Skip to main content

Popcornul: este sanatos sau nu?

Ingredient nelipsit din meniul unui cinefil, popcornul inseamna mai mult decat o gustare: el da un plus de savoare filmelor pe care le vizionam! Iar daca il consumam corect, poate fi sanatos. Totul este sa stim cum!

In ultimii ani, apetitul pentru floricele (boabele de porumb sunt expandate sub actiunea caldurii) a crescut enorm, unii nutritionisti recomandandu-le drept alternativa sanatoasa la chipsuri sau ciocolata. Isi merita popcornul aceasta imagine de gustare sanatoasa? Afla in cele ce urmeaza.

Profil nutritional

Floricelele de porumb care nu contin adaosuri (sare, zahar sau condimente pline de aditivi) sunt constituite preponderent din carbohidrati, sunt sarace in grasimi si bogate in fibre. Bobul de porumb este o cereala integrala, ceea ce inseamna ca este o sursa importanta de vitamine, minerale, fibre si antioxidanti. Potrivit studiilor, cerealele integrale sunt asociate cu longevitatea, reducerea inflamatiei in organism si un risc scazut de boli cardiovasculare, cancer, diabet si obezitate. Trei portii zilnice de cereale integrale au fost asociate cu un IMC mai scazut si reducerea grasimii abdominale, mai arata studiile. Afla de aici ce spune circumferinta abdominala despre sanatatea ta.

Popcornul mai furnizeaza unele minerale, precum fier, zinc si unele vitamine din grupul B, insa nu in cantitati mari, iar aportul caloric este de doar 122 de calorii la o portie de 30 de grame. Un alt aspect important este ca popcornul nu contine gluten, deci devine gustarea ideala daca incerci sa eviti glutenul.

Cand popcornul devine nesanatos

Totusi, atunci cand popcornul este gatit in ulei sau unt si i se adauga zahar, sare sau condimente cu un continut crescut de aditivi, conservanti si E-uri, se poate transforma intr-o gustare nesanatoasa. De exemplu, 30 de grame (continutul unei pungi medii la cinema sau al unei pungi pe care o introduci la microunde) de popcorn cu unt furnizeaza peste 10% din cantitatea zilnica recomandata si, totodata, creste aportul de grasimi saturate, intrucat uleiurile bogate in acizi grasi de tip omega 6 – cum sunt uleiul de porumb, uleiul de soia, uleiul de floarea-soarelui sau uleiul de sofranel – au atribute pro-inflamatorii, arata cercetarile. In ceea ce priveste popcornul peste care au fost adaugate sare si zahar, acesta  depaseste cu mult necesarul zilnic recomandat.

Ce inseamna o portie corecta?

O portie de popcorn ar trebui sa nu depaseasca 25-30 de grame; in caz contrar, devine o gustare hipercalorica. Nu in ultimul rand, sortimentele cu diverse toppinguri trebuie savurate ocazional, nefiind recomandate pentru consumul zilnic. Varianta sanatoasa de popcorn este sa il faci tu acasa din boabe de porumb, fara sa adaugi ulei sau unt, si pe care le poti condimenta dupa preferinta cu scortisoara sau boia de ardei iute sau dulce.

La cinema, aplica regula: cu cat este mai simplu, cu atat mai sanatos! Prin urmare, alege floricelele simple, fara adaosuri, deoarece au putine ingrediente adaugate. Mai tine cont si de faptul ca o portie mare de floricele pe care o cumperi de la cinema contine in jur de 1400 de calorii si peste 5 grame de sare (dublu fata de necesarul zilnic de sodiu pe care il recomanda Organizatia Mondiala a Sanatatii). In concluzie, consuma popcorn ocazional, in varianta cat mai simpla si in portii moderate.

Surse de informatie:

www.bbcgoodfood.com

www.health.com