nevoie să oferi mai multe explicații despre anumite aspecte.

Nu te feri de autenticitate. Liderii autentici sunt percepuți ca fiind mai influenți pentru că nu se feresc de vulnerabilitate. În plus, faptul că reușești să transformi vulnerabilitatea în experiență de învățare sau într-un punct forte o să-i inspire pe ceilalți și vor avea mai multă încredere în tine. De altfel, încrederea este unul dintre pașii esențiali dacă vrei să fii influent pentru că atunci când ești de încredere devii un punct de sprijin oricând organizația sau angajații au nevoie. Vor veni către tine pentru sfaturi sau se vor lăsa conduși de viziunea pe care o propui.

Networking. Influența e mai „eficientă” atunci când se bazează pe rețele puternice de relații profesionale. Nu neglija networkingul, mai ales că aceeași oameni cu care creezi relații vor putea să te sprijine mai târziu și să-ți crească influența pentru că te vor promova ca un bun profesionist. 

Rămâi echilibrat. Mediul profesional este constant plin de provocări sau situații tensionate. Învață să rămâi echilibrat și să nu acționezi impulsiv sau sub imperiul emoțiilor puternice de moment. Așa vei lua decizii mai bune și vei arăta și că ești stăpân pe situație, ceea ce te va ajuta în timp să fii perceput ca mai influent.

Cunoaște-ți scopul și echipa. Dacă vrei să influențezi eficient ai nevoie să știi care este obiectivul și să-ți cunoști „audiența”. În acest fel, o să știi ce îi motivează pe ceilalți, cum să abordezi situația și ce fel de argumente sunt cele mai eficiente pentru cei cu care discuți.

Expertiză. Cunoaște-ți bine domeniul și perfecționează-te constant astfel încât să devii unul dintre „experții” biroului. Fie că e vorba de abilități tehnice sau alte cunoștințe, asigură-te că ești mereu informat și poți fie să-i ajuți pe ceilalți, fie să demonstrezi că înțelegi situația. În timp, vei deveni mai influent pentru că toți te vor considera competent și pregătit să rezolve lucrurile.

Regândește-ți rolul. Dacă ești lider sau manager încearcă să nu te vezi mai degrabă ca un mentor pentru ceilalți, nu ca un șef. Atunci când te bazezi pe a-i ajuta pe ceilalți să se dezvolte, nu pe a-ți demonstra autoritatea, angajații vor reacționa pozitiv pentru că se vor simți apreciați de organizație și de superiori.

Viziune și dedicare. Influența înseamnă și a-i ajuta pe ceilalți să urmeze o misiune. Asigură-te că știi să explici viziunea ta asupra business-ului și că o faci în așa fel încât ceilalți să se simtă inspirați și să vrea să te urmeze în a o construi împreună. Angajații vor simți o mai mare apartenență la organizație când vor știi că și tu lupți pentru aceeași cauză, cu aceeași convingere.

Feedback constructiv. Atunci când îți spui părerea despre anumite lucruri, fă-o prin feedback constructiv. Nimănui nu-i place feedback-ul agresiv, așa că încearcă să te concentrezi pe ce se poate face mai bine și să găsiți soluții. Altfel, e posibil ca ceilalți să devină defensivi și să nu mai aibă curajul să te consulte pe viitor, de teama unui feedaback negativ.

Apreciază munca altora. Nu te concentra doar pe propriile succese și puncte forte, ci promovează munca altora și succesele pe care le-au înregistrat. În acest fel vei arăta că nu cauți să fii influent doar ca să ieși în față cu propriile reușite, ci că pui preț pe echipă și apreciezi fiecare membru.

Excelență, nu coerciție. Ghidează-i pe ceilalți spre performanță pentru excelență, nu de teama unor consecințe negative. Atunci când vor știi ce se așteaptă de la ei și nu se vor teme de potențiale pedepse angajații vor fi mai orientați către performanță și mai implicați în munca lor. De altfel, așa îi vei ajuta să aibă un sentiment mai mare de siguranță și să aibă curajul să încorporeze din cunoștințele lor în procesele companiei. În așa fel, vei sta departe de a deveni o figură autoritară, iar influența ta se va dezvolta natural.

Surse de informații:

  • https://www.researchgate.net/ 
  • https://www.ccl.org/ 
  • https://ccaps.umn.edu/ 
  • https://www.thehumancapitalhub.com/ 
  • https://hbr.org/ 
  • https://www.forbes.com/ 
  • https://www.indeed.com/