Skip to main content

Saptamana 16 de sarcina

Copilul tau: copilul poate face miscari de supt

In saptamana 16 de sarcina sau la 14 saptamani de la conceptie, copilul isi tine capul mult mai drept decat inainte, iar ochii s-au apropiat, in timp ce urechile aproape ca sunt in pozitia lor finala. Copilul este capabil sa faca miscari de supt.

Miscarile au devenit mult mai coordonate si pot fi detectate la ecografie. Copilul este foarte jucaus si tocmai a descoperit prima lui jucarie, cordonul ombilical, de care se bucura tragandu-l sau apucandu-l. Desi uneori il poate strange destul de puternic, ceea ce va reduce fluxul de sange si cantitatea de oxigen care ajunge la el, il va elibera inainte ca ceva grav sa se intample.

Sistemul circulator si cel urinar lucreaza la capacitate maxima si copilul inhaleaza si elimina la nivelul plamanilor lichid amniotic.

Pana acum copilul a crescut avand aproximativ 12 cm, masurat de la crestet la sezut si cantareste aproape 100 grame, fiind de marimea unui avocado. In urmatoarele saptamani, copilul va creste intens, dublandu-si greutatea si adaugand centimetri de la o saptamana la alta.

Corpul tau

Fundul uterului este la jumatatea distantei dintre ombilic si simfiza pubiana si ligamentele rotunde care sustin uterul la nivelul pelvisului se intind si se ingroasa pentru a se adapta la uterul care creste.

Durerea de ligament rotund se manifesta in general fie ca o durere scurta, intensa, ca un junghi, fie ca o jena continua chinuitoare pe care o poti simti pe o singura parte sau pe ambele parti ale abdomenului inferior sau zonei inghinale. Frecvent durerea incepe in trimestrul 2 de sarcina cand ai putea simti o intepatura scurta atunci cand iti schimbi pozitia corpului, cum ar fi atunci cand cobori din pat sau te ridici de pe scaun, tusesti, te intorci in pat sau iesi din cada. Sau poti simti o jena, in special daca ai avut o zi activa, ai mers mult sau ai facut o activitate fizica. Suna-ti medicul daca disconfortul continua chiar si dupa ce te-ai odihnit. Citeste mai multe despre durerea abdominala in sarcina.

Ce ar trebui sa faci in aceasta saptamana

In timpul sarcinii, cele mai multe femei au nevoie sa manance cu 300 de calorii mai mult pe zi decat in mod normal (totusi, cantitatea totala de calorii va depinde de greutatea ta si de nivelul de activitate).

Totusi, daca vei lua prea mult in greutate, nu este indicat sa tii o dieta hipocalorica sau sa sari peste anumite mese. In loc sa faci asta, urmatoarele sfaturi ar putea sa te ajute:

  • Incepe ziua cu un mic dejun sanatos care include proteine, carbohidrati complecsi, fibre si o cantitate mica de grasimi sanatoase
  • Mananca legume, cereale integrale, carne slaba si produse lactate degresate si evita alimentele procesate, mancarurile gatite ambalate sau dulciurile cu un continut mare de zahar
  • Pastreaza la indemana gustari sanatoase cum ar fi branza sau iaurt degresat, morcovi, fructe proaspate ca de exemplu, mere sau banane. Astfel, vei fi mult mai putin tentata sa mananci junk-food
  • Alege o alternativa gustoasa sanatoasa la mancarurile grase. De exemplu, iaurt degresat congelat in loc de inghetata, o chifla in loc de o gogoasa sau popcorn in loc de chipsuri
  • Bea apa, in loc de suc
  • Cu acordul medicului obstetrician, incepe sa practici un sport. Pentru a ramane motivata, roaga o prietena sa faca sport impreuna cu tine, cum ar fi sa mergeti in parc sau sa inotati. Chiar si o plimbare de 20 de minute in pauza de pranz, iti va aduce beneficii.

Daca, din contra, greutatea ta nu creste asa cum ar fi normal, urmatoarele sfaturi te-ar putea ajuta:

  • Bea in fiecare zi un milkshake (adauga fructe proaspate pentru vitamine), care te va energiza si va asigura o parte din doza de calciu
  • Mananca alimente bogate in substante nutritive care contin grasimi sanatoase, cum ar fi avocado sau nucile
  • Incearca sa mananci fructe uscate. Vei avea tendinta sa mananci mai mult decat ai fi manacat daca fructele ar fi fost proaspete, astfel incat vei manca mai multe calorii sanatoase
  • Adauga la mesele principale gustari frecvente
  • Aminteste-ti mereu ca oricat de mult ti-ar placea sau nu, luarea in greutate in sarcina este inevitabila. Copilul tau si felul in care el se dezvolta depind de asta.

Intotdeauna discuta cu medicul tau despre greutate. Medicul te poate ajuta sa fii atenta la cresterea in greutate. Ceea ce tu poti sa faci este sa mananci sanatos si sa mergi regulat la consultatiile prenatale. Pentru a mentine greutatea in limitele recomandate, doctorul iti va da sfaturi privind cresterea sau, din contra, scaderea numarului de calorii pe care le consumi. Poti consulta un nutritionist care sa te ajute sa-ti pastrezi greutatea adecvata, in acelasi timp avand o alimentatie sanatoasa.

Sfaturi pentru o sarcina mai usoara

In timpul sarcinii este important sa te hidratezi adecvat, asta insemnand sa bei aproximativ 8 cani de lichide pe zi, la care se mai adauga inca 250 ml pentru fiecare ora de activitate fizica usoara.

Din cantitatea totala de apa pe care o consumam, 70-80% este obtinuta din lichide, iar restul de 20-30% provine din ceea ce mancam: de exemplu supa sau alimente care au un conţinut ridicat (85-90%) in apa, cum ar fi telina, rosiile, portocalele si pepenii. Laptele si sucurile sunt compuse in mare parte din apa. Chiar si bauturile cofeinizate - cafeaua, ceaiul si cola ar putea contribui, insa nu ar trebui sa fie o proportie importanta din cantitatea totala de lichide zilnice si ar trebui sa limitezi cantitatea de cafeina la mai putin de 200 miligrame pe zi.

Apa este cea mai buna alegere, deoarece nu are calorii, este ieftina si usor accesibila. Nu ezita sa bei apa sau alte lichide din cauza ca ti-e teama de retentia de fluide. Desi poate parea paradoxal, cu cat bei mai multe lichide in sarcina, cu atat corpul tau va retine mai putine fluide. Astfel, daca picioarele sau gleznele tale s-au umflat, a bea mai multa apa ar putea de fapt sa te ajute.

De asemenea, a bea suficiente lichide va preveni deshidratarea, cu atat mai importanta in ultimul trimestru de sarcina, cand ar putea cauza contractii care ar putea declansa travaliul prematur.

In plus, apa va ajuta la prevenirea unor probleme frecvente care apar in sarcina cum ar fi constipatia, hemoroizii si infectiile urinare.

Daca crezi ca nu bei suficienta apa in fiecare zi, urmatoarele sfaturi te pot ajuta:

  • Ţine la îndemana tot timpul cu tine o sticla cu apa pentru a avea astfel acces mai usor
  • Alege apa in locul bauturilor indulcite, care au un continut crescut de calorii
  • Adauga putina lamaie. Lamaia ii va imbunatati gustul si este posibil sa bei mai multa apa decat de obicei
  • Fa-ti un obicei din a bea apa, mai ales daca este dificil sa-ti aduci aminte sa bei. De exemplu, bea apa dupa ce te-ai sculat, la micul dejun, la pranz si la cina sau bea cate putin la fiecare o ora.

Este sigur sa tin o dieta saraca in carbohidrati in sarcina?

Nu ar trebui sa tii o dieta saraca in carbohidrati sau sa urmezi o dieta restrictiva de slabire, daca esti insarcinata.

Dieta saraca in carbohidrati poate sa afecteze greutatea copilului tau si modul in care se dezvolta. De asemenea, va preveni asigurarea cu nutrienti de care atat tu, cat si copilul tau aveti nevoie pentru a fi sanatosi. Reducerea drastica sau, din contra, luarea in greutate semnificativa in sarcina va creste probabilitatea ca, pe masura ce creste, copilul tau sa aiba probleme legate de greutate.

Dietele sarace in carbohidrati, cum ar fi dieta Atkins sau Dukan, pot creste nivelul de ketone in sange. Acesti acizi se acumuleaza cand organismul arde propriile grasimi. Acelasi lucru se intampla cu orice dieta care elimina un anumit grup de alimente.

Aceste diete sunt bogate in grasimi si restrictioneaza cantitatea de fructe, vegetale si fibre pe care le consumi. Astfel, atat tu, cat si copilul tau veti fi deprivati de vitamine si minerale importante, cum ar fi acidul folic si calciu. De asemenea, este putin probabil sa poti sa mentii aceasta dieta pe termen lung.

Adeptii dietei sarace in carbohidrati sustin ca dulciurile ingrasa. Insa in aceeasi cantitate, carbohidratii contin mai putin de jumatate din caloriile din grasimi. In plus, dieta fara carbohidrati contine multe proteine, ceea ce are ca efect oboseala si respiratia mirositoare, precum si cresterea riscului de a face calculi renali.

Specialistii in nutritie sunt de comun acord ca mesele principale trebuie sa contina alimente bogate in amidon, o treime din farfurie fiind carbohidrati. Atunci cand poti, alege carbohidrati din cereale integrale, cum ar fi pastele si orezul integral si painea integrala. Cerealele integrale sunt o sursa buna de energie, fibre, calciu, fier si vitamina B, care sunt toate foarte importante in sarcina. In plus, alimentele bogate in fibre pot sa te ajute sa previi sau sa tratezi constipatia, care este o manifestare frecventa in sarcina. De asemenea, te pot ajuta sa ai senzatia de satietate o perioada mai lunga, deoarece sunt digerate mai lent decat varianta alba, astfel incat vei avea un nivel mult mai constant de energie pe parcursul zilei.

Desi zaharul este o alta forma de carbohidrati, nu este o sursa buna de nutrienti. Alimentele care contin zahar, cum ar fi prajiturile, contin, de asemenea, si grasimi saturate. Incearca sa nu consumi in sarcina astfel de alimente sau bauturi cu un continut mare in grasimi si zahar. Poti lua astfel prea mult in greutate.

Sfaturi pentru tata

Curand, in urmatoarele saptamani, mama va incepe sa simta primele miscari ale copilului. La un moment dat vei putea si tu sa percepi aceste miscari, insa pana atunci, pentru a te atasa de micut ai putea incepe sa-i vorbesti in fiecare zi. Daca nu stii exact ce sa-i spui, poti sa-i citesti sau sa-i canti.

Sarcina pe săptămâni