Skip to main content

Incontinenta urinara: preia controlul asupra vezicii!

O serie de schimbari simple pe care sa le introduci in stilul de viata iti pot imbunatati controlul asupra vezicii urinare sau pot creste raspunsul la medicamentele pe care le iei. Daca te confrunti cu disconfortul si sentimentul stanjenitor pe care ti-l da lipsa controlului asupra vezicii urinare, probabil ca iti doresti sa rezolvi aceasta problema. Din fericire, exista cateva strategii simple pe care le poti incerca. Medicii le numesc schimbari in stilul de viata sau terapii comportamentale. Sunt sigure, usoare, eficiente si necostisitoare. Poti incerca aceste tehnici inainte sa incerci alte tipuri de tratament, precum medicamentele sau interventia chirurgicala, sau chiar in completarea acestora.

Concentreaza-te pe lichide si alimente

Cantitatea de lichide consumata iti poate influenta obiceiurile vezicii si la fel se intampla si in cazul anumitor alimente.

Prea multe lichide

Daca bei prea multe lichide, vei urina mai des. Consumul unei cantitati prea mari de lichide poate supraincarca vezica urinara, determinand senzatia puternica de a urina.

Chiar daca este nevoie sa bei mai mult pentru ca faci multa miscare sau muncesti mult in aer liber, nu trebuie sa bei tot lichidul deodata. Incearca sa bei cantitati mici de-a lungul zilei – in jur de 470 – 500 ml la fiecare masa si 250 ml intre mese.

Daca te trezesti de cateva ori pe noapte sa urinezi:

  • Bea mai multe lichide mai degraba dimineata si dupa-amiaza decat seara
  • Evita bauturile alcoolice si cele care contin cofeina, precum cafeaua, ceaiul si cola, care cresc productia de urina
  • Nu uita ca lichidele nu inseamna doar bauturi, ci si alimente, precum supa

Prea putine lichide

Consumul prea scazut de lichide poate determina acumularea reziduurilor in urina. Urina foarte concentrata are culoarea galben inchis si are un miros puternic. Aceasta poate irita vezica, crescand nevoia de a urina si frecventa urinarilor.

Iritantii vezicii urinare

Anumite alimente si bauturi pot irita vezica urinara. Acestea sunt:

  • Cafeaua, ceaiul si bauturile carbogazoase, chiar si cele fara cofeina
  • Alcoolul
  • Anumite fructe acide – portocale, grepfrut, lamai si limete – si sucuri de fructe
  • Alimentele picante
  • Produsele pe baza de rosii
  • Ciocolata

Incearca sa eviti acesti iritanti ai vezicii timp ce 1 saptamana si observa daca simptomele se imbunatatesc. Apoi treptat – o data la doua zile – introdu cate unul inapoi in alimentatie, observand orice schimbari in nevoia si frecventa de a urina, precum si schimbari legate de incontinenta urinara.

Nu este nevoie sa excluzi complet alimentele sau bauturile preferate. S-ar putea sa ajute doar reducerea cantitatii acestora.

Incearca sa-ti “antrenezi” vezica

Daca ai vezica hiperactiva, te poti obisnui cu urinarea frecventa sau la cel mai mic impuls. Uneori, s-ar putea sa vizitezi toaleta chiar si atunci cand nu ai nevoie stringenta insa doar pentru a evita un “accident”. Dupa o vreme, vezica poate sa inceapa sa transmita catre creier mesaje ca “este plina” chiar daca nu este plina, si simti ca trebuie sa urinezi.

Antrenarea vezicii sau reantrenarea acesteia implica modificarea obiceiurilor. Mergi la toaleta cu program – chiar daca nu simti nevoia de a urina – crescand treptat timpul dintre urinari. Acest lucru permite vezicii sa se umple mai mult si iti ofera mai mult control asupra nevoii de a urina.

Programul de antrenament al vezicii ar trebui sa urmeze acesti pasi:

  • Identificarea tiparului. Timp de cateva zile, tine un jurnal in care notezi de fiecare data cand urinezi. Medicul poate folosi acest jurnal pentru a te ajuta sa iti faci un program de antrenament al vezicii urinare.
  • Extinde intervalele de urinare. Folosind jurnalul vezicii, vei afla cat timp trece intre urinari. Apoi extinde acest interval cu 15 minute. Daca, de obicei, mergi in fiecare ora, incearca sa extinzi la 1 ora si 15 minute. Treptat, mareste durata intre vizitele la baie pana cand ajungi la interval de 2-4 ore. Asigura-te ca cresti limita de timp incet pentru a avea sanse mari de reusita.
  • Tine-te de program. Dupa ce ai stabilit un program, fa tot ce poti pentru a te tine de el. Urineaza imediat dupa ce te trezesti dimineata. Ulterior, daca apare nevoia, insa nu este momentul sa mergi, incearca sa amani. Distrage-ti atentia sau foloseste tehnici de relaxare, precum respiratia profunda. Daca simti va vei avea o “scapare”, mergi la baie, apoi revino la programul stabilit.

Nu te lasa descurajata daca nu reusesti din prima. Continua sa exersezi si abilitatea de a mentine controlul se va dezvolta cu siguranta.

Intareste-ti planseul pelvin

Muschii planseului pelvin si ai sfincterului urinar contribuie la controlul urinarii. Iti poti intari acesti muschi efectuand regulat exercitii pentru planseul pelvin, denumite si exercitii Kegel.

Muschii planseului pelvin deschid si inchid conductul (uretra) care transporta urina de la vezica urinara inspre exteriorul corpului. Acesti muschi sustin de asemenea vezica urinara in timpul activitatilor zilnice, precum mersul, ortostatismul, ridicarea si stranutul.

  • Practica exercitii Kegel. Pentru a le efectua, strange muschii planseului pelvin – ca si cand ai incerca sa opresti fluxul urinei – timp de 3 secunde. Relaxeaza cat numeri pana la 3 si repeta de cateva ori. Medicul iti poate recomanda sa efectuezi un set de 3 exercitii de trei sau patru ori pe zi, cand stai la orizontala, in sezut sau in picioare. Pentru a te asigura ca le faci corect, roaga medicul sa iti dea recomandare catre un kinetoterapeut specializat in astfel de exercitii.
  • Biofeedback. Aceasta tehnica te poate ajuta sa iti intaresti muschii planseului pelvin. Senzorii plasati langa muschi transmit nivelurile de efort catre un computer care afiseaza nivelurile pe un ecran. Acest feedback imediat te poate ajuta sa inveti mai usor exercitiile Kegel, deoarece observi daca folosesti muschii corecti.
  • Greutati vaginale. Greutatile in forma de con sunt folosite pentru a ajuta la efectuarea exercitiilor Kegel. Introduci o greutate in interiorul vaginului si contracti muschii planseului pelvin pentru a o impiedica sa iasa. Seturile de conuri vaginale includ multe greutati, astfel incat, pe masura ce muschii planseului pelvin se intaresc, poti folosi greutati mai mari.

Factori care contribuie la dobandirea controlului

Anumite medicamente, excesul de greutate, fumatul si sedentarismului pot agrava problemele legate de controlul vezicii urinare. Daca gestionezi acesti factori, tehnicile specifice vezicii urinare – precum evitarea iritantilor si antrenamentul vezicii – ar putea avea mai multe sanse de reusita.

  • Medicamentele. Medicamentele care pot agrava problemele vezicii urinare sunt antihipertensivele, medicamentele pentru inima, diureticele, miorelaxantele (relaxantele musculare), antihistaminicele, sedativele si antidepresivele. Comunica-i medicului daca dezvolti incontinenta urinara sau ai dificultate in a urina in timp ce iei aceste medicamente.
  • Greutatea. Surplusul ponderal poate influenta controlul asupra vezicii urinare, in special incontinenta urinara de stres. Kilogramele in plus pun presiune pe abdomen si pe vezica urinara, ceea ce uneori poate determina pierderi involuntare de urina. Slabirea si mentinerea unei greutati optime pot ajuta la ameliorarea acestei probleme.
  • Fumatul. Fumatorii sunt mai predispusi la probleme privind controlul vezicii si au simptome mai severe. Fumatorii inraiti sunt de asemenea mai predispusi la a dezvolta tuse cronica, care poate pune presiune suplimentara pe vezica si poate agrava incontinenta urinara.
  • Sedentarismul. Unele studii arata ca activitatea fizica regulata imbunatateste controlul vezicii urinare. Incearca pentru cel putin 30 de minute o activitate fizica moderata – precum mersul in pas alert, ciclismul sau inotul – in majoritatea zilelor saptamanii.
  • Constipatia. Incordarea in timpul miscarilor intestinale poate slabi planseul pelvin. Din nefericire, unele medicamente folosite pentru tratarea problemelor de control ale vezicii urinare pot agrava constipatia. Exercitiul fizic, hidratarea optima, consumul de alimente bogate in fibre (precum lintea, mazarea, legumele proaspete si fructele) pot sa ajute la atenuarea constipatiei.
  • Tusea cronica. Tusea poate agrava problemele vezicii urinare. Discuta cu medicul privind variantele de tratament.

Rolul tau in tratament

Terapiile comportamentale necesita timp si multa practica, insa pot sa imbunatateasca controlul vezicii. Daca te tii de program, vei observa o imbunatatire a simptomelor. Si daca una dintre aceste abordari nu functioneaza, cere medicului sa iti recomande o alta tehnica.

Surse de informatie:

www.mayoclinic.org