Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Mancarea prajita e delicioasa si poate fi si sanatoasa

Trebuie sa recunoastem ca mancarea prajita are alt gust, fie ca vorbim de dovlecei pane, hamsii sau snitel. Instinctul nostru ne spune ca prajeala e buna pentru simplul motiv ca inseamna grasime, iar grasimea ne ajuta sa crestem, ne ofera energie concentrata si, in plus, ne protejeaza si de frig. In acceptiunea Naturii, grasimea inseamna supravietuire si sanatate si ar fi absurd sa negam acest lucru. 

Nu trebuie sa uitam, insa, ca nu orice grasime si in orice cantitate sunt bune, fie ca vorbim de alimente sau de circumferinta propriului abdomen. De altfel, si alimentele prajite pot fi sanatoase. Daca stim sa prajim corect ne putem bucura din cand in cand de un cartof bine rumenit sau de o portie de aripioare crocante

Care este secretul unei prajeli reusite?

Temperatura si tipul de grasime folosite. Ideal ar fi ca temperatura sa nu depaseasca 180 de grade Celsius, iar grasimea in care prajim alimentele sa fie stabila, sa nu genereze produsi toxici, adica sa aiba un punct de ardere inalt. Concret, este indicat sa folosim grasimile saturate si mononesaturate

  • Grasimile animale tip untura - cele mai stabile
  • Grasimea de cocos si de palmier - grasimi vegetale foarte saturate
  • Uleiul de masline - grasime mono-nesaturata

Trebuie evitate grasimile vegetale poli-nesaturate, care se oxideaza rapid la incalzire si elibereaza produsi toxici si indigesti:

  • Uleiul de floarea-soarelui
  • Uleiul de porumb
  • Uleiul de rapita
  • Uleiul din soia

Din punct de vedere al gustului alimentelor prajite, ideal ar fi sa folosim la prajit grasime neutra, care sa nu modifice sau sa influenteze gustul produsului final si sa nu transfere aroma de la un aliment prajit anterior la urmatorul. La acest capitol uleiul de masline isi pune cel mai puternic amprenta, in timp ce grasimea de cocos si de palmier sunt neutre. 

Analizand obiceiurile si datinile romanesti, vrem, nu vrem, trebuie sa recunoastem un adevar vechi de cand lumea: nu e prajeala mai gustoasa si mai sanatoasa decat aia facuta in untura! Iar silueta este singura care ne spune cat de des putem beneficia de asa un rasfat.

Articol preluat de pe pagina de socializare a psihonutritionistului Mihaela Bilic, a carei experienta in alimentatia sanatoasa a copilului, femeii insarcinate, adultului sanatos si activ si a pacientilor supraponderali si obezi depaseste 15 ani.