EDU.REGINAMARIA.RO

Cum să ai o relație sănătoasă cu munca

Articol de Andreea Bădoiu Editor
relatia_sanatoasa
Obosiți, stresați de task-urile de la job, adesea cu prea puține ore dormite în timpul săptămânii și, uneori, și cu muncă în weekend. Așa ne-a găsit pe mulți dintre noi martie 2020 – începutul pandemiei în România și lockdown-ul. După ani de zile în care ne obișnuisem cu stresul de birou și cu zilele (uneori prea) lungi de lucru, munca remote a venit ca o ușurare. Fără ore pierdute în trafic, fără presiunea de a ajunge la oră fixă, fără mâncatul în grabă dimineața, am descoperit o nouă dimensiune a muncii pe care înainte doar o visam.

Dar, ca orice lucru, nu poate fi doar perfect. Linia fină dintre viața profesională și cea personală a devenit inexistentă, am muncit de acasă, loc în care până atunci ne-a fost exclusiv spațiu de relaxare și destindere, nu birou sau sală de ședințe. Echilibrul dintre cele două dimensiuni a dispărut complet pentru mulți dintre noi. Am muncit mai mult pentru că lucram de acasă, am făcut compromisuri și am trimis mailuri și târziu în noapte și, uneori, am folosit confortul muncii remote ca să uităm de noi în fața laptopurilor cu orele, fără pauze.

Cum ne putem elibera de aceste obiceiuri și cum putem avea o relație sănătoasă cu munca, fie că lucrăm de acasă sau de la birou? Specialiștii spun că e nevoie de mult efort ca să întrerupem tiparele nocive, dar că un echilibru mai bun este posibil.

Pandemia, catalizatorul schimbării

Problema echilibrului dintre personal și profesional exista și înainte de pandemie. Ideea de echilibru între cele două dimensiuni a devenit populară în Statele Unite în anii ’80 când din ce în ce mai multe femei au început să intre pe piața muncii și să-și dorească cariere de succes, așa că și-au redefinit rolul. De la mamele care aveau ca obiectiv central viața de familie, au făcut trecerea la femei de carieră, care își doresc performanță. Astfel, în familie au început să existe două surse de venit. De asemenea, era de la sine înțeles că cine vrea performanță și venituri mari trebuie să muncească pe măsură, mantră care a continuat să fie larg acceptată peste tot în lume.

În prezent, odată ce echilibrul dintre viața privată și job s-a estompat din cauza pandemiei, cei mai mulți angajați au început să-și pună întrebări despre rolul muncii în dezvoltarea lor ca indivizi, modul în care le afectează viața și misiunea pe care vor să o urmeze. Acest gen de întrebări au fost catalizatorul a ceea ce specialiștii au numit „The Great Resignation”, un val de demisii la nivel global care a adus puternice schimbări pe piața muncii, dar și a căutării unui echilibru real între job și viața privată.

Cum construim tipare sănătoase în relația cu munca

Un studiu Harvard Business Review arată că cei mai mulți angajați văd job-ul ca pe un element extrem de consumator de resurse, că îl simt epuizant și haotic, dar percep orele muncite peste program ca necesare pentru evoluția profesională. Totuși, 30% dintre bărbați și 50% dintre femei recunosc că se opun adesea lucrului peste program și și-au dezvoltat o serie de strategii care să-i ajute să aibă un mai bun echilibru. Acestea din urmă se înscriu în două mari categorii: reflexivitate (întrebările pe care angajații și le pun și care permit o mai bună percepție a propriei persoane) și redefinirea (intențională, nu independentă) a rolului la birou.

Specialiștii atrag atenția că, pentru a întrerupe ciclul responsabil de relația toxică cu munca, e nevoie ca el să fie înlocuit de un alt proces ciclic. Cu alte cuvinte, nu există o soluție unică și imediată care ne va face să scăpăm de probleme, ci avem nevoie de un proces pe care să-l urmăm repetat până devine obicei. Iată care ar fi cei cinci pași ai unui astfel de proces:
Ia o pauză și reevaluează – Fă un pas înapoi și privește de la distanță relația pe care o ai cu munca. Care sunt elementele care cauzează stres și îți afectează echilibrul? Ce impact are viața profesională asupra vieții private și cum îți ordonezi prioritățile? După evaluarea acestor elemente vei avea o imagine de ansamblu mai bună, în care va fi mai ușor să identifici elementele problematice.

Fii atent la ce simți, la emoțiile tale – După ce ai făcut un pas înapoi și ai analizat situația poți începe să identifici cum te face să te simți. Întreabă-te dacă te simți împlinit profesional, plin de energie sau din contră demotivat, furios și trist. Desigur că o identificare a motivelor raționale din spatele problemei este importantă, dar și mai important e să știi să-ți analizezi emoțiile. Pe baza acestor factori poți identifica zonele în care e nevoie să faci schimbări în viața profesională sau personală pentru că acolo unde există emoții negative e foarte posibil să existe și probleme.

Reordonează-ți prioritățile – După ce ai parcurs pașii anteriori ești acum mult mai pregătit să reprioritizezi elementele pe care trebuie să le schimbi ca să ai un mai bun echilibru viață-job.

Întreabă-te care sunt elementele pe care te simți confortabil să le sacrifici în favoarea job-ului, unde ești dispus să faci compromisuri în favoarea vieții personale și dacă vrei să continui pe aceeași traiectorie pe care te afli acum. Angajații care se simt cei mai împliniți sunt cei care, spune studiul Harvard Business Review, aleg să-și petreacă timpul într-un mod care se află în concordanță cu prioritățile pe care le au. Pe scurt, cei mai câștigați sunt angajații care și-au definit prioritățile, iar task-urile de la job sunt pași spre atingerea lor.
Ia în calcul alternative – Înainte să te repezi spre soluții concrete, încearcă să găsești alternative la elementele care te nemulțumesc acum și care te-ar putea ajuta să aliniezi mai bine job-ul pentru atingerea obiectivelor și priorităților tale. Ca să vezi cu adevărat o îmbunătățire e nevoie să ai răbdare și să încerci mai multe variante.

Implementează schimbările – După ce ai analizat situația, ți-ai stabilit prioritățile și ai identificat posibile scenarii, e timpul pentru fapte care pot însemna accederea către o nouă funcție la birou (care, eventual, să-ți permită să petreci mai mult timp cu familia) sau implementarea unor noi obiceiuri de muncă pentru a se potrivi mai bine stilului tău. Schimbările pe care vrei să le faci pot fi interne (stabilirea unor limite proprii pe care să le urmezi) sau pot fi externe (comunicate și în interiorul companiei). De obicei, dacă schimbările pe care vrei să le faci sunt discutate și cu superiorii, au șanse mai mari să devină elemente pe care să le păstrezi pe termen lung.

Contextul actual ne-a oferit nu doar posibilitatea unei rutine mai flexibile atunci când vine vorba de birou, ci și oportunitatea să ne recalibrăm cu toții modul în care ne raportăm la muncă și cum o administrăm. Cum sistemul de lucru remote sau hibrid e acum mai preferat de angajați, problema separării vieții personale de cea profesională a devenit vitală pentru o viață sănătoasă. Nu de puține ori, munca de acasă înseamnă că muncim chiar din locul în care înainte ne refugiam ca să ne eliberăm de stresul de la birou. Acest spațiu tampon care ne permitea înainte să ne deconectăm și să facem o diferențiere clară dintre cele două sfere a dispărut, așa că suntem puși în situația de a face un efort suplimentar pentru a păstra job-ul și viața privată în echilibru. Câți dintre noi vom reuși să ne găsim cu adevărat un echilibru și un confort psihic în acest nou normal post-pandemic depinde de cât de mult vom reuși să implementăm rutine sănătoase care să ne scoată din relația toxică pe care am avut-o până acum cu propriile job-uri.

Surse de informație:

https://www.du.edu/news
https://hbr.org/
https://www.weforum.org

Text: Andreea Bădoiu, Editor