Mergi la conţinutul principal

Eşti aici

Cum ne influenteaza zilele de iarna sanatatea


Zilele de iarna, cu putina lumina naturala, au o serie de efecte asupra sanatatii, atat fizice, cat si mentale.

Ritmul organismului

Ceasul organismului – denumit ritm circadian – depinde de natura ciclica a zilei. Ni se face foame sau somn in anumite momente ale zilei datorita hormonilor produsi in acele intervale de timp. Daca nu ai aceeasi rutina zi de zi (aceeasi ora de masa sau de somn, chiar si un decalaj de o ora te influenteaza ca sic and ar fi un decalaj de fus orar.

Iarna, cand dam ceasurile inapoi, suntem brusc expusi la zile mai scurte si mai intunecate, care par sa devina tot mai lungi. Acest aspect ne influenteaza mai mult decat credem. De exemplu, cand este intuneric, corpul produce mai multa melatonina, hormon care induce somnul, iar cand este lumina, corpul produce mai putina melatonina. Aceasta ar putea fi explicatia pentru care ne simtim mai apatici cand se intuneca devreme. Ministerul Sanatatii din Marea Britanie a recomandat recent 10 micrograme de vitamina D zilnic, fie din suplimente, fie din alimente. Vitamina D este produsa de piele cand ne expunem la soare, asadar, nu este deloc surprinzator ca nu beneficiem de ea suficient in aceasta perioada de iarna, cand zilele sunt mai scurte.

Deficitul de vitamina D

Un efect potential sever al vitaminei D insuficiente este o afectiune care afecteaza oasele – le fragilizeaza – care se numeste osteomalacie. Aceasta se caracterizeaza prin oase fragile si deformari ale picioarelor sau ale coloanei vertebrale. Boala este aproape eradicata in tarile vestice, in mare parte pentru ca marile companii de cereale au inceput sa introduca vitamina D in retetele preparatelor lor. Totusi, s-a constatat in ultimii ani o revenire a acestei boli, mai ales la copii – datele arata deficit de vitamina D la 23% dintre adultii intre 19 si 64 de ani si 22% la copiii de 11-18 ani.

Unele teorii sustin ca acest deficit poate fi asociat cu cresterea proportiei locurilor de munca la birou, cu poluarea care blocheaza razele soarelui, insa si cu faptul ca copiii se joaca mai putin pe afara. Totodata, este destul de dificil sa obtii suficienta vitamina D din alimentatie – aceasta se regaseste doar in unele alimente, in cantitati mici, precum somonul, tonul, ficatul de vita, branza si galbenusul de ou.

Faci mai putina miscare

Cand este intuneric si frig, ti-e mai greu sa iesi sa te plimbi. Un studiu efectuat de London School of Hygiene and Tropical Medicine a masurat legaturile dintre momentul apusului si nivelurile de activitate fizica la 23.000 de copii – s-a descoperit ca nivelurile de activitate fizica in total au fost cu 15-20% mai ridicate in zilele de vara, cand apusul este dupa 9 seara, in comparatie cu zilele de iarna, cand soarele apune inainte de 5 seara.

Miscarea fizica efectuata cu regularitate are un rol important pentru sanatate, intre care protejarea de riscul de boli cardiovasculare, obezitate si diabet, se mai arata in raportul Ministerului Sanatatii britanic.

S-ar putea sa suferi de TAS

Aceasta este prescurtarea de la tulburarea afectiva sezoniera, cunoscuta si ca “depresia de sezon (depresia de iarna)”. A fost mentionata prima oara in anii ’80 si este caracterizata de simptome precum letargia, dispozitia proasta, oboseala extrema si cresterea in greutate. Scaderea nivelurilor serotoninei (“hormonul fericirii”) poate sa aiba un rol in dezvoltarea TAS. Exista un tratament pentru aceasta afectiune – se numeste terapie prin lumina, insa dovezile sunt inca neconcludente in ceea ce priveste tratamentul si limitate cand vine vorba de preventie.

In concluzie, nu e doar in mintea ta faptul ca te simti cu moralul “jos” in zilele de iarna. Pentru a combate acest simptom, iesi din birou car de mult poti si fa miscare, chiar daca nu simti sa faci asta.

Surse de informatie:

www.businessinsider.com