Mergi la conţinutul principal

31 mai, Ziua mondiala fara tutun: “Tutunul si sanatatea plamanilor”

Cea mai eficienta masura de imbunatatire a sanatatii plamanilor este renuntarea la fumat si scaderea expunerii (pasive si active) la fum de tigara.

Organizatia Mondiala a Sanatatii a stabilit ca in acest an, tema principala a Zilei Mondiale fara tutun sa fie “Tutunul si sanatatea plamanilor” pentru a atrage atentia asupra impactului negativ pe care tutunul il are asupra sanatatii plamanilor.

Pericolele la care sunt expusi plamanii din cauza tutunului

Cancerul pulmonar. Fumatul reprezinta cauza principala a cancerului pulmonar, responsabil cu peste doua treimi din decesele prin cancer pulmonar la nivel global. Expunerea la fumul de tigara acasa sau la locul de munca creste, de asemenea, riscul de a dezvolta cancer pulmonar. Renuntarea la fumat poate reduce riscul de cancer pulmonar astfel: la 10 ani de la renuntarea la fumat, riscul de cancer pulmonar se reduce la jumatate fata de cel al unui fumator.

Bolile respiratorii cronice. Fumatul este principala cauza a bolii pulmonare obstructive cronice (BPOC), afectiune in care acumularea de mucus la nivel pulmonar provoaca o tuse dureroasa si dificultati severe in respiratie. Riscul de a dezvolta BPOC este in mod special ridicat in randul persoanelor care incep sa fumeze la o varsta tanara, deoarece fumul de tigara incetineste semnificativ dezvoltarea plamanilor. De asemenea, tutunul agraveaza astmul, care blocheaza activitatea respiratorie. Renuntarea timpurie la fumat este cel mai eficient tratament pentru a incetini progresia BPOC si pentru ameliorarea simptomelor de astm.

Influentele expunerii la fum de tigara de-a lungul vietii. Fatul (copilul nenascut) care este expus la toxinele din fumul de tigara atunci cand mama fumeaza este fumator pasiv si prezinta frecvent subdezvoltarea plamanilor si a functiei pulmonare. Copiii mici expusi la fumul de tigara au risc pentru a dezvolta (sau a li se agrava) astm, pneumonie, bronsita si infectii respiratorii joase. La nivel global, estimarile arata ca 165.000 de copii mor inainte sa implineasca 5 ani din cauza infectiilor respiratorii joase provocate de expunerea la fumul de tigara. Cei care ajung la varsta adulta continua sa sufere consecinte asupra sanatatii provocate de expunerea la fumul de tigara, precum infectii respiratorii joase frecvente in copilarie care cresc semnificativ riscul sa dezvolte BPOC atunci cand ajung adulti.

Tuberculoza. Tuberculoza (TBC) afecteaza plamanii si reduce capacitatea acestora de functionare, care este agravata de fumat. Compusii chimici din fumul de tigara pot declansa infectia latenta cu tuberculoza, la aproximativ un sfert dintre cei infectati. Tuberculoza activa, agravata de efectele fumatului asupra sanatatii plamanilor, creste semnificativ riscul de dizabilitate si de deces ca urmare a insuficientei respiratorii.

Poluarea. Fumul de tigara este o forma foarte periculoasa de poluare a aerului de la interior: contine peste 7000 de substante chimice, dintre care 69 sunt cunoscute ca provoaca cancer. Desi fumul poate sa nu fie vizibil sau sa nu se mai simta, ramane in aer pana la cinci ore, expunandu-i pe cei care il inspira la risc de cancer, boli respiratorii cronice si afectarea functiei pulmonare.

In fiecare an, pe 31 mai, Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) si partenerii sai globali sarbatoresc Ziua mondiala fara tutun (World No Tobacco Day - WNTD). Tema de anul acesta este “tutunul si sanatatea plamanilor”. Campania anuala reprezinta o oportunitate de a creste nivelul de constientizare in intreaga lume asupra efectelor nocive si mortale ale consumului de tutun si a expunerii la fumul de tigara, precum si de a descuraja consumul de tutun indiferent de forma.

Surse de informatie:

www.who.int

Afla mai multe despre:

Daca am reusit sa-ti atragem atentia si vrei sa ni te alaturi in incercarea de a renunta sa mai fumezi, chiar si numai pentru o zi, atunci poti afla mai multe informatii care sa te ajute, de aici:

Ce castigi daca te lasi de fumat

Test: ce stii despre renuntarea la fumat?

Renuntarea la fumat. Pasul 1: Gandeste-te!

Renuntarea la fumat. Pasul 2: Pregateste-te!

Renuntarea la fumat. Pasul 3: Stop!

Renuntarea la fumat. Pasul 4: Mentine!