Mergi la conţinutul principal

Esti gata de vacanta?


Nu neglija obiceiurile sanatoase atunci cand planifici vacantele de vara. “Ar trebui ca tot anul sa ai obiceiuri sanatoase, iar cand calatoresti, ar trebui sa acorzi atentie suplimentara anumitor aspecte, deoarece se intampla ca in vacanta sa fii mai activ decat de obicei,” afirma dr. Wynne Armand, medic de medicina generala la Harvard-affiliated Massachusetts General Hospital.

Inainte de calatorie

Iata o lista cu ce ai de facut si pe care ar trebui sa o bifezi inainte de urmatoarea vacanta, pentru a te mentine sanatos.

  • Mergi la un consult. Fa-ti o programare cu 4-6 saptamani inainte sa pleci in vacanta. Pe langa examenul clinic general, asigura-te ca esti la zi cu vaccinurile, precum cele impotriva tetanosului si hepatitei A. Poti sa verifici website-ul CDC – Centrul pentru Controlul si Prevenirea Bolilor, din SUA – pentru a afla cele mai noi reglementari privind vaccinarea pentru calatorie. Totodata, cere sfatul medicului in legatura cu vaccinurile necesare in functie de destinatia pe care ai ales-o. Retine ca s-ar putea sa dureze cateva saptamani pentru ca vaccinurile sa iti ofere protectie. De asemenea, daca planifici sa ramai insarcinata si ai vrea sa mergi intr-o tara cu risc pentru anumite boli, este bine sa-ti faci vaccinurile cu cel putin 3 luni inainte de a ramane gravida.
  • Fa-ti “provizii” de medicamente. Daca urmezi un anumit tratament, asigura-te ca ai luat cu tine mai multe decat ai nevoie, pentru cazul in care, din anumite motive, esti nevoit sa amani intoarcerea acasa. “De asemenea, pune in bagaj retetele si fisele medicale de care ai putea sa ai nevoie. De exemplu, o copie a celei mai recente electrocardiograme, daca ai o boala cardiovasculara,” spune dr. Armand. “Pastreaza medicamentele in recipientele originale si pune-le in bagajul de mana, nu in cel de cala, pentru a le avea la tine in cazul in care bagajul de cala se pierde.”
  • Imbunatateste-ti conditia fizica. Daca nu ai prea facut miscare in ultima vreme, iar vacanta ta va presupune sa-ti folosesti picioarele mai mult decat in mod obisnuit, este important sa lucrezi la conditia fizica. “Daca mersul pe jos reprezinta o parte importanta a vacantei tale, concentreaza-te pe cresterea rezistentei membrelor inferioare,” afirma dr. Armand. Adauga un program de mers la exercitiile fizice de rutina. De exemplu, mergi 30-45 de minute zilnic (poti sa le imparti in reprize de cate 20 de minute). Foloseste un pedometru care iti masoara pasii si incearca sa atingi performanta de a face cel putin 100 de pasi pe minut, ceea ce inseamna un ritm de mers moderat spre alert.
  • Hidrateaza-te suficient. Hidratarea optima este necesara pentru sanatate si este cu atat mai importanta atunci cand calatoresti, fiindca petreci mai mult timp afara sau in spatii uscate, precum avionul. Nu te baza pe senzatia de sete care sa-ti transmita daca esti sau nu hidratat. O cantitate optima (asta in care medicul nu iti recomanda altfel) este sa bei 10 cani de lichid pe zi. Apa plata, cafeaua (atat cea obisnuita, cat si cea decofeinizata) sau ceaiul sunt surse ideale (evita insa bauturile carbogazoase, sucurile cu diverse arome sau bauturile energizante, deoarece contin cantitati mari de zahar si aditivi). Te poti hidrata eficient si in urma consumului de alimente bogate in apa, precum fructele (portocale, pepene, fructe de padure) si legumele (castraveti, telina si ardei gras).
  • Pregateste-te pentru diferenta de fus orar. Pentru a preveni problemele de somn provocate de diferenta de fus orar, in special atunci cand calatoresti pe continente diferite, poti cere sfatul medicului in legatura cu un supliment pe baza de melatonina. “Cu cateva zile inainte de plecare, ia o capsula de melatonina in fiecare seara, cam cu 2 ore inainte de ora de culcare a destinatiei respective,” spune dr. Armand. Dozele tipice sunt de 1-5 miligrame pe noapte. Poti continua sa iei suplimentul timp de cateva nopti dupa ce ai ajuns la destinatie, pana cand te adaptezi la fusul orar de acolo.

In calatorie

Asigura-te ca iti mentii obiceiurile sanatoase si in timpul calatoriei, si dupa ce ai ajuns la destinatie. De exemplu:

  • Protejeaza-te de trombi (cheaguri de sange). Statul in sezut timp indelungat, cum este cazul unui zbor lung sau a unei calatorii cu masina, creste riscul de formare a trombilor la nivelul venelor membrelor inferioare. Trombii nu doar ca impiedica circulatia la nivelul picioarelor, ci pot fi periculosi daca se rup si ajung la plamani. Ia pauze in care sa mergi sau in care sa faci pe cat posibil exercitii precum ridicarea gambelor, miscarea degetelor de la picioare, miscari de rotatie a umerilor. De asemenea, ia in considerare purtarea unor sosete compresive, care reduc inflamatia picioarelor.
  • Protejeaza-te de muscaturile de tantari sau de capuse. Tantarii si capusele sunt purtatoare de multe boli, in functie de regiune, precum malaria, febra Dengue, virusul Zika si boala Lyme. Daca te afli intr-o zona unde bolile provocate de insecte reprezinta un risc, poarta intotdeauna haine cu maneci lungi si tivul pantalonilor introdu-l in sosete. Aplica pe piele repelente de tantari si poarta haine tratate cu permetrina. De asemenea, incearca sa eviti sa iesi afara la asfintit, cand tantarii sunt foarte activi.
  • Evita consumul de alimente nepreparate termic si a apei nepotabile. In cazul in care calatoresti intr-o tara subdezvoltata, fii precaut in legatura cu alimentele si cu apa. De exemplu, foloseste pentru consum si pentru spalatul pe dinti doar apa fiarta sau imbuteliata. Si gheata pentru consum ar trebui sa provina din apa purificata. Consuma doar legume gatite, iar fructele decojeste-le tu si evita mancarea stradala. Spala-te intotdeauna bine pe maini cu apa calda si sapun inainte de a manca si poarta la tine, in orice situatie, un dezinfectant de maini.

Vacanta iti prelungeste viata

Vacantele regulate te pot ajuta sa traiesti mai mult, arata un studiu publicat in octombrie 2018 in The Journal of Nutrition, Health&Aging. Cercetarea a fost efectuata pe 600 de barbati de varsta a doua care au adoptat un program de sanatate personalizat, care a inclus sfaturi in legatura cu miscarea, un plan de alimentatie sanatos, slabire ponderala, precum si sfaturi despre renuntarea la fumat. Grupul a fost urmarit timp de 30 de ani. Acest program a ajutat barbatii sa isi reduca riscul de boli cardiovasculare, iar cei care si-au luat mai putin de 3 saptamani vacanta anuala au avut un risc de deces cu 37% mai crescut in comparatie cu cei care si-au luat o vacanta mai mare de 3 saptamani. Cercetatorii au mentionat nivelurile ridicate de stres ca fiind un posibil factor care a contribuit la acest aspect, deoarece barbatii care si-au luat mai putine zile libere au lucrat mai mult si au dormit mai putin.

Surse de informatie:

www.health.harvard.edu

Afla mai multe despre:

Trusa de medicamente pentru vacanta

Cum sa mananci in vacanta la mare

Primul ajutor la copii: muscatura de capusa

Capusele si boala Lyme: cum ne protejam?

Expunerea la soare a copiilor: ce trebuie sa stie parintii

5 lucruri pe care parintii sa le stie despre inec

Ochelarii de soare: cum alegi perechea perfecta