EDU.REGINAMARIA.RO

Nutrigenetica ajuta la mentinerea greutatii normale pe termen lung

Un numar considerabil de metode de tratament au fost testate pentru scaderea in greutate la pacientii obezi. In ceea ce priveste interventiile dietetice, eficacitatea este mixta, o proportie considerabila de persoane care tin dieta recastigand in greutate mai mult decat au pierdut initial.

Studiile arata ca daca li se ofera pacientilor obezi un regim de nutritie personalizat folosind informatiile genetice, asta creste atat aderenta la dieta respectiva, cat si la nutritia sanatoasa ulterioara dupa dieta, imbunatatind starea de sanatate. Scopul nutrigeneticii este de a adauga un nivel de personalizare nutritiei standard prin adaptarea acesteia in functie de variatia genetica.

“Nutrigenetica este o stiinta relativ noua si putin promovata, cel putin in Romania. Cercetarile in domeniu sunt in plin avant si oamenii trebuie sa inteleaga ca in viitor recomandarile nutritionale vor fi legate de genotip, pentru ca deja, stie toata lumea, o dieta care functioneaza la o persoana, nu functioneaza la alta. Dar nu e vorba de curele de slabire in principal ci despre necesarul nostru de micronutrienti. Un studiu realizat la UMF Timisoara, arata ca romanii se hranesc foarte deficitar in ceea ce noi numim micronutrienti", explica Dr. Maria Vranceanu - Biolog | SPECIALIST NUTRIGENETICA.

Primul studiu de nutrigenetica la care au participat pacienti romani

In septembrie 2020, Revista BMC Nutrition a publicat primul studiu de nutrigenetica aplicata efectuat in tara noastra in cadrul Universitatii de Medicina si Farmacie Cluj-Napoca, la care au participat pacienti romani cu obezitate. Echipa de cercetatori a fost una internationala.

Studiul a demonstrat ca pe termen lung, cu urmarire la 24 de luni, dieta cu alimente cu continut glicemic redus asociata cu nutrigenetica - dieta adaptata fiecarui pacient dupa genotip - este mult mai eficienta comparativ cu dieta ketogenica. 

Desi dieta ketogenica este cea mai aleasa dieta si cea mai eficienta in a slabi pe termen scurt (la 6 luni), asa cum s-a intamplat si in acest studiu, dupa inca 18 luni, doar 25% din grupul Keto au mentinut greutatea, comparativ cu 75% in grupul de nutrigenetica.  De asemenea, in grupul cu nutrigenetica la finalul studiului s-a obtinut un control mai bun al valorilor colesterolului total, HDL-colesterol si al glicemiei.

O posibila explicatie pentru mentinerea pe termen lung a scaderii in greutate, precum si a imbunatatirii markerilor metabolici este aceea ca pacientii adera mai bine la indicatiile de nutritie dupa perioada de dieta,  atunci cand li se fac recomandari personalizate pe baza nutrigeneticii. 

„Despre studiul nostru pot spune ca este primul, deocamdata, de acest fel, in Romania si este o replicatie a unui studiu mai vechi realizat in Grecia - Arkadianos et al (2007), Improved weight management using genetic information to personalize a calorie controlled diet. Nutrition Journal volume 6, Article number: 29 (2007) - in care s-a comparat dieta mediteraneana, una dintre cele mai apreciate diete, cu dieta dupa genotip. Studiul a fost mai scurt ca durata in timp, dar a ajuns la aceleasi rezultate. Pe termen lunga dieta dupa genotip a rezultat mai eficienta”, completeaza Dr. Vranceanu.

Oamenii pot fi mai motivati sa urmeze sfaturile nutritionale atunci cand simt ca acestea sunt specifice lor

Este o observatie in special valabila pentru pacientii obezi care sunt „blocati” in eforturile lor de a slabi.  Au incercat de multe ori - si nu au reusit - sa slabeasca si mai ales, sa-si mentina noua greutate. Insa atunci cand planul de nutritie este individualizat pe baza profilului lor genetic, creste atat aderenta, cat si mentinerea in timp a reusitei. 

Este deja cunoscut faptul ca pacientii tind sa gaseasca mai utile sfaturile nutritionale atunci cand acestea sunt adaptate genetic. Exista studii care au evidentiat ca sfaturile dietetice personalizate, bazate pe profilul genetic al unei persoane, motiveaza si cresc complianta pacientului, imbunatatind obiceiurile alimentare ale acestuia in comparatie cu recomandarile dietetice de tipul „aceeasi dieta pentru toti”. In plus, nutritia personalizata tine cont de tolerabilitatea organismului la anumite alimente, care desi sunt recomandate in dietele clasice, pot sa nu fie tolerate de anumiti pacienti, conform profilului genetic. 

Nutrigenetica - adaptarea nutritiei la nevoile individuale

Nutritia personalizata este un concept analog cu medicina personalizata. Nutritia personalizata este un concept de ajustare a alimentelor la nevoile individuale.
Mentinerea pe termen lung a scaderii in greutate necesita modificari permanente ale stilului de viata in ceea ce priveste activitatea fizica si obiceiurile alimentare. Aceste schimbari trebuie sa fie semnificative, dar nu neaparat radicale sau nerealizabile, mai ales cand slabirea se va face treptat, pe parcursul a mai multor ani, astfel incat pierderea in greutate sa fie durabila. 

Adaugarea sfatului nutrigenetic are ca principal scop optimizarea continutului de nutrienti in alimentatia zilnica a pacientului, pe baza intelegerii profilului genetic al acestuia. Pe masura ce persoana scade in greutate, consumul de alimente este, in general, redus si este posibil ca unii nutrienti din dieta sa nu fie in cantitati adecvate. Nutrigenetica, ca parte a dietei personalizate, este un instrument care ajuta la obtinerea unui continut optim de nutrienti pentru fiecare pacient in parte.

Nutrigenetica include adaptarea sfaturilor de nutritie in acord cu variatia genetica. Exemple de recomandari personalizate bazate pe profilul ADN sunt:

  • Variatii in genele ACE, PPARG, ADRB2 (Gln27Glu), TCF7L2, FABP2: dieta cu alimente cu indice glicemic redus, extra fibre, reducerea zaharurilor adaugate 
  • Variatii in genele LPL, FTO, APOA2, APOC3, ADRB2 (Arg16Gly), ADRB3, PPARG, TCF7L2: restrictionarea grasimilor saturate < 16 g/zi si cresterea concomitenta a consumului de grasimi nesaturate, cum ar fi uleiul de masline  
  • Variatii in genele GSTM1 and GSTT1: asigurarea unui consum de 200 g x 5/saptamana de legume crucifere (conopida, varza, broccoli, varza de Bruxelles si legume cu frunze verzi similare)
  • Variatii in gena FTO cresterea usoara a consumului de proteine
  • Variatii in gena GPX1: consumul unor alimente bogate in seleniu - nuci de Brazilia, peste proaspat, carne, germeni de grau, orez brun, ovaz si ceapa. Daca seleniul plasmatic este scazut, se recomanda suplimentarea cu 200 mcg/zi 
  • Variatii in genele TNF and IL6: cresterea consumului de alimente bogate in omega-3. Ceaiul verde, turmeric, ghimbirul, rozmarinul, oregano au fost, de asemenea, recomandate, impreuna cu suplimente de omega 3 (1-2 g/zi) 
  • Variatii in gena MTHFR:  cresterea consumului de alimente bogate in folati (verdeata cu frunze inchise la culoare, sparanghel, fasole, mazare, linte, avocado, bame). Suplimentarea cu vitamine din grupul B, colina si zinc
  • Variatii in genele CYP1A2 and EPHX1: cresterea consumului de antioxidanti, cum ar fi struguri, afine, cartofi dulci si legume portocalii. Scaderea consumului de cofeina. Reducerea consumuluide carne si peste la gratar la 1-2 portii pe saptamana
  • Variatii in gena LCT: reducerea lactozei, utilizarea de produse lactate fara lactoza    
  • Variatii in gena VDR: cafea <  2 cesti/zi. Cresterea consumului de lactate (iaurt, branza si lapte cu continut scazut de grasimi). Daca este necesar, suplimentarea cu 00 UI vitamina D si 1300 mg calciu
  • Variatii in gena HLA-DQ: evaluarea de catre medicul gastroenterolog daca exista intoleranta la gluten sau boala celiaca, eliminarea glutenului in caz de sensibilitate non celiaca la gluten

In era geneticii, nutritia personalizata realizata cu ajutorul nutrigeneticii este o realitate. Recomandarile de dieta tin cont acum de diferentele dintre oameni la nivel de gene, ceea ce reprezinta un real ajutor pentru pacientii care vor sa obtina o scadere in greutate sustinuta si o imbunatatire a starii lor de sanatate. 

Surse de informatie:
www.bmcnutr.biomedcentral.com  

Vranceanu et al (2020), A comparison of a ketogenic diet with a LowGI/nutrigenetic diet over 6 months for weight loss and 18-month follow-up. BMC Nutrition volume 6, Article number: 53 (2020)

Text: Dr. Ileana Andreescu, Senior Medical Content Writer