Skip to main content

Saptamana 19 de sarcina

Copilul tau: se formeaza uterul

In saptamana 19 de sarcina sau la 17 saptamani de la conceptie, o substanta grasa si albicioasa denumita vernix caseosa incepe sa acopere corpul copilului avand rolul de a proteja pielea delicata ca urmare a expunerii la lichidul amniotic. Bratele si picioarele sunt acum proportionate in raport unele cu altele si cu restul corpului. Copilul continua sa inghita lichidul amniotic, iar rinichii sa formeze urina. La fete incep sa se formeze uterul si vaginul.

Dezvoltarea senzoriala atinge in aceasta saptamana nivelul maxim, ca urmare a dezvoltarii in zone specializate din creier  a unor celule nervoase care deservesc fiecare simt - gustul, mirosul, auzul, vazul si simtul tactil. Copilul poate auzi acum, asa incat ii poti vorbi, citi sau canta.

La sfarsitul acestei saptamani copilul masoara aproximativ 15.3 cm si cantareste 240 grame, fiind de marimea unei rosii.

Corpul tau

Crezi ca abdomenul tau este mare? In saptamanile care urmeaza, abdomenul va incepe sa creasca si mai rapid. Din acest motiv, ai putea simti o intepatura scurta atunci cand iti schimbi pozitia corpului, cum ar fi atunci cand cobori din pat sau te ridici de pe scaun, te intorci in pat sau iesi din cada. Sau poti simti o jena in special daca ai avut o zi activa, ai mers mult sau ai facut o activitate fizica.

Cel mai frecvent aceasta este durerea de ligament rotund care este frecventa in timpul trimestrului 2 de sarcina, ca urmare a intinderii si ingrosarii ligamentelor de la nivelul pelvisului care sustin uterul care creste. In general se manifesta fie ca o durere scurta, intensa, descrisa ca un junghi, fie ca o jena continua chinuitoare pe care o poti simti pe o singura parte sau pe ambele parti ale abdomenului inferior sau zonei inghinale. Suna medicul daca disconfortul continua chiar si dupa ce te-ai odihnit.

De asemenea, vei observa ca palmele de la maini vor deveni mai rosii, ca urmare a cresterii volumului de sange. In plus, la nivelul fetei, in special pe obraji si buza superioara, pot sa apara pete maronii. Acestea sunt cunoscute sub denumirea de cloasma sau masca gravidica. Desi aceste modificari nu pot fi prevenite, cloasma poate sa se inrautateasca cu expunerea la soare, astfel incat este recomandat sa stai la umbra ori de cate ori acest lucru este posibil, iar daca trebuie sa stai la soare, sa folosesti suficienta crema de protectie solara.

Ce ar trebui sa faci in aceasta saptamana

Incepe sa cauti un curs de pregatire pentru nastere. Locurile la cele mai bune si mai populare cursuri se ocupa repede, astfel incat incepe sa te interesezi de pe acum. De obicei cursul este format dintr-o serie de intalniri care se desfasoara pe mai multe saptamani. Intreaba medicul obstetrician despre ce cursuri de pregatire pentru nastere iti recomanda, acestea fiind oferite de cele mai multe spitale sau maternitati. De asemenea, consultantul de maternitate iti poate oferi informatii in acest sesns. In plus, poti verifica discutand cu cei care au devenit de curand parinti. Cu cat te inscrii mai devreme, cu atat vei avea mai multe optiuni si flexibilitate in ceea ce priveste zilele sau orele la care poti participa.

Sfaturi pentru o sarcina mai usoara

Crampele musculare – contractii involuntare dureroase la nivelul muschilor – apar frecvent noaptea, in special in trimestrul 2 sau 3 de sarcina. Desi cauzele exacte ale crampelor nu sunt pe deplin intelese, urmatoarele sfaturi te-ar putea ajuta sa previi aparitia lor:

  • Fa exercitii de intindere la nivelul muschilor gambei inainte de a merge la culcare. Stai in picioare la o lungime de brat de un perete, sprijinindu-te cu mainile in fata ta. Pune piciorul stang in fata celui drept si lasa-te usor in jos, cu piciorul stang indoit din genunchi. Mentine genunchiul drept intins si calcaiul drept la nivelul solului. Mentine pozitia de intindere aproximativ 30 secunde, avand grija ca spatelele sa ramana drept, iar soldurile in fata. Nu roti pirioarele in interior sau exterior si nu te ridica pe varfuri. Repeta apoi cu celalalt picior.
  • Fii activa. O activitate fizica regulata ar putea sa te ajute sa previi aparitia crampelor musculare in sarcina. Totusi, inainte de a incepe un program de exercitii, asigura-te ca ai acordul medicului obstetrician.
  • Ia suplimente de magneziu. Desi sunt putine studii clinice in acest sens, se pare ca suplimentele de magneziu ar putea preveni aparitia crampelor musculare in timpul sarcinii. Si in acest caz, cere mai intai acordul medicului tau obstetrician. De asemenea, ai putea consuma alimente bogate in magneziu, cum ar fi cerealele integrale, fasolea, fructele uscate, nucile si semintele.
  • Hidrateaza-te. Daca urina este inchisa la culoare, ar putea insemna ca nu te hidratezi suficient.
  • Alege incaltamintea adecvata. Atunci cand iti alegi incaltamintea tine cont de confortul, suportul si utilitatea acesteia. Ar putea ajuta un pantof care sa sustina ferm calcaiul.

Daca a aparut crampa musculara, intinde piciorul de partea afectata. Mersul si apoi mentinerea picioarelor ridicate, ar putea ajuta la prevenirea reaparitiei crampelor. De asemenea, ar putea fi de folos un dus fierbinte sau un masaj cu gheata.

Este sigur sa mananc pizza in sarcina?

Pizza este sigura, atata timp cat este gatita adecvat si servita fierbinte.

Totusi, fii precauta cu pizza care are un topping din branza moale cu mucegai, cum ar fi brie sau Camembert sau cu mucegai albastru. Aceste branzeturi pot contine Listeria mai mult decat alte tipuri de branza.

Daca te infectezi cu bacteria Listeria, poti face listerioza, o boala relativ rara care determina simptome asemanatoare cu gripa, care apar frecvent la cateva luni dupa ce ai fost expusa. Desi listerioza este o boala putin severa la tine, poate determina probleme serioase de sanatate copilului tau. Daca poftesti sa mananci o astfel de pizza, incalzeste-o la temperaturi foarte mari, pana devine fierbinte, ceea ce va omori bacteriile. Odata ce s-a racit, bacteria poate incepe sa creasca din nou, asa incat nu manca pizza rece.

Similar, pizza cu toppingul din fructe de mare, cum ar fi crevetii, midiile sau scoicile, trebuie gatita corespunzator.

Specialistii considera ca este sigur sa mananci in sarcina mezeluri sarate, cum ar fi pepperoni, sunca de Parma si salam, deoarece riscul de listerioza este mic. Insa si in acest caz, cel mai sigur este sa consumi pizza care este gatita complet si servita fierbinte.

O optiune sanatoasa ar fi toppingul din legume, care iti va asigura necesarul de fibre, vitamine si nutrienti.

Sfaturi pentru tata

Invita-ti partenera la o intalnire romantica – chiar daca decideti sa stati acasa. Odata ce copilul se va naste, probabil ca va fi foarte greu pentru tine si partenera ta sa evadati singuri pentru un week-end. Nu ratati aceasta sansa si nu asteptati prea mult deoarece in trimestrul 3 de sarcina partenera ta ar putea sa se simta din nou prea obosita sau sa aiba diverse simptome care s-o impiedice sa se simta confortabila. Daca nu puteti pleca din oras, planificati diverse activitati de care sa va bucurati impreuna – cum ar fi un film pe care sa-l vizionati impreuna.

Sarcina pe săptămâni