Skip to main content

Saptamana 20 de sarcina

Copilul tau: la jumatatea drumului

La jumatatea sarcinii sau la 18 saptamani de la conceptie, ai putea simti primele miscari ale copilului tau.  Daca ai mai avut o sarcina inainte, este posibil sa fii simtit deja cu cateva saptamani inainte aceste miscari.

In aceasta saptamana copilul va inghiti mai mult, o practica utila pentru tubul lui digestiv. Odata inghitita, o parte din apa din lichidul amniotic se absoarbe, iar restul se va elimina la nivelul intestinului. Meconiu, care este un produs final al digestiei, se va acumula in colon si va aparea ca primul scaun dupa ce copilul se va naste.

Incepand cu saptamana 20, masurarea copilului se va face de la crestet la calcai, astfel incat acum are aproximativ 25.6 cm si cantareste aproape 300 grame, fiind de marimea unei banane mici.

Corpul tau

Varful uterului este acum la nivelul ombilicului. Probabil ca ai luat in greutate aproximativ 4-5 kilograme pana acum. Asteapta-te sa castigi aproape 250-500 de grame pe saptamana pana la sfarsitul sarcinii. Numarul de kilograme in plus ar putea fi mai mare sau mai mic in functie de greutatea ta inainte de a ramane insarcinata. Medicul iti va spune la fiecare consultatie prenatala daca te incadrezi in limitele normale si daca este nevoie sa-ti adaptezi dieta sau nivelul de activitate fizica, astfel incat sa ai o greutate sanatoasa.

Pe masura ce sarcina avanseaza, poate deveni din ce in ce mai dificil sa ai un somn odihnitor, ca urmare a unor schimbari la nivelul corpului tau, unele evidente, iar altele mai putin evidente:

  • Vei incepe sa sforai pentru prima data in viata ta, ca urmare a nivelului crescut de estrogen care va determina edemul la nivelul mucoasei nazale si va stimula productia de mucus. Te poate ajuta daca dormi pe o parte si ridici usor capatul patului.
  • Arsurile retrosternale (pirozisul) vor face si mai putin confortabil sa stai intinsa in pat. Pentru a evita aparitia pirozisului mananca des portii mici - aproximativ 5-6 mese pe zi si bea lichide intre mese.  Evita alimentele condimentate, grase, prajite, bauturile carbogazoase, sucurile de citrice si asteapta cel putin o ora inainte de a te culca dupa ce ai mancat. Daca aceste masuri nu sunt de folos, cere-i medicului sa-ti recomande un tratament care este sigur in sarcina.
  • Crampele musculare la nivelul gambelor te vor impiedica sa ai un somn profund odihnitor. Daca a aparut crampa musculara, intinde piciorul de partea afectata, mai intai la nivelul calcaiului si apoi trage usor degetele catre gamba. Mersul pentru cateva minute si apoi mentinerea picioarelor ridicate, ar putea ajuta la prevenirea reaparitiei crampelor. De asemenea, ar putea fi de folos un dus fierbinte sau un masaj cu gheata.
  • Te poti roti de pe o parte pe alta si agita in timpul somnului pentru a-ti gasi o pozitie de somn confortabila. Incearca sa dormi pe o parte, de preferat pe partea stanga, deoarece aceasta este pozitia care mareste cantitatea de sange si de nutrienti care ajung la placenta si la copil. Tine picioarele si genunchii indoiti si pune o perna in dreptul spatelui si una in fata toracelui, astfel incat sa te poti sprijini. O perna intre picioare te va ajuta sa dormi mai confortabil pe o parte.
  • In timpul noptii poti constata ca transpiri mai mult decat normal. Este un semn destul de frecvent in sarcina, din cauza metabolismului care se intensifica, hormonilor de sarcina si cresterii in greutate. Mentine camera aerisita si cu cat mai putine obiecte sau lucruri in ea. Pastreaza la indemana papucii si un halat, in cazul in care vei avea nevoie sa mergi la toaleta pe timpul noptii.
  • Sa te ridici din pat poate deveni dificil, ca urmare a cresterii abdomenului si modificarii centrului de greutate. Te poate ajuta daca te rotesti pe o parte, astfel incat sa ajungi cu fata la marginea patului. Coboara-ti picioarele pe marginea patului si foloseste-ti bratele pentru a te impinge in saltea in pozitia sezand. Plaseaza picioarele pe podea orientate inainte si ridica-te.
  • Uneori, chiar daca te simti obosita nu poti adormi. Afla ce poti face pentru a te odihni cat mai confortabil.

Ce ar trebui sa faci in aceasta saptamana

In timpul celui de-al doilea trimestru te vei simti mai putin obosita si mai dornica sa faci pregatirile pentru nasterea si sosirea acasa a copilului tau. Este timpul sa incepi sa te gandesti cum vei naste. Nasterea copilului este unul dintre evenimentele memorabile, care iti va schimba viata si o experienta extraordinara. Vei dori sa dedici un anumit timp pentru a te gandi care sunt asteptarile si sperantele tale pentru acea zi speciala. Incepe sa notezi intr-un jurnal gandurile si planurile in ceea ce priveste nasterea. Asta te va ajuta sa le poti comunica dorintele tale clar tuturor acelor persoane care te vor ajuta in momentul travaliului.

Afla mai multe despre ce optiuni de nastere ai si care este rolul doulei si al moasei in momentul nasterii. Ia in calcul cursurile de pregatire pentru nastere, citeste despre alaptarea la san si incepe sa cauti un medic pediatru pentru copil. Daca intentionezi sa continui sa lucrezi dupa ce copilul s-a nascut, informeaza-te despre ce drepturi ai la locul de munca si strange informatii despre cresele de copii. 

Sfaturi pentru o sarcina mai usoara

Este important sa te asiguri ca alimentatia ta contine suficiente substante nutritive si in special fier. O cantitate adecvata de fier este necesara pentru productia de hemoglobina la nivelul copilului pentru a preveni anemia, greutatea redusa la nastere sau travaliul prematur. In sarcina ai nevoie de o doza zilnica de de 27-30 mg de fier.

Surse bune de fier sunt:

  • Carnea rosie slaba
  • Carnea de porc
  • Fasolea uscata
  • Spanacul
  • Fructele uscate
  • Germenii de grau
  • Ovazul
  • Cerealele fortificate cu fier

Pot sa mut mobila daca sunt insarcinata?

Nu s-a stabilit care este limita de greutate sigura pentru a o ridica sau cara in sarcina. Daca trebuie sa muti mobila, asigura-te ca stii cum sa-ti protejezi spatele: indoaie genunchii si tine-ti spatele drept atunci cand ridici ceva greu. Daca muschii spatelui sunt slabiti si abdomenul este mult marit de volum, poarta o centura de maternitate pentru suport.

Insa cel mai bine ar fi sa ceri ajutor.

Sfaturi pentru tata

Este posibil ca tu si partenera ta sa fi decis deja cum ati dori sa decorati camera copilului. Indiferent daca cunoasteti sau nu daca va fi baiat sau fata, acum este un bun moment sa incepeti pregatirile. Iata cum iti poti ajuta partenera:

  • Poti zugravi camera
  • Poti asambla patul copilului
  • Poti reorganiza debaraua sau sifonierul astfel incat mama sa nu simta ca lucrurile sunt “ingramadite”
  • Puteti face cateva cumparaturi pentru copil, cum ar fi scaunul de masina

Cel mai important lucru este s-o ajuti cu tot ceea ce poti tu.

Sarcina pe săptămâni